سموم شیمیایی دلیل تلفات گسترده زنبورهای عسل در ایران

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ محمد فرسی اظهار داشت: هم اکنون بیماری های زنبور عسل مانند گذشته ناشناخته نیستند و زنبورداران و کارشناسان کاملا با این بیماری ها آشنایی دارند.

وی با بیان اینکه داروهای ساده و ارگانیکی در کشور وجود دارند که قادر به کنترل بیماری های مذکور هستند، افزود: نکته مهم در این زمینه استفاده زنبورداران از داروهای ارگانیک است.

فرسی با اشاره به اینکه داروهایی مانند اسیدفرمیک و اسید اگزالیک در داخل کشور وجود دارند، اضافه کرد: داروهای مزبور قادر به کنترل بیماری واروا هستند.

وی ادامه داد: توصیه ما به زنبورداران جهت استفاده مطلوب از اسید فرمیک این است که این دارو را به شکل ژل استفاده نمایند.هم چنین به زنبورداران توصیه می شود از مصرف داروهایی که در سازمان دامپزشکی به ثبت نرسیده اند ، اکیدا خودداری کنند.

فرسی اظهار داشت: اقدام موثر دیگری که در کنترل واروا باید انجام گیرد ، استفاده زنبورداران از قاب های حاوی سلول های نر در اوایل بهار است. زنبورها هنگام جمع آوری عسل قاب های مزبور را تولید می کنند.

وی با بیان اینکه به این قاب ها ، قابهای نربانی شده می گویند، اضافه کرد: به این معنا که سلول های آن کمی از سلولهای معمولی درشت تر است و ملکه هنگام تخم گذاری درون این سلول های درشت، تخم نر می گذارد.

فرسی ادامه داد: از آنجا که کنه واروا بسیار به این تخم های نر علاقمند است، به حجرات حاوی سلول های نر حمله کرده و زمانی که درب این حجرات بسته می شود کنه شروع به زاد و ولد می کند.

وی اضافه کرد: بنابراین حذف این قاب از کندو توسط زنبوردار ، مبارزه ای اولیه با کنه واروا است که نه تنها هزینه چندانی نمی طلبد بلکه با استفاده از این روش دیگر نیازی به استفاده از داروهای شیمیایی نیست.

فرسی با تاکید بر اینکه اقدام فوق باید در اوایل بهار و هنگام تخم ریزی ملکه انجام گیرد، گفت: در این زمان، به دلیل نبود لارو و نوزاد زنبور درون کند و تمامی کنه های واروا روی بدن زنبورها هستند و با قرار گرفتن این قاب در کندو تمامی کنه ها به سوی آن حمله می کنند.در نتیجه پس از حذف قاب از کندو ، واروایی درون آن باقی نمی ماند.

فرسی اظهار داشت: ما قرار است برای مطلع ساختن زنبورداران از این روش ها کتابچه هایی را چاپ کرده و در اختیار اتحادیه سراسری زنبورداران قرار دهیم.

مدیر دفتر بهداشت و بیماری های زنبورعسل سازمان دامپزشکی هم چنین با بیان اینکه قیمت داروهای وارداتی مقداری گران است، افزود: متاسفانه با وجود مناسب بودن قیمت داروهای تولیدی در کشور زنبوردارن با این داروها آشنا نیستند.

فرسی علت این بی اطلاعی زنبورداران را عدم تبلیغات مناسب از داروهای تولیدی عنوان کردو ادامه داد: شرکت های تولید کننده در زمینه تبلیغ داروهای تولیدی عملکرد مطلوبی ندارند.

وی افزود: هم چنین برخی از زنبورداران برای مقابله با نوزما اصرار به مصرف داروهایی مانند فوماژیلین دارند ، که ما به آنان توصیه کردیم سرکه سیب را جایگزین این دارو نمایند چراکه اتحادیه اروپا مصرف فوماژیلین را ممنوع کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که شیوع بیماری های زنبور عسل در کشور تا چه حد نگران کننده است؟ گفت: بیماری های مذکور در کشو وجود دارد اما آن چه مسلم است اغراق در میزان شیوع آن هاست.

فرسی تصریح کرد: علت اصلی شیوع این بیماری ها در کشور به سمومی برمی گردد که در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند.

وی افزود: کشورهایی مانند آمریکا، فرانسه و کانادا اعلام کرده اند که گرده های درختانی که مورد سم پاشی قرار می گیرند حاوی مواد سمی هستند.

فرسی ادامه داد: زنبوران عسل با انتقال این گرده ها به داخل کندو و خوراندن آن ها به نوزادانشان ، آنها را مسموم می کنند در نتیجه جمعیت زنبورعسل جایگزین نشده و کندو خالی می ماند.

وی اضافه کرد: بنابراین مهم ترین مسئله ما سمومی هستند که سبب تلفات در زنبورها می شوند و این موضوع با دارو قابل درمان نیست.

مدیر دفتر بهداشت و بیماری های زنبورعسل سازمان دامپزشکی تاکید کرد: این بیماری هایی مانند نوزما یا واروا نیست که به زنبورستان های ما آسیب می رساند بلکه سموم و باقی مانده آنهاست که در موم تجمع یافته و لاروها را از بین می برند.

فرسی افزود: این سموم همچنین در سیستم عصبی زنبوران عسل اختلال ایجاد می کند.

وی ادامه داد: قرار است ما طی جلسه ای به مسئولان سازمان حفظ نباتات اعلام کنیم که براساس گزارشات بین المللی تلفات موجود در زنبورستان های کشور متاثر از سموم شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی است.