تولید سهره قناری

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در این مقاله به یکی از روش‌های تولید‌مثل سهره قناری اشاره می‌نماییم که امید است مورد توجه قرار گیرد. این مقاله حاوی انواع روش‌های جفت گیری و تولید مثل انواع قناری است.


۱- اولا که سهره باید ذات دار یعنی پررو و حریص باشه .
تشخیص ذات دار بودن سهره به شناخت و تجربه افراد بر‌می‌گرده اما در کل بخوام بگم سهره‌های مناطق سرد‌سیری یعنی غرب کشور خیلی بهتر هستن .
 
۲- بهترین زمان جفت‌اندازی سهره موقعی است که نوک پرنده‌ی شما کاملا سفید شده یعنی خط مشکی روی نوک محو شده باشد که نشانگر شور و مستی سهره می‌باشد .
 
۳- سهره به‌علت اینکه از طبیعت گرفته و به قفس منتقل می‌شود به مرور زمان چند مشکل پیش‌رو خواهد داشت. چون این پرنده وحشی است و در طبیعت در فصل مشخصی جفت‌گیری می‌نماید وقتی به قفس منتقل می‌شود و مدت زیادی در آنجا تنها محبوس می‌شود به مرور زمان فصل‌ها را گم می‌کند یعنی با این که مست شده و بلند آواز می‌خواند اما در زمان جفت‌اندازی نسبت به ماده قناری عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و فقط ماده را از خود دفع میکند .(در واقع فصل جفت‌گیری را گم می‌کند)
 
۴- سهره‌ها وقتی در قفس هستند مسلما حرکت و جست و خیزی که در فضای آزاد دارند را نخواهند داشت و دانه‌هایی که درطبیعت موجود است را ما نمی‌توانیم در اختیارش بگذاریم. تنها دانه‌ای که به عنوان غذا ما به سهره می‌دهیم شاهدانه می‌باشد که این دانه چربی زیادی دارد و تمام نیازهای تغذیه‌ای پرنده را تامین نمی‌کند پس دو مشکل بسیار مهم که مانع از جفت خوردن سهره با قناری است به وجود می‌آید. اول اینکه سهره‌ی شما با خوردن شاهدانه روز به روز چاق‌تر شده تا جایی که تمام بدن پرنده‌تان مخصوصا مخرجش را چربی فرا خواهد گرفت در واقع سهره شما تواناییه پشتگیری از ماده قناری را از دست خواهد داد. (برای امتحان این موضوع می‌توانید سهره را با دست گرفته و مخرجش را بررسی کنید تا پی به این امر ببرید) مورد دوم اینکه سهره‌ی شما با خوردن شاهدانه به مرور زمان حتی اگر چاق هم نشود مطمئن باشید از نطفه خواهد رفت.
 
۵- برای جلوگیری از چاقی و اطمینان از نطفه داشتن سهره دو راه ساده وجود دارد. اول اینکه همیشه مقداری کمی ماسه کف رودخانه برای خوردن در اختیار پرنده بگذارید دوم هم استفاده از پودرهای مولتی ویتامین یا ویتامین E بسیار بسیار درسلامت جنسی پرنده‌تان موثر است .
 
۶- به حرف‌هایی از قبیل چیدن دم قناری جهت کوتاه شدن قدش یا کوتاه کردن پرهای مخرج سهره یا رنگ کردن ماده‌های رنگ روشن با رنگ مو و آب تره برای نترسیدن سهره یا در جای تاریک قرار دادن این دو پرنده و خیلی چیزهای دیگه اصلا اعتنا نکنید چون خرافات است.
 
*در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که بهترین سهره برای جفت‌کردن با قناری سهره‌ایست جوان ترجیحا جوجه‌ی همان سال که خوب پذیرایی شده و نه چاق باشد و نه پیرو بی نطفه *.(همانطور که می‌دانید هر پرنده‌ای که چاق شده باشد چه سهره و چه قناری اصطلاحا اصلا رو نمی‌آید یا بالا نمی‌آید که بخواهد جفت هم بشود)
 
در صورت فراهم کردن شرایط می‌توانید از سهره و هر رنگ و اندازه ماده قناری‌ای که می‌خواهید جوجه به عمل بیاورید.

برای پرورش سهره قناری موارد ذیل را می‌توان انجام داد :

۱- سهره نر با سن ۴سال و حتی بیشتر که رام بوده و آرام می‌باشد تهیه فرمایید۰

۲- سهره نر را  بصورت تنها در محلی که پرنده دیگری را نبیند نگهداری نمایید۰

۳- مقدار کم غذای تخم‌مرغی برای سهره در نظر بگیرید و حداقل درهفته سه روز این غذا را در اختیار سهره قرار دهید . تغدیه اصلی سهره با شاهدانه باشد و مقدار کم هفت تخم نیز دردسترس او قرار دهید.

۴- سهره مذکور می‌باید مست شود و بصورت مرتب آواز‌خوانی نماید . آواز‌خوانی باید به نحوی باشد که زمانی که قفس سهره را دست خود دارید پرنده بازهم آواز بخواند. بقول معروف پرنده پرو شود. ظرف مخصوص آبتنی بصورت یک روز درمیان در دسترس سهره قرار داده‌شود.

۵- یک قناری ماده که از لحاظ جثه درشت نباشد را انتخاب نمایید .قناری ماده چنانچه از نژاد مخلوط قناری رنگی - حمال با قناری فری باشد مناسب‌تر خواهد بود .

۶- قفس قناری ماده را برای مدتی در میان قفس دو قناری نر مست که قرص می‌خوانند قرار دهید بنحوی قفس را بپوشانید که قناری ماده، نرها را نبیند.

۷- داخل قفس ماده یک لانه مناسب قرار دهید. ظرف مخصوص آبتنی بصورت یک روز درمیان در دسترس قناری  قرار داده شود.

۸- قناری ماده زمانی که کاملا آماده شد و تمایل به جفت‌گیری و لانه‌سازی را نشان داد به محلی که قفس سهره قرار دارد ببرید و قفس او را درکنار قفس سهره قرار دهید.

۹- چنانچه سهره مناسب بوده ومست باشد مانند قناری نر می‌تواند با آواز خوانی ماده را بسمت خود جذب نماید.

۱۰- بعد از حدود ۳ روز - به تشخیص شما هم بستگی دارد - سهره را بداخل قفس قناری ماده وارد کنید.

۱۱- توصیه می‌کنم برای اینکه یک سهره مناسب داشته باشید همواره در بین قناری‌های ماده که بصورت مجزا از نرها نگهداری می‌کنید جوجه سهره پرورش دهید که طی دوران رشد خود بتواند براحتی با قناری‌ها خو بگیرد و قناری‌های ماده نیز به سهره عادت کنند.

۱۲- کار بسیار دشواری در پیش دارید صبور باشید.