سیکلید پنج خط  (Tretocephalus Cichlid)

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ زیستگاه سیکلید پنج خط دریاچه‌ی نانگانیکا در آفریقا است. ظاهر این ماهی شباهت زیادی به ماهی فرونتوزا دارد. اما این ماهی تنها پنج خط بر روی بدن دارد. به دلیل این شباهت، این ماهی به فرونتوزای فقرا هم مشهور شده است.

آکواریومی دارای تخته سنگ‌های فراوان همراه با کف ماسه‌ای برای این ماهی مناسب است. ایجاد مکان هایی همانند غار در آکواریوم برای این ماهی اهمیت بسیاری دارد. دمای ۲۲ تا ۲۸ درجه‌ی سانتی‌گراد و پی‌هاش ۷٫۸ تا ۹ برای این ماهی مناسب است.

سیکلید پنج‌خط در حفره‌ها و غارهای موجود در آکواریوم تخم‌ریزی می‌نماید. به همین دلیل تکثیر این ماهی از سایر گونه‌های سیکلید دشوارتر است. پس از این که ماهی ماده در غار تخم‌ریزی نمود، به مدت ۲ تا ۳ روز از تخم‌ها مراقبت می‌نماید تا لاروها از تخم خارج شوند. پس از خروج لاروها از تخم نیز ماهی ماده تا مدتی از آن ها مراقبت می‌نماید. لاروها را با نوزاد میگوی آب شور و پس از مدتی با غذاهای خشک کوچک تغذیه نمایید.
ماهی سیکلید یا سیچلاید

رژیم غذایی این ماهی باید شامل غذاهای پروتئینی و غذاهای گیاهی باشد. غذاهایی مانند میگوی آب شور، جلبک، کرم خونی و غذاهای خشک بسته‌بندی شده برای این ماهی مناسب است.

سیکلید پنج خط با سایر سیکلیدهای آفریقایی و گربه ماهیان آفریقایی سازگاری دارد.

منبع: سایت ماهی زینتی