چرا سگ ها دور خود چرخیده و دمشان را دنبال می کنند؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ‌ها موجوداتی باهوش و بازیگوش هستند و اصلا عجیب نیست که گاهی اوقات بخاطر شیطنت و بازی، به‌دور خود چرخیده و دمشان را تعقیب کنند. اما اگر این رفتار زیاد تکرار شود و بصورت فعالیت روزانه‌ی سگ دربیاید، می‌تواند مشکلی اساسی تلقی شده و زندگی عادی سگ را مختل کند.

اگر متوجه شدید که نمی‌توانید سگ خود را ازین کار بازدارید یا فکر می‌کنید که این چرخیدن‌ها به دورخود برای سگ به‌صورت یک عادت درآمده است، به دامپزشک مراجعه کنید، چراکه ممکن است مسائل پزشکی اساسی و مهمی پشت آن بوده و نیاز به درمان باشد.

نژاد و سن سگ

برخی از نژادها تمایل بیشتری برای بروز رفتارهای وسواسی مانند تعقیب دم، دارند. بطور مثال در نژاد دوبرمن لیسیدن و مکیدن پهلوها، و چرخیدن در نژاد بول‌تریر متداول است.

شروع ناگهانی چنین رفتارهایی در سگ‌های بالغ رایج است که بیشتر به اختلال اوضاع روانی یا پزشکی حیوان برمی‌گردد، اما در توله‌سگ‌ها انجام این حرکات تنها ازروی بازیگوشی و شیطنت بوده و جای نگرانی نیست.

جلب توجه

سگ‌ها حیواناتی اجتماعی بوده و بیش از هرچیزی نیازمند توجه و محبت صاحبشان هستند. اگر سگی متوجه شود که با چرخیدن به دنبال دم خود می‌تواند توجه صاحبش را جلب کند، به احتمال زیاد این رفتار ادامه خواهد یافت. حتی توجه منفی مانند توبیخ سگ نیز ممکن است او را به انجام بیشتر این کار تشویق کند.

انرژی بیش‌ازحد

معمولاً بی‌حوصلگی بعنوان یکی از دلایل چرخیدن سگ‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد، اما دلیلش بی‌حوصلگی نیست بلکه نبود فعالیت بدنی کافی علت آن است.

اگر سگ شما نیاز زیادی به دویدن و فعالیت دارد، ممکن است تعقیب دم راهی برای تخلیه انرژی‌اش باشد، دراین‌صورت با افزایش فعالیت حیوان، این رفتار متوقف می‌شود.

آسیب و جراحت

اگر آسیبی به دم وارد شده باشد (مانند ماندن لای در) حیوان اغلب سعی می‌کند با تعقیب دمش درد را کاهش دهد. سایر شرایط مانند سوزش پوست یا نیش انگل‌ها (مانند کک) نیز می‌تواند باعث بروز چنین رفتاری شود.

اضطراب

تعقیب دم می‌تواند نشانه‌ی اضطراب و مسائل روانی در سگ نیز باشد. معمولاً این رفتار هنگامی شروع می‌شود که سگ دچار آسیب، سوزش یا آزردگی شده باشد. ازآنجایی که انجام این حرکت برای سگ آسان است، بنابراین می‌تواند تبدیل به یک عادت شده و حتی پس از بهبودی آسیب دم یا پا، دربرابر هر محرکی چنین رفتاری را ازخود بروز دهد، که به‌اصطلاح می‌گویند سگ شرطی شده است.

با اینکه درمان آن دشوار است، اما اگر به‌موقع پیگیری شود می‌توان این رفتار مضطربانه را درمان نمود.

دلایل پزشکی

برخی از اختلالات عصبی وجود که باعث می‌شود سگ همچون گردباد به دور خود بچرخد و دم خود را تعقیب کند. بااینکه وقوع آن بسیار نادر است اما به بیماری صرع نسبت داده شده و نشانه تشنج در سگ شناخته می‌شود.

بیشتر بدانیم:
آشنایی با بیماری‌های عصبی در سگ‌ها
چرا سگ ها مدفوع خود را می خورند؟ راه حل آن چیست؟
نحوه صحیح نوازش سگ‌ها

• تشخیص

در برخی از سگ‌ها این رفتار به‌طور طبیعی و خودبخود ازبین می‌رود، اما برخی دیگر نیاز به مداخله پزشکی داشته تا شرایط آنها بطور صحیح تشخیص داده شده و درمان شوند.

بعنوان یک اصل، اگر رفتارهای غیرمعمول سگ‌ها روزبه‌روز بیشتر شده یا بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد؛ حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

دامپزشک با انجام برخی معاینات و آزمایش‌ها می‌تواند دلایل پزشکی چون اختلالات عصبی، آسیب و آلرژی را بررسی کرده و آنها را رد کند. اگر علت بروز این رفتار مشکلات روانی باشد به درمان‌های بیشتری نیاز خواهد بود.

درمان

زود وارد عمل شوید

اگر چنین رفتاری از سگ خود دیدید، باید خیلی زود وارد عمل شده و به دامپزشک مراجعه کنید. قبل ازاینکه سگ شرطی شده و این رفتار تبدیل به یک عادت شود، به‌راحتی قابل درمان است.

درمان اصلاح رفتاری

اگر دامپزشک علت آنرا مشکلات روان‌شناسی تشخیص داد، ممکن است نیاز به یک برنامه دقیق و درست اصلاح رفتاری داشته باشید. طول مدت و موفقیت درمان بستگی به شناخت و اقدام به‌موقع صاحب سگ داشته و با تمریناتی چون توپ‌بازی، آموزش، تغذیه یا یک اسباب‌بازی جویدنی، مشکل برطرف خواهد شد. با این درمان سگ شما یاد می‌گیرد که با روش‌های دیگری نیز می‌تواند خود را آرام کند.

اگر با توجه بیش‌ازحد سگ را به چرخیدن به دور خود و جلب توجه شما، تشویق کرده‌اید با حذف تمام تشویق‌ها و درمان‌هایی چون گرداندن یا دواندن سگ (و نادیده گرفتن این رفتار) می‌توان آنرا کاهش داد.

دارو درمانی

کاهش سروتونین و افزایش دوپامین ممکن است با رفتارهای وسواس فکری چون تعقیب دم، همراه باشد. اگر با تغییر شرایط محیطی قادر به کنترل و درمان سگ نیستید، ممکن است نیاز باشد تا از داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب استفاده کنید.

بااینکه تاثیر این داروها ممکن است چندین هفته طول بکشد، اما می‌تواند شروع خوبی برای کنترل و تغییر رفتار سگ باشد.

نکاتی درباره متوقف کردن سگ‌ها از چرخیدن و تعقیب دم خود:

- هیچ عکس‌العملی نسبت به این رفتار نداشته باشید (چه مثبت چه منفی) نادیده گرفتن بهترین حالت است.

- سطح فعالیت سگ خود را بالا برده و بیشتر با او بازی کنید.

- اسباب‌بازی‌های سرگرم‌کننده و جستجوگری برای او فراهم کنید تا بتوانید انرژی ذهنی او را نیز به‌کار گیرید.

- سلامت عمومی بدن، پوست و علائم بیماری را در سگ خود بررسی کرده و برای رفع آنها هرچه سریع‌تر نزد دامپزشک بروید.


منبع: vetwest

ترجمه: مهسا احمدزاده