• اختلالات مربوط به فیزیک خوراک دام

    اختلالات مربوط به فیزیک خوراک دام

    در نوع و شکل خوراکی که به دام‌های نشخوارکننده داده می‌شود باید به نسبت میان علوفه و کنسانتره و وجود فیبر یا موردی که برای گوسفند ایجاد نشخوار کند و فرایند نشخوار را آسان کند، توجه کرد.

  • عوارض تغذیه نامناسب در دام

    عوارض تغذیه نامناسب در دام

    در این نوشته قصد داریم به اختلالاتی که در بدن دام با تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود اشاره نماییم. مشکلاتی که به آنها اشاره خواهیم کرد معمولاً بین نشخوارکنندگان مشترک هستند.

  • نکاتی درباره قطع دنبه در بره ها

    نکاتی درباره قطع دنبه در بره‌ها

    بیشتر جمعیت گوسفندی کشور را نژادهای دنبه‌دار تشکیل داده‌اند که علاوه بر تولید گوشت مقدار زیادی چربی به صورت دنبه نیز تولید می‌کنند. در ادامه مزایای قطع دنبه و نکاتی در این رابطه ذکر شده است.

  • علل کم اشتها شدن دام ها

    علل کم‌اشتها شدن دام‌ها

    علل مختلفی ازجمله مناسب نبودن خوراک و جیره غذایی یا وجود بیماری در دام می‌تواند اشتهای حیوان را کاهش دهد. با ذکر مواردی در این نوشته به برخی از این دلایل پی می‌بریم.

  • راهکارهای فیزیولوژیکی افزایش باروری در گوسفند

    راهکارهای فیزیولوژیکی افزایش باروری در گوسفند

    یکی از تکنیک‌های تولیدمثلی در جهت افزایش راندمان تولیدمثلی در گوسفند، افزایش تعداد و کیفیت اوویست‌هایی است که در هر چرخه فحلی از تخمدان آزاد می‌شوند و در نتیجه سبب افزایش راندمان بره‌زایی در گوسفند می‌شوند.

  • مصرف مونوکلسیم فسفات در تغذیه دام و طیور

    مصرف مونوکلسیم فسفات در تغذیه دام و طیور

    مونوکلسیم فسفات بعنوان مکمل کلسیم و فسفر در تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار مى‌گیرد. دام و طیور براى ادامه حیات و بازدهى مناسب نیاز مبرمى ‏به مواد معدنى و در رأس آن کلسیم و فسفر دارند.

  • مونو کلسیم فسفات و اهمیت آن برای دام و طیور

    مونو کلسیم فسفات و مصرف آن در خوراک دام و طیور

    مونو کلسیم فسفات ماده ضرورى کلیه مرغدارى و خوراک طیور و همچنین برخى از واحد‌هاى دامدارى و ‏کارخانجات خوراک طیور در کلیه سال مى‌باشد.

  • تولیدمثل گوسفند

    تولیدمثل گوسفند

    بعضی از پرورش‌دهندگان علاقه‌مند به باروری زودرس میش‌های جوان هستند. این موضوع زمانی اشکال نخواهد داشت که بره‌ها از نظر جنسی و جسمی‌به بلوغ کامل رسیده باشند.

  • حذف و جایگزین نمودن میش هاى جدید

    حذف و جایگزین نمودن میش‌هاى جدید

    پس از اینکه بره‌ها از شیر گرفته شدند: میش‌ها حذفى را باید جدا کرد. میش‌هائى که پستان بدى دارند، دندان‌هاى آنها شکسته است، پروپلاس رحم دارند، چاق هستند، ورم پستانى دارند و یا سخت‌زائى داشته‌اند، باید از گله حذف شوند.

  • اداره کردن میش ها در هنگام زایش (Lambing Management)

    اداره کردن میش‌ها در هنگام زایش

    میش‌هائى که زایمان آنها نزدیک است باید در محلى دور از گله اصلى نگهدارى شوند و تحت‌نظر قرار گیرند. اگر در موقع جفتگیری، میش‌ها علامت‌گذارى شده باشند، تعیین تاریخ تقریبى زایش‌ها آسان خواهد بود.

  • اداره کردن میش ها در دوران آبستنی (Gestation Management)

    اداره کردن میش‌ها در دوران آبستنی

    معمولاً حدود ۶ هفته پس از رها کردن قوچ در گله، بیشتر میش‌ها جفت‌گیرى کرده‌اند. پس از خارج کردن قوچ از گله باید برای راحت‌تر اداره کردن آن، میش‌ها را بر اساس زمان آبستنی علامت‌گذاری کرد.

  • آماده کردن قوچ برای جفت گیری

    آماده کردن قوچ برای جفت‌گیری

    قوچ‌های سالم، شرایط و انرژی لازم برای بارورسازی میش‌ها را دارند. قوچ‌هایی که شرایط خوبی برای بارورسازی دارند نسبت به دمای زیاد حساس‌تر بوده و در هوای گرم فعالیت جنسی‌شان کاهش می‌یابد.

  • آماده کردن میش ها برای جفتگیری

    آماده کردن میش‌ها برای جفتگیری

    بالا بردن سطح تغذیه میش‌ها 10 الى ۱۴ روز قبل از جفت‌گیرى تا دو هفته بعد از جفت‌گیرى سبب افزایش وزن سریع میش‌ها شده و در نتیجه، 10-20% بره بیشترى در گله تولید خواهد شد.

  • شاخ ضرورت بیولوژیک؟ برخورد صنعتی!

    شاخ ضرورت بیولوژیک؟ برخورد صنعتی!

    شاخ در حیوانات علاوه بر آسیبی که می‌تواند به صاحب دام بزند، مقداری از انرژی و مواد مصرفی حیوان درحال رشد را به خود اختصاص می‌دهد.

  • توصیه هایی برای حفظ سلامت گله دامی

    توصیه‌هایی برای حفظ سلامت گله دامی

    برای داشتن گله‌ی دامی سالم و پرتولید لازم است که موارد مدیریتی بسیاری را رعایت کرده و از بیماری‌ها و درمان‌های دام تاحدی آگاه باشید. در این مقاله توصیه‌هایی برای حفظ سلامت گله را می‌خوانید.

عناوین اصلی