• گونه های انگل داکتیلوژیروس در ماهی

    گونه‌های انگل داکتیلوژیروس

    انگل داکتیلوژیروس بومی کپورهای وحشی رودخانه آمور بوده و می‌تواند در ماهی Koi carp نیز زیست کند.

  • انگل داکتیلوژیروس (Dactylogyrus)

    انگل داکتیلوژیروس

    انگل داکتیلوژیروس (Dactylogyrus)کرم قلاب‌دار آبشش ماهی است و یک اندامی بنام Haptor در قسمت حلق برای چسبیدن به میزبان دارد.

  • میکسوبولوس سربرالیس (Myxozoma cerberalis)

    بیماری چرخش ماهی

    یک بیماری مزمن خطرناک است که عمدتاً در قزل‌آلاهایی که در استخرهای خاکی پرورش داده می‌شوند بخصوص در مرحله نوزادی رخ می‌دهد. عامل این بیماری هاگ با اسپور تک یاخته‌ای بنام میکسوبولوس سربرالیس و یا بیماری چرخش (Whirling disease) می‌باشد.

  • انگل دیپلو ستوموم (Diplostomum) در ماهی

    انگل دیپلو ستوموم Diplostomum ماهی

    اسامی دیگر انگل دیپلو ستوموم کوری انگلی و کاتراکت انگلی است متا سرکر (نوزاد) آن در عدسی چشم ماهی زندگی می‌کند. اگر تعداد آنگل زیاد باشد حالت کدورت چشم ایجاد می‌شود.

  • انگل تریپا نوزما (Tripanozoma) در ماهی

    انگل تریپا نوزما در ماهی

    انگل تریپانوزوما سرده‌ای شاخص از‌trypanosome ها است. گونه‌های مختلفی از این سرده وجود دارد که مهره‌داران متفاوتی از جمله انسان را آلوده می‌کند.

  • انگل هگزامیتا (Hexamita) در ماهی

    انگل هگزامیتا Hexamita در ماهی

    هگزامیتا یک انگل تاژکدار می‌باشد که به عنوان فلور طبیعی روده ماهیان به ویژه آزاد ماهیان وجود دارد. در ماهی‌های آکواریومی نیز رشد می‌کند و سبب سوء‌هاضمه می‌شود و معمولاً با علائمی چون ایجاد چاله‌هایی در سر (Hole in the Head) و اطراف چشم ماهی همراه است.

  • بیماری های ماهی قزل آلای رنگین کمان

    بیماری قزل آلای رنگین کمان

    تولید قزل‌آلا بیشتر به صورت متراکم است، بیشتر ماهی‌های پرورشی در معرض استرس‌ها، که احتمال درگیر شدن با پاتوژن‌های خطرناک (ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچها یا انگل‌ها) و بیماری‌های محیطی یا تغذیه‌ای را افزایش می‌دهد.

  • بررسی آلودگی انگلی در اندام های مختلف ماهی اسکار

    ماهی اسکار

    ماهی اسکار (Astronotus Ocellatus) از زیباترین ماهی‌های آب شیرین است. تکثیر و پرورش ماهی آکواریومی به علت داشتن ظاهر زیبا، اندازه کوچک ونگهداری آسان اخیراً از رونق چشمگیری داشته، لذا از نظر آلودگی انگلی دارای اهمیت زیاد می‌باشند.

  • انگل کریپتوبیا برانشیالیس (cryptobia Branchialis)

    انگل کریپتوبیا برانشیالیس

    جنس کریپتوبیا (Genus cryptobia lidy , 1846) جنس کریپتوبیا از شایع‌ترین تک یاخته‌های انگلی تاژک‌دار است. گونه‌های متعددی ازاین جنس باعث آلودگی و بروز بیماری کریپتوبیوزیس در ماهیان اقتصادی آب شیرین و شور دنیا می‌شوند.

  • انگل اپیستیلیس (Epystilis)

    انگل اپیستیلیس

    انگل اپیستیلیس (Epystilis) ماهی را به عنوان مکان زندگی و یک روش حمل و نقل استفاده می‌کند و کمتر به عنوان انگل شناخته می‌شود و هم در آب شیرین و هم در آب شور زندگی می‌کند.

  • انگل تریکودینا در ماهی (Trichodina)

    انگل تریکودینا در ماهی

    تریکودینا (Trichodina) دارای چرخه زندگی ساده‌ای است. این به معنی است که تریکودینا دارای یک میزبان واحد هست و نوع تولیدمثلش نیز تناوب نسل یا تولیدمثل توده‌ای نیست. تولیدمثل در تریکودینا به شکل غیرجنسی و با تقسیم دوتایی انجام می‌شود.

  • بیماری سفیدک در ماهی

    بیماری سفیدک در ماهی

    بیماری لکه سفید (ichthyophthirius multifiliis) که همراه با سیست‌های سفید کوچکی به قطر ۱ میلیمتر روی پوست، آبشش‌ها و باله‌ها ایجاد می‌شود و خارش و تنفس سریع و بی اشتهائی در ماهی نمودار می‌شود.

  • معرفی چند دارو در زمینه صنعت پرورش ماهی

    داروی ماهی

    در پرورش ماهی داروهایی همچون سولفات مس، فرمالین،مالاشیت گرین،مازوتن (تری کلروفن)، پرمنگنات پتاسیم، اکسی تتراسیکلین،سولفات مرازین نیکلوزوماید،نمک طعام،متیلن بلو و ام اس 222 (MS-222) بسیار کاربرد دارند.

  • دانستنی هایی درباره بهداشت و بیماری های ماهی

    بیماری‌های ماهی

    سلامت ماهیان پرورشی از شروع تا انتهای دوره پرورش برای انجام یک دوره پرورش موفق، لازم و ضروری است. شایع شدن هر نوع بیماری، می‌تواند باعث بروز خسارت جبران‌ناپذیر به پرورش‌دهنده گردد.

  • بیماری های ماهیان گرمابی

    بیماری ماهیان گرمابی

    بیماری‌های ماهیان گرمابی شامل دو دسته بیماری‌های ویروسی و بیماری‌های باکتریایی هستند که در این مقاله به آنها می‌پردازیم.

عناوین اصلی