انگل در سگ و راه های مبارزه با آن

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ برای نگهداری از سگ به‌عنوان حیوان خانگی باید آشنایی کامل با بیماری‌های آنها و روش‌های جلوگیری و درمان بیماری‌ها داشته باشیم. انگل در سگ یکی از مواردی است که باید به آن پرداخت.

انگل‌های داخلی سگ

کرم‌های گرد:

کرم‌های گرد به‌خصوص آسکاریس‌ها درتوله‌ها بسیارشایع هستند. اکثرتوله‌های آلوده نشانه بالینی را نشان نمی‌دهند. اما میلیونها تخم آلوده‌کننده به‌وسیله آنها در محیط پراکنده می‌شود که می‌تواند برای سایر سگها و اطفال خطرناک باشد.

این کرم‌ها شبیه به یک رشته ماکارونی سفید رنگ صاف یا فرخورده هستند و طولی درحدود 2 الی 8 سانتی‌متردارند. دامپزشک با تجویز داروهای ضد‌کرم گرد به دفع این انگل‌ها اقدام خواهد نمود.

کرم آسکاریس در سگ

کرم‌های پهن:

قطعاتی از کرم‌های پهن ممکن است که در موهای اطراف مخرج در آشیانه یا در مدفوع قابل مشاهده باشند. بندهای زنده این انگل سفید و یا سفید مایل به کرم بوده، پهن هستند و انقباضاتی را نشان می‌دهند. بندهای مرده زرد رنگ بوده و کدر می‌شوند و از لحاظ ظاهری شبیه به دانه‌های برنج هستند.

سگ‌های آلوده اغلب نشانه‌ای ندارند ولی ممکن است کاهش وزن داشته و یا به‌صورت اتفاقی به اسهال مبتلا شوند. یکی ازکرم‌های پهن به نام اکینوکوکوس گرانولوزورس انگل بسیار کوچکی است که تخم آن می‌تواند در پستانداران و از جمله انسان به بیماری خطرناکی منجرشود که به نام کیست هیداتید مشهوراست.

انگل کوچکی است که تخم آن می‌تواند در پستانداران و از جمله انسان به بیماری خطرناکی منجرشود که به نام کیست هیداتیک مشهور است. انگل بالغ در روده سگها زندگی می‌کند. تخم این انگل به‌وسیله مدفوع به محیط خارج راه می‌یابد. خورده شدن تخم این انگل به‌طوراتفاقی و به‌وسیله سایر پستانداران باعث می‌گردد که در اعضاء مختلف بدن آنها از جمله کبد، طحال و ریه‌ها این کیست به وجود آید.

از آنجائی که سگها با خوردن این کیست‌ها به شکل بالغ کرم مبتلا می‌گردند (و این چرخه تکرار می‌گردد) توصیه می‌شود که از مصرف ضایعات کشتارگاهی آلوده به خصوص ریه‌ها (جگرسفید) و کبدهای مبتلا در تغذیه سگها به‌هیچ عنوان استفاده نشود. ایجاد بیماری کیست هیداتیک در انسان بسیار خطرناک بوده و درمان آن به دشواری و با عمل جراحی صورت می‌گیرد.

با تجویز داروهای ضد‌انگل خاص که بر علیه این کرم موثرهستند می‌توان از بروز انگل در سگ و به دنبال آن وقوع کیست هیداتیک در انسان و سایر پستانداران پیشگیری نمود.

کرم پهن در سگ
 

انگل‌های خارجی در سگ‌ها

کک:

کک‌ها انگل‌های خونخوار هستند بنابراین گزش و تغذیه آنها از خون باعث خارش و عفونت پوست و کم‌خونی می‌گردد. به‌علاوه می‌توانند ناقل برخی ازکرم‌های پهن باشند. سگهای مبتلا به کک ممکن است دچارموریزی شوند. بخصوص نواحی پشت و گردن و داخل رانها بیشتر مبتلا می‌گردند.

کک‌ها می‌توانند به بدن انسان نیز حمله نموده و اقدام به خونخواری نمایند. به‌علاوه واکنش‌های ازدیاد حساسیتی که نسبت به کک ایجاد می‌گردد در سگها شایع می‌باشد. این بیماری باعث خارش شدید و عفونت پوست می‌گردد. اگرچه کک‌ها فاقد بال هستند ولی می‌توانند که به‌خوبی جهش نمایند. کک‌ها را می‌توان با جستجوی موها مشاهده کرد که به سرعت راه می‌روند.

نشانه دیگری که حاکی از وجود کک‌ها است مشاهده ذرات سفید و سیاه رنگ کوچکی است که در واقع تخم یا مدفوع کک‌ها هستند. این تخم‌ها به پوست چسبندگی ندارند و به سادگی در آشیانه و هرجائی که سگ رفت وآمد می‌کند پخش می‌شوند و درمدت 8 الی 10 روز به لارو کک تبدیل می‌شوند.

همین مسئله است که ریشه‌کنی کک را از منزل و محیط با دشواری روبرو می‌سازد. زیرا تخم کک‌ها در همه‌جا پخش می‌گردند. کک‌هایی را که بر روی بدن حیوان باشند به‌راحتی می‌توان با مصرف داروهای حشره‌کش و سموم مخصوص شستشوی حیوانات نابود کرد. اما چنانچه محیط زندگی سمپاشی نگردد به‌زودی تخم‌های انگل باز شده و کک‌های جدید باعث آلودگی مجدد خواهند شد.

با استفاده از جاروبرقی می‌توان کف منزل و قالی‌ها را به‌خوبی پاکسازی کرد. شستن یا سوزاندن کف بستر نیز اثرات مثبتی دارد. برای مناطق بزرگ یا آلودگی‌های جدی‌تر نیز می‌توان با مواد حشره‌کش متعارف اقدام به سمپاشی نمود.

کک در سگ

کنه:

کنه‌ها باعث کم‌خونی، فلجی ناشی از کنه و بیماری‌های خطرناک دیگری می‌شوند. در صورتی که در شرایط جغرافیائی مرطوب زندگی می‌کنید یا سگ خود را در مسافرت به آنجا می‌برید، می‌بایست که بدن دام به‌صورت روزانه بازبینی گشته و کنه‌های موجود را از سطح بدن جدا نمود.

بهترین راه برای نابود کردن کنه‌ها این است که چنانچه تعداد آنها کم می‌باشد درابتدا سطح آنها را به وسیله الکل آغشته نمائید. سپس کنه را محکم به‌وسیله یک موچین یا پنس گرفته و به‌طور عمودی به سمت خارج بکشید. پس از خارج کردن کنه آن را به وسیله آتش یک کبریت بسوزانید. هیچگاه سعی نکنید که کنه متصل به بدن را بسوزانید.

در صورتی‌که تعداد کنه‌ها زیاد باشد می‌توانید که از داروهای حشره‌کش و سموم مخصوص استفاده نمائید. دراستفاده از این داروها حتما به بروشور و دستورالعمل آن توجه نمائید.

کنه در سگ

شپش:

شپش باعث خارش شدید و پوسته‌پوسته شدن پوست می‌گردد. این موجودات با تماس مستقیم منتقل می‌شوند. تخم‌های شپش به موهای بدن می‌چسبد و لاروهای آن نیز در همان‌جا از تخم خارج می‌گردند. برخی از شپش‌ها خونخوار بوده و باعث کم‌خونی می‌شوند. شپش‌ها را نیز می‌توان با سموم حشره‌کش مناسب نابود کرد.

شپش در سگ

جرب:

جرب‌ها نوعی از انگل‌های بندپا می‌باشند که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند. انواع مختلفی از این بندپایان در سگ وجود دارند که در نواحی مختلف بدن ایجاد بیماری می‌نمایند. این بیماری‌ها را در لفظ معمول گال می‌نامند.

جرب در سگ

جرب گوش:

در داخل مجرای شنوائی سگها زندگی می‌کند. چنین سگی مرتباً سر خود را تکان می‌دهد و گوش خود را مرتبا می‌خاراند و شما می‌توانید که ترشحات مومی سیاه رنگی را در داخل گوش مشاهده کنید.
جرب گوش در سگ