سگ اشپیتز آلمانی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ژرمن اشپیتز (اشپیتز آلمانی) در انواع رنگ‌ها یافت می‌شود، رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای، قهوه‌ای نارنجی، طوسی، سفید و چند رنگ به وفور یافت می‌شود. گوش‌ها کوچک، مثلثی شکل، مقداری به هم نزدیک و برافراشته‌اند. طول پوشش خارجی سر در مقایسه با سایر بدن کوتاه تر است اما همچنان ضخیم می‌باشد. پاها کوچک و بین انگشتان مو دارد. چشمان درشت، دم حلقه زده بر پشت به سمت کنار بدن سگ می‌افتد.

خلق و خو ژرمن اشپیتز

خوشحال، هوشیار و دیدبانی خوب می‌باشد. آنها خیلی خوب می‌پرند وعاشق ایستادن بر روی پاهای عقبی‌شان هستند. مشتاق جلب توجه کردن و خوشنود نمودن صاحبانشان می‌باشند. از آنجا که ممکن است هنگام شنیدن زنگ درب و یا ورود افراد ناشناس چندین بار پارس کند بهتر است به خوبی از سنین تولگی آموزش دیده تا این عادت به همراه نداشته باشد. بسیار هوشیار، شجاع و سرگرم کننده‌اند. اگر آموزش نبینند تا انسان را به عنوان رئیس خود بپذیرند، گوش به فرمان وی نخواهد بود. این نژاد اگر از سوی صاحبش اجازه بیابد می‌تواند به سگی سلطه‌جو مبدل شود. اگر شما به این سگ نشان ندهید که تمامی انسان‌ها از او برترند، خیلی با کودکان نخواهد بود. البته اگر کودکان نحوه برخورد با او را بدانند می‌توانند با هم رابطه خوبی برقرار نمایند. اگر از تولگی بخوبی اجتماعی نشود، نسبت به سایر حیوانات و سگ‌ها می‌تواند تندخو باشد. بهتر است برای اینکه شما را به عنوان رهبر و راهنما بپذیرد و همچنین انرژی فیزیکی و روانی‌اش را تخلیه کند، وی را به پیاده‌روی روزانه ببرید.

سگ جرمن اشپیتز

وزن و ارتفاع

وزن مینیاتور در نرها و ماده‌ها: 4 تا 5 ک.گ | وزن استاندارد در نرها و ماده‌ها: 10.5 تا 11.5 ک.گ | وزن غول پیکر در نرها و ماده‌ها: 17.5 تا 18.5 ک.گ

ارتفاع مینیاتور در نرها و ماده‌ها: 25 تا 28 س.م  | ارتفاع استاندارد در نرها و ماده‌ها: 29 تا 36 س.م | ارتفاع غول پیکر در نرها و ماده‌ها: 40.5 تا 41.5 س.م

مشکلات سلامتی نژاد اشپیتز آلمانی

ندارد

شرایط نگهداری سگ ژرمن اشپیتز

برای زندگی در آپارتمان مناسب است. در داخل منزل فعال است و حتی یک حیاط کوچک برایش مناسب است.

فعالیت بدنی

نیاز به پیاده‌روی روزانه دارد. او با شادمانی صاحبش را در مسافت های کوتاه 1 مایلی و یا 20 مایلی همراهی خواهد نمود.

طول عمر ژرمن اشپیتز

14 تا 15 سال

نژاد ژرمن اشپیتز

آراستن

به برس کشیدن روزانه جهت جلوگیری از نمد شدن موها نیاز دارد. به یاد داشته باشید که از تولگی وی را به آراستن عادت دهید.

تاریخچه

اشپیتز آلمانی بصورت مستقیم از سگ‌های گله پر موی قطب شمال مانند سگ ساموید نشات گرفته‌است. گفته‌می‌شود توسط دزدان دریایی (Vkingplunderes) به اروپا راه یافته‌اند. از انواع متوسط و کوچکش به عنوان همراه و از نوع غول‌پیکرش برای کار در مزارع بهره برده می‌شد. اشپیتز آلمانی برای اولین بار از منطقه پامرانیان آلمان در حدود 100 سال پیش به انگلستان راه‌یافت و جد پامرانیان امروزی را تشکیل داده‌است. این نژاد محبوب ملکه ویکتوریا بود و به همین دلیل گاهاً او را Victorian Pom می‌نامیدند. بعد از آن زمان نژاد پامرانیان با استانداردهای خاص خود شروع به پرورش یافتن نمود. اشپیتز آلمانی کوچک (سایز 5 تا 10 کیلوگرم) بسیار شبیه به نژاد پامرانیان می‌باشد، اما آنان دو نژاد متفاوتند. امروزه ژرمن اشپیتز کمیاب و از شهرت و حتی در زادگاهش کم شده‌است.

گروه

سگ‌های قطبی
 

سگ اشپیتز آلمانی کوچک مینیاتوری
سگ اشپیتز آلمانی کوچک مینیاتوری
 

گردآوری و ترجمه تانیا مهرآرا