• شکمبه و نگاری گاو

    معرفی دستگاه گوارش گاو (بخش دوم)

    گوارش گاو

    شکمبه که در طرف چپ گاو قرار دارد، بزرگترین بخش 4 قسمتی معده است. شکمبه و نگاری، اغلب به عنوان یک عضو واحد (reticulorumen) در نظر گرفته می‌شوند و بطور ناقص توسط یک لایه بافت جدا می‌شوند.

  • دهان، بزاق و مری در گاو

    معرفی دستگاه گوارش گاو (بخش اول)

    دستگاه گوارش نشخوارکنندگان

    شناخت دستگاه گوارش گاو می‌تواند به تامین نیازهای تغذیه‌ای گاو کمک زیادی کند. آشنایی با آن می‌تواند به شما کمک کند تا اطمینان پیدا کنید که گاوها مواد مغذی مورد نیاز خود را برای حفظ و بهبود عملکرد تولید دریافت می‌کنند.

  • افزودنی های خوراک دام و طیور

    افزودنی‌های خوراک دام و طیور

    در پرورش حیوانات اهلی قسمت اعظم هزینه تولید مربوط به هزینه تغذیه می‌باشد که در برخی از شاخه‌های دامپروری تا 80% از کل هزینه پرورش دام را هزینه تغذیه شامل می‌شود.

  • نقش پروبیوتیک ها در تغذیه دام و طیور

    پروبیوتیک‌ها در تغذیه دام و طیور

    پروبیوتیک‌ها مکمل میکروبی زنده خوراکی هستند که سبب بهبود توازن میکروبی روده می‌گردند. مکمل پروبیوتیکی، شامل یک یا چند سویه سلول میکروبی است که قادر به تداوم زیستن یا تکثیر شدن درون روده فرد میزبان را دارد.

  • نقش پری بیوتیک ها در خوراک دام و طیور

    پری‌بیوتیک‌ها در خوراک دام و طیور

    پری‌بیوتیک‌ها به ترکیباتی از خوراک گفته می‌شود که قابل هضم و جذب نیستند ولی اثرات مفیدی بر حیوان میزبان داشته و سبب تحریک رشد و یا فعالیت تعداد محدودی از باکتری‌ها در کولون می‌شوند.

  • نقش توکسین بایندرها در تغذیه دام و طیور

    توکسین بایندرها در تغذیه دام و طیور

    یکی از موارد در خوراک دام و طیور که در واقع مهم‌ترین آنها نیز هست، وجود سموم قارچی (مایکوتوکسین‌ها) در نهاده‌هایی است که به مصرف دام و طیور می‌رسد‌.

  • اسیدی فایرها در خوراک دام و طیور

     اسیدی‌فایرها خوراک دام و طیور

    اسیدیفایرهای خوراکی (اسیدی کننده‌ها)، اسیدهایی هستند که به خوراک افزوده می‌شوند تا pH خوراک و دستگاه گوارش و سیتوپلاسم میکروبی را کاهش داده و مانع از رشد فلور میکروبی پاتوژن در روده گردد.

  • فیتوبیوتیک ها یا گیاهان دارویی

    فیتوبیوتیک‌ها گیاهان دارویی

    از برگ‌ها، ریشه‌ها، گل‌ها و گیاهان کامل برای تولید فرآورده‌های فیتوبیوتیک استفاده می‌شود. این محصولات می‌تواند به صورت خشک شده یا عصاره گیاهی تولید گردند.

  • اهمیت و نقش مخمر زنده بر روی دام

    نقش مخمر زنده بر روی دام

    مقاله حاضر چکیده‌ای از اطلاعات بسیار مفید در رابطه با اهمیت مخمر ساکرومایسز سرویزیه در کنفرانس علوم دام ‌ایالات متحده آمریکا می‌باشد.

  • خوراک دام غنی شده

    تابان 100

    خوراک دام غنی شده تابان 100

    خوراک دام غنی شده تابان 100 حاوی پروبیوتیک، پری‌بیوتیک و محیط کشت مخمر زنده. حاوی باکتری‌های مفید شکمبه، دکستران و دیواره مخمر

  • بهداشت دستگاه شیردوش و جایگاه شیردوشی

    تجهیزات شیردوشی

    گاوها برای شیردوشی بایستی به محل دیگری غیر از اصطبل نگهداری دام برده شوند. رعایت بهداشت در سالن شیردوشی مهمترین مرحله تولید شیر بهداشتی با بار میکروبی کم می‌باشد

  • آیا راه های ساده تری برای سم چینی گاو وجود دارد؟

    آشنایی با دستگاه سم چینی هیدرولیک

    دستگاه سم‌چینی

    امروزه دستگاه‌های سم‌چینی هیدرولیک برای گاوهای با وزن 200 تا 900 کیلوگرم طراحی شده است. برای جلوگیری از رسیدن آسیب به حیوان همه عملکردهای دستگاه با فشار هیدرولیک تنظیم می‌شود.

  • دستکاری بیش از حد دلیلی بر بیماری های سم دام

    سم چینی

    مطالعه‌ای که در دانشگاه دامپزشکی ناتینگهام انجام شد نشان داد که دستکاری بیش از اندازه منجر به ایجاد شرایط بدی در ناخن می‌شود؛ این رخداد در دام‌های مزرعه و اسب نیز ممکن است اتفاق بیفتد.

  • آیا گاوهای گله شما دچار تنش حرارتی هستند؟

    تنش حرارتی

    دو عامل دما و رطوبت در محیط مهمترین عوامل در تعیین توانایی حیوان در دفع حرارت از بدن می‌باشند. بنابراین امروزه در تعیین شدت تنش حرارتی هر دو عامل را در نظر گرفته و از شاخصی به نام شاخص دما-رطوبت (THI) استفاده می‌شود.

  • آشنایی با نحوه کار دستگاه شیردوشی (بخش پنجم)

    دستگاه شیردوش

    بد کار کردن دستگاه شیردوشی باعث بروز ورم پستان در گله شده و باعث کاهش کیفیت شیر تولیدی می‌گردد. در کلیه مراحل شیردوشی توجه به بهداشت مهم می‌باشد.

عناوین اصلی