حباب صابون جایگزین زنبورها می شود

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از «تابناک با تو»؛ شاید غیرقابل باور باشد، اما در ژاپن محققین حباب صابون را جایگزین زنبورها کردند. عملکرد آنها به این شیوه است که محلول را درون دستگاه حباب قرار داده و حباب‌های باردار شده را در یک باغ گلابی پخش کردند. در هر حباب ۲۰۰۰ گرده وجود داشت، عنوان شده که با این روش ۹۵ درصد گل‌های مشخص‌شده گرده افشانی شده‌اند که می‌توانند میوه تولید کنند.

مهندسان ژاپنی راه نوینی برای گرده‌افشانی اختراع کردند که برای گرده‌افشانی از حباب صابون به‌جای زنبور استفاده می‌شود، آنها با کمک پهباد حباب صابون را برروی گیاهان پخش می‌کنند تا بجای زنبورها، که امروزه تعدادشان کاهش چشمگیری داشته، گرده‌افشانی کنند.

بیشتر بدانیم:
مزایای وجود گرده افشان ها
سم زنبور جایگزین آنتی‌بیوتیک می‌شود
مروری بر اصلاح نژاد زنبورعسل

به گزارش ژورنال علمی iScience، ایجیرو میاکو استاد مؤسسه علوم پیشرفته ژاپن سال‌های زیادی است که بر روی ربات‌های گرده‌افشان کار می‌کند، اما آنها گل‌ها را خرد کردند و ازبین بردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزی از روزها هنگامی که میاکو با پسرش ۳ ساله خود در یک پارک عمومی مشغول گردش بود، حباب‌هایی را دید که بچه‌ها به هوا می‌فرستند و در میان درختان و روی گل‌ها حرکت می‌کنند بدون اینکه آسیبی به آنها برسانند، و این ایده به ذهنش رسید تا از حباب‌های صابون استفاده کند.

میاکو و همکارش ژی‌یانگ حباب‌های صابون را زیر میکروسکوپ مورد مالعه و بررسی قرار دادند تا مطمئن شوند که قادر به حمل گرده می‌باشند.

محققان محلول را درون دستگاه حباب‌ساز قرار داده و حباب‌های باردار شده را در یک باغ گلابی پخش کردند. در هر حباب ۲۰۰۰ گرده وجود داشت، عنوان شده که با این روش ۹۵ درصد گل‌های مشخص‌شده گرده افشانی شده‌اند که می‌توانند میوه تولید کنند.

میاکو گفت: با اینکه ممکن است این روش کمی تخیلی به‌نظر برسد اما حباب صابون به شکل موثری امکان گرده افشانی را فراهم می‌کند و میوه‌های تولیدشده با کیفیتی مشابه با محصولات گرده افشانی سنتی دارند.

در حال حاضر میاکو مشغول مذاکره با شرکتی است که بتواند در آینده نزدیک این فناوری را وارد بازار کند. او اظهار نمود که می‌توان دقت فرآیند را بالا برده و مسیر هدفمندی را پیش‌رو داشت.