هالوژن‌ها

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هالوژن‌ها شامل مواد یدی، کلرین، فلورین و برومین می‌شود. کلرین و یدین بیشتر مصرف می‌شود.

الف- یدین Iodine قدیمی‌ترین ژرمی‌سید است. قابل حل در الکل است. موثر بر روی تمام اشکال باکتری  دژتاتیو، اسپورها، قارچ‌ها و ویروس‌ها است. بیشتر برای ضدعفونی پوست قبل از جراحی به کار می‌رود.

ب- کلرین‌ها و ترکیبات آن به مقیاس وسیع مصرف می‌شوند. به صورت گاز فشرده برای ضد عفونی آب به کار می‌رود. از هیپوکلریت‌ها، کلسیم هیپوکلریت ca (ocl)و سدیم هیپوکلریت NaOCl خیلی استفاده می‌شود. 

 ج- ید عنصری سیاه رنگ و مایل به آبی و تنها هالوژنی است که در حرارت معمولی (20 درجه سانتی گراد) حالت جامد کریستالی دارد. دارای طعم تند و گس بوده و از جلبک‌های دریایی به دست می‌آید. از آنجایی که عنصر ید خیلی فعال بوده و علاوه بر اینکه یک باکتریسید می‌باشد بر اسپور‌ها و قارچ‌ها نیز موثر واقع می‌شود. در پزشکی کاربرد زیادی دارد و دارای اثر کشندگی سریع بر علیه باکتری‌ها، اسپور‌ها، کپک‌ها، مخمرها و ویروس‌ها است. محلول 2% ید به عنوان تنتورید در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ترکیبات دیگر ید لوگل (محلول قوی ید حاوی 5% ید) و یدوفرم (محتوی 2% ید) می‌باشد. تنتورید برای ضدعفونی زخم و پوست استفاده می‌شود. ید قدرت میکروب‌کشی کمتر از کلر داشته و افزایش ید در آب از نظر کمبود ید در آب و مواد غذایی مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ید همچنین برای گندزدایی سبزی و میوه و ظروف نیز توصیه می‌شود.

بخش‌های مختلف این مقاله با برچسب «مجموعه آموزشی ضدعفونی‌کننده‌ها، گندزداها» قابل دسترسی است.