دی مينازن اسيچورت، همازن

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اثر ضد تریپانوزومی‌دیامیدین‌ها مستقیما به گروه گوانیل (آمادین) مربوط می‌شود. حضور دو گروه گوانیل که توسط زنجیره هیدروکربنه پارافین جدا شده‌اند، سبب بروز اثرات ضد تریپانوزومی این داروها می‌شود که البته طویل شدن زنجیره پارافینی این اثر را به نحو احسن تقویت می‌کند.

دی مینازن علاوه بر اثر ضد تریپانوزومی دارای اثر ضد باکتریایی کمی نیز می‌باشد. اثر ضدانگلی دی مینازن مربوط به ایجاد تداخل در گلیکولیز هوازی و نیز مداخله در فرآیند ساخت DNA انگل می‌باشد. از آنجایی که بابزیا و تریپانوزوما جهت انجام گلیکویز هوازی به گلوکز خون میزبان نیاز مبرم دارند لذا این داروها بعد از تزریق با ایجاد ممانعت در استفاده انگل از گلوکز میزبان و نیز ایجاد تغییر در ماهیت نوکلئوپروتئین‌های انگل، اثر ضد تریپانوزومی و ضد بابزیوزی خود را نشان می‌دهند.

شکل دارویی: محلول استریل تزریقی

گروه دارویی: ضدانگل تک‌یاخته خونی

ترکیب دارو: هر میلی‌لیتر حاوی 70 میلی‌گرم دی‌مینازون اسیچورت می‌باشد.

فارماکوکینتیک دی مینازن اسیچورت

یک ساعت بعد از تزریق دی مینازن حداکثر مقدار خونی آن ایجاد می‌شود. تنها در سگ حداکثر غلظت خونی 3 ساعت بعد از تزریق ایجاد می‌شود. حداکثر غلظت دی مینازن در خرگوش 1/1 ppm ، گاو 4/6 تا 6 ppm و نشخوارکنندگان کوچک (بز ، گوسفند) 3/9 تا 6/7 ppm می‌باشد. در گاو دارو به صورت اولیه از طریق ادرار دفع می‌شود.

موارد مصرف دی مینازن اسیچورت

 این دارو برای درمان عفونت‌های ناشی از گونه‌های مختلف بابزیا (Babesia) مانند B.bovis ,B.bigemina ,B.ovis ,B.equi ,B.motasi ,B.canis کاربرد دارد . همچنین برای درمان تریپانوزومیازیس ناشی از Trypanosoma congolense ,T.vivax ,T.brucei بکار می‌رود.

مقدار مصرف

با بزیوزیس: گاو، اسب، گوسفند، بز و سگ: 3/5 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن یک دوز (Single dose) 

تریپانوزومیازیس: 7 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 

روش مصرف:

دارو به روش داخل عضلانی یا زیر پوستی تزریق شود.

عوارض جانبی همازن

احتمال بروز واکنش‌های موضعی در محل تزریق وجود دارد. در اسب امکان بروز عارضه جدی وجود دارد بنابراین لازم است اقدامات و مراقبتهای ضروری صورت گیرد. وقتی دارو به صورت داخلی تجویز شود باعث اتساع شریانی و کاهش فشار خون می‌شود. همچنین باعث افزایش حرکات عضلات روده می‌شود. مهمترین اثرات سمیت دارو آسیب کلیه و کبد می‌باشد که منجر به بروز استفراغ، اسهال و زردی .... می‌شود.

سمیت دارویی همازن

در موارد مصرف دوزهای متعدد درمانی یا مقادیر زیاد دارو در سگ سالم علائم شدید عصبی، خونریزی و ضایعات مشخص مغزی بروز می‌کند. همچنین در سگ‌هایی که با مقادیر زیاد یا دوزهای متعدد درمان شده‌اند تغییرات دژنراتیو چربی در کبد، کلیه‌ها، میوکارد قلب و عضلات مشاهده گردیده است. در گاو تجویز دوزهای متعدد دارو دژنراسیون شدید تر چربی و نیز علائم خفیف عصبی نسبت به سگها ایجاد می‌کند.

دوره پرهیز از مصرف:

گوشت و شیر: 7 روز پس از آخرین درمان

شرایط نگهداری:

در دمای کمتر از 30درجه سانتیگراد و دور از نور نگهداری شود. از یخ زدگی دارو جلوگیری شود.

بسته بندی:

این دارو در ویال 20، 50 و 100 میلی‌لیتری عرضه می‌گردد.

همازن، ي ميـنازن اسـيـچورت
مـحلول استـريل تزريـقي بسته بندی سابق این محصول