سگ نژاد آکیتا (Akita)

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ نژاد آکیتا (Akita) بزرگترین عضو خانواده اشپیتز می‌باشد. آکیتا سگی است قدرتمند ‏‏‌‏‏‏،‌ استوار، عضلانی با ظاهری مشخص و مجزا از سایر سگ‌ها. دارای عضلات کوتاه، سر بزرگ و صاف و سینه عمیق است. طول بدن تقریباً بیشتر از ارتفاع و در قسمت ستون فقرات صاف می‌باشد. گوشها هم زاویه گردن، کوچک و نوک تیز به سمت جلو قرار دارند. چشمها کوچک، مثلثی شکل و به رنگ قهوه‌ای تیره می‌باشد. بینی قالباً به رنگ مشکی و یا قهواه‌ای سوخته یافت می‌شود. دم بصورت حلقه در پشت حیوان قرار دارد. پاها دارای پره و گربه مانند می‌باشد که آکیتا را به شناگر قابلی تبدیل کرده است. پوشش خارجی حیوان دارای موهایی صاف، کوتاه و یکدست در رنگهای سفید، قرمز، کنجدی و راه راه یافت می‌شود. صورت سیاه قابل قبول نمی‌باشد.

سگ آکیتا

خلق و خوی نژاد آکیتا

آکیتا گرچه سگ مطیعی است اما گاهی اوقات خودسر می‌شود. بسیار محتاط و مهربان نسبت به اعضای خانواده، باهوش، شجاع و نترس است. مشتاق برای یادگیری است و باید در سنین پایین تحت آموزشهای لازم قرار گیرد. جزو رده‌های اول از سگ‌های گارد و بسیار باوفا است. نسبت به سایر سگ‌ها و حیوانات مهاجم است و نباید در اماکن عمومی‌از قلاده آزاد شود. قالباً با کودکانی که از اعضای خانواده باشند رفتار خوبی دارد اما ممکن است سایر کودکان را تحمل نکند و حتی گاز بگیرد. از همراهی صاحبش لذت می‌برد و خیلی زود حوصله‌اش سر می‌رود.

وزن و ارتفاع

وزن در نرها: 54-34 ک.گ در ماده‌ها: 50-34 ک.گ 

ارتفاع در نرها: 71-66 س.م در ماده‌ها: 66-61 س.م

مشکلات سلامتی سگ آکیتا

مشکلات کفل ‏ کم‌کاری و پرکاری قده تیروئید، ناراحتی‌های پوستی و بیماری و ناراحتی در زانو از بیماری‌های رایج در این نژاد می‌باشد.

آکیتای آمریکایی

آکیتای آمریکایی

شرایط نگهداری Akita

برای زندگی در آپارتمان مناسب می‌باشد به شرط آنکه در طول روز به میزان کافی فعالیت بدنی داشته باشد. پر جنب‌و جوش است و یک حیاط بزرگ مکان مناسبی را برایش فراهم می‌کند.

فعالیت بدنی

آکیتا به فعالیت بدنی متوسط اما منظم نیاز دارد تا در شرایط بدنی مناسب باقی بماند.

طول عمر

بین 12-10 سال.

آراستن

پوشش زبر، شق‌و رق و کوتاه آکیتا به آراستن و رسیدگی خاصی نیازمند است. برس کشیدن و استحمام در مواقع خیلی ضروری پیشنهاد می‌شود، چراکه شست‌و شوی زیاد باعث می‌شود چربی طبیعی ضد آب پوست حیوان را از بین ببرد. این نژاد 2 بار در سال یزش موی فصلی شدید دارد.

تعداد توله‌ها

معمولاً 8-7 عدد.

تاریخچه سگ نژاد آکیتا

زادگاه آکیتا جزیره Honshu واقع در ایالت آکیتای ژاپن می‌باشد. مکانی که در آنجا قرنهای متوالی این سگ بدون اینکه شناخته شده باشد زندگی می‌کرده است. امروزه آکیتا بعنوان سگ ملی ژاپن شناخته می‌شود. از طرح آن بعنوان بنای یادبود و مقبره استفاده می‌شود. جایگاه‌های متفاوتی از قبیل سگ نگهبان، سلطنتی، سگ جنگجو، شکارچی گوزن و خرس، پلیس و ارتش داشته است. برای شکار در برف سنگین و آوردن شکار از درون آب مناسب است. در ژاپن توله‌های آکیتا را بعنوان سمبل سلامتی برای افراد بیمار و یا نوزادان تازه متولد شده می‌فرستند. اولین آکیتا توسط هلن کلر به آمریکا برده شد.

گروه

سگ‌های قطبی – سگ‌های کار

آکیتای ژاپنی

آکیتای ژاپنی

گردآوری و ترجمه: تانیا مهرآرا