• بیماری لامپی اسکین (lumpy skin)

    بیماری لمپی اسکین

    بیماری لامپی اسکین (LSD) یک بیماری مهم اقتصادی در گاو است که از نظر ایجاد خسارت با بیماری تب برفکی قابل مقایسه است.

  • درمان و پیشگیری لامپی اسکین

    درمان و پیشگیری لمپی اسکین

    هیچ درمان ضد ویروسی خاصی برای بیماری وجود ندارد، اگر سیاست ریشه‌کنی علیه بیماری در منطقه‌ای مد نظر نباشد دام‌های بیمار بایستی تحت درمان حمایتی قرار گیرند.

  • تشخیص بیماری لامپی اسکین

    تشخیص بیماری لمپی اسکین

    تشخیص اولیه از طریق مشاهده ضایعات مشخص پوستی و یا دهانی می‌باشد. تشخیص قطعی بیماری فقط توسط دامپزشک و آن هم با برداشتن نمونه‌های پوستی و ارسال به آزمایشگاه مقدور می‌باشد.

  • نشانه های بیماری لامپی اسکین در گاو

    نشانه‌های بیماری لمپی اسکین در گاو

    پس از گذراندن دوره کمون بیماری با تب و ترشح اشک، افزایش ترشحات بینی، از دست دادن اشتها، کاهش تولید شیر، افسردگی و عدم تمایل به حرکت آغاز می‌شود. پس از آن ندول‌های پوستی ظهور پیدا می‌کند.

  • بیماری سل گاوی (توبرکولوزیس)

    بیماری سل گاوی

    سل گاوی (Mycobacterium Tuberculosis) بیماری مزمن دام‌ها می‌باشد که در اثر باکتری مایکوباکتریوم بوویس ایجاد می‌شود و قرابت نزدیک با عامل سل انسان و پرندگان دارد.

  • اصول پیشگری بیماری های دام

    اصول پیشگری بیماری‌های دام

    پیشگیری به معنای ساده جلوگیری از بوجود آمدن بیماری قبل وقوع آن است. در مفهوم متداول پیشگری شامل اقداماتی است که از آنها برای بوجود نیامدن بیماری و یا قطع ویا آهسته کردن سیر بیمار استفاده می‌شود.

  • آمپرولیوم %20 (Amprolium)

    آمپرولیوم %20  Amprolium

    داروی آمپرولیوم %20 (Amprolium)، برای پیشگیری و درمان بیماری کوکسیدیوز ناشی از E.tenella, & E.acervulina در جوجه‌ها، مرغ‌های مادر و بوقلمون‌ها. همچنین برای پیشگیری و درمان کوکسیدیوز گوساله و بره توصیه می‌شود.

  • وضعیت بیماری تب مالت در جهان و ایران

    وضعیت بیماری تب مالت در جهان و ایران

    بیماری تب مالت در تمام نقاط دنیا وجود داشته و تا بحال 17 کشور بیماری را ریشه‌کن کرده‌اند. در ایران نیز برای اولین بار در سال 1311 بروسلا ملیتنسیس توسط کارشناسان انستیتو پاستور ایران مورد بررسی قرار گرفت.

  • پنومونی آنزئوتیک گوساله ها

    پنومونی آنزئوتیک گوساله‌ها

    پنومونی آنزئوتیک گوساله‌ها (Angiosperm Pneumonia)، بیماری اولیه دستگاه تنفس گوساله‌ها بویژه آنهایی است در اصطبل نگهداری می‌شوند. از نظر بالینی، به وسیله درجات مختلف پنومونی ویروسی همراه و یا بدون برونکوپنومونی باکتریایی ثانویه تظاهر می‌نماید.

  • بیماری آگالاکسی (Mycoplasma agalactiae)

    بیماری آگالاکسی

    میزان تلفات در بیماری آگالاکسی 30 – 10درصد است ولی تعداد زیادی دام به این علت که غده پستان در آنها آسیب دیده و برای همیشه غیرقابل استفاده می‌گردند، از گله حذف می‌شوند.

  • واکسن دام

    واکسن کشته آگالاکسی

    واکسن کشته آگالاکسی

    این واکسن از مایکوپلاسمای کشته در فرمالدئید تهیه شده جهت ایمن‌سازی فعال علیه بیماری آگالاکسی در گوسفند و بز استفاده می‌شود.

  • شناخت بیماری کچلی گاو

    شناخت بیماری کچلی گاو

    کچلی بیماری‌ای قارچی است که در بروز آن، تریکوفیتون وروکوزوم از همه شایع‌تر می‌باشد. انتقال این بیماری بصورت افقی و در اثر تماس می‌باشد.

  • آشنایی با بیماری تب برفکی و روش های کنترل آن (بخش دوم)

    بیماری تب برفکی

    مهم‌ترین و اساسی‌ترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب برفکی بکارگیری اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای است به نحوی که از ورود ویروس دریک گله و یا جمعیت جلوگیری نماید.

  • آشنایی با بیماری تب برفکی و روش های کنترل آن (بخش اول)

    بیماری تب برفکی و روش‌های کنترل آن

    بیماری تب برفکی یک بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام می‌باشد که به لحاظ شدت خسارات اقتصادی یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فراورده‌های دامی محسوب می‌گردد.

  • روش معاینه اختصاصی دستگاه گوارش دام

    معاینه دستگاه گوارش دام

    مطلب پیش‌رو برگرفته از کتاب "اصول معاینه دستگاه گوارش و اعصاب در نشخوارکنندگان و تک‌سمی‌ها" می‌باشد که مطالب آن عمدتاً در باب درمان و اهمیت آن در دام‌های کوچک نوشته شده است، افزون برآن موضوع درمان در دام‌های بزرگ از دیدگاه اقتصادی مطرح گردیده است.

عناوین اصلی