بهبود کارایی فاضلاب و زهکشی با Hyzyme

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ امروزه در تعداد زیادی از ساختمان‌ها از مخازن مواد عفونی (سپتیک) و زهکشی چاه فاضلاب برای انتقال فاضلاب استفاده می‌کنند. تعداد بسیاری ازپارک‌های کوچک و کمپ‌ها نیز از مخازن زهکشی مواد عفونی استفاده می‌کنند. استفاده از چربی‌گیرها هم به ویژه در خروجی‌ها متداول است.

سیستم مخازن مواد عفونی چاه فاضلاب و چربی‌گیر‌ها در اثر اعمال بیولوژیک باعث شکست و فروریزی مجاری فرعی فاضلاب می‌شوند. این فرآیند به وسیله باکتری‌هایی که در فاضلاب موجود است فعال می‌شود. این باکتری‌ها آنزیم‌هایی تولید می‌کنند که به عنوان کاتالیزور برای تجزیه فاضلاب به مواد شیمیایی ساده‌تر برگشت‌پذیر به محیط عمل می‌کنند. این فرآیند طبیعی بازیافت است. مشکل هنگامی رخ می‌دهد که فرآیند‌های طبیعی تجزیه در مخازن فاضلاب و زهکشی توسط چربی و لجن تشکیل شده مختل می‌شوند. این امر باعث عدم جذب از زه‌کشی‌های خروجی شده و با مصرف مواد شیمیایی سخت مثل آب ژاول پاک‌کننده‌های دست‌شویی و شوینده‌های خانگی تشدید می‌شود. این مواد شیمیایی با کشتن تمام باکتری‌ها حتی باکتری‌های مفید فرآیند تجزیه طبیعی را ازبین می‌برند. علائم طبیعی دال بر صورت نگرفتن عمل طبیعی تجزیه عبارتند از بوی نامطبوع و تجمع میکروب‌ها که موجب نیاز به تخلیه زودتر مخازن می‌شود.

Hyzyme یک محصول کاملاً طبیعی است که با تشدید این فرآیند بیولوژیکی طبیعی به دستیابی به حداکثر کارآیی سیستم‌های زهکشی و مخازن فاضلاب کمک می‌کند و به شکل پودر با اسانس لیمو عرضه می‌شود. این محصول با افزودن به آب (ترجیحاً آب گرم) بعد ازچند دقیقه برای ریختن داخل سینک توالت یا مخازن زهکشی آماده می‌شود.

- کاهشبوی نامطبوع

- برطرف کردن چربی و گریس از لوله‌ها و زهکشی‌ها

- ازبین بردن رسوبات جامد در مخازن فاضلاب

- غلبه بر انسداد زهکشی‌های حاصل از گرفتگی مجاری فرعی

- بهبود کیفیت عمل زهکشی‌ها و مجاری فرعی

راه احیای مجدد کارآیی مخازن فاضلاب و زهکشی‌ها، به کارگیری برنامه‌ای برای حفظ آن با استفاده از Hyzyme است. به راحتی سیستم را با یک دوز مناسب احیا کرده وسپس به صورت مرتب و طبق دستور از آن استفاده کنید.

بیشتر بدانیم:
قرص‌های تصفیه آب
طریقه ضدعفونی کردن آب در شرایط مختلف
اهمیت پاکیزگی آب نوشیدنی مرغ‌ها

سمیت Hyzyme

دارای سمیت پایین بوده و اگربیش از مقدار مصرف شود Hyzyme خودبخود میزان لازم را تنظیم می‌کند. برای کودکان و حیوانات (ازجمله ماهی) و سبزیجات مضر است. Hyzyme  خورنده نبوده و کمترین میزان آسیب را به لوله‌کشی‌ها و لوله‌ها وارد می‌کند.

چربی‌گیرهای تجاری 

تمیز کردن چربی‌گیرهای تجاری کار پر دردسری است. با بوی بدی که اثر آن روی بدن تا مدتی بعد هم باقی می‌ماند. برای به حداقل رساندن نیاز به پاک‌سازی این چربی‌گیرها از Hyzyme استفاده کنید. Hyzyme چربی، گریس و دیگر مواد حل نشدنی را به حالت مایع روان‌شدنی تبدیل می‌کند.

Hyzyme کودرسانی باغ‌ها، رشد قارچ و غیره را نیز بالا می‌برد. برای این کار 50 گرم Hyzyme را به 5 گالن آب افزوده و 30  تا 60 دقیقه بعد آن را روی کود بریزید.

مصارف عمومی دیگر Hyzyme

به علت اینکه Hyzyme طبیعتاً هضم‌کننده پروتئین و چربی است با ریختن آن روی زباله‌های اطراف خانه می‌توان از بوی بد آنها جلو گیری کرد. Hyzyme را در آب حل کرده و 5 دقیقه بعد روی محل مورد نظر پاشیده شود.

مرداب‌ها، لجن‌زارها و تالاب‌ها

هنگامی که تالاب‌ها و مرداب‌های هوازی، بی‌هوازی می‌شوند بوی بد آنها افزایش می‌یابد. Hyzyme بوی بد را بر طرف می‌کند و با هیدرولیز آنزیمی، فاضلاب آلی را تبدیل به ترکیباتی بدون بو و بی‌ضرر می‌کند.

بخش‌های مختلف این مقاله با برچسب «مجموعه آموزشی ضدعفونی‌کننده‌ها، گندزداها» قابل دسترسی است.

برگرفته از مقاله «مجموعه آموزشی ضدعفونی‌کننده‌ها، گندزداها»

گردآوری و تدوین:

مهندس حیدر داراب (کارشناس بهداشت محیط معاونت امور بهداشتی استان آذربایجان غربی) 

مهندس روح انگیز سلیمان پور (کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان ارومیه) 

مهندس ابراهیم زلفی (کارشناس بهداشت محیط سازمان انتقال خون استان آذربایجان غربی)