استریل‌کننده‌های گازی

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ استریل‌کننده‌های گازی در مورد موادی به کار می‌رود که در حرارت بالا یا محلول‌های شیمیایی خراب می‌شوند. سردسته این ترکیبات اتیلن اکسید Ethylene Oxide است. بالاتر از oC10/8 به صورت گاز درمی‌آید، قابل اشتعال است و حتی درغلظت پائین قدرت استریلیزاسیون بالائی دارد. مواد حساس به حرارت یا رطوبت را استریل می‌کند. در بیمارستان‌ها، کارخانجات و آزمایشگاه‌ها به کار می‌رود. اسپورها را به زودی ازبین می‌برد. قدرت نفوذ زیادی داشته و بسته‌های لباس و مواد و بعضی پلاستیک‌ها را استریل می‌‌کند.

قابل اشتعال و ترکیب است و در اتوکلاوهای مدرن از این گازها استفاده می‌شود. نحوه عمل به وسیله Olkylation است در Olkylation یک اتم هیدروژن فعال ترکیب آلی با گروه الکیل Olkyl جا به جا می‌شود که  باعث شکستن حلقه اتیلن اکساید می‌شود و مولکول خودش را به محلی که هیدروژن به آن تعلق داشته می‌چسباند و آن واکنش باعث غیرفعال شدن آنزیم گروه سولفیدریل می‌شود.

ازن گازی است بی‌رنگ و تقریبا آبی. یک اکسیدکننده قوی به شمار می‌رود و خصوصیات باکتریساید آن بر کلر ارجحیت دارد و تا حدودی مستقل از تغییر PH  عمل می‌کند. این گاز برای استریل کردن اتاق‌هایی که مواد غذایی در آنها نگهداری می‌شود برای جلوگیری از رشد کپک با غلظت ppm 0/4 و یا کمتر از 0/001 میلی‌گرم در لیتر هوا به کار برده می‌شود.

گزارش گردیده که مقدار ppm200 برای مدت 20 دقیقه باکتری‌ها را روی شیشه‌های پلاریزه شده کاملاً غیرفعال می‌نماید و همچنین آئروسل‌های زنده را با غلظت ppm 10 و به مدت 5 دقیقه غیرفعال می‌نماید. به هرحال به دلیل خاصیت اکسیدان قوی این ماده کاربردش محدود و ماده‌ای است کاملاً ناپایدار که بیشترین کاربرد آن جهت ضدعفونی کردن آب بوده است. گاهی اوقات به دلیل خاصیت میکروب‌کشی برای گندزدایی هوای سالن‌های پرجمعیت و راهروهای زیرزمینی کاربرد دارد.

بخش‌های مختلف این مقاله با برچسب «مجموعه آموزشی ضدعفونی‌کننده‌ها، گندزداها» قابل دسترسی است.