بی‌توجهی وزیر کشاورزی و خطر بزرگی که مردم را تهدید می‌کند!

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از «تابناک»؛ روز یکشنبه، رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت بر ضرورت در میان گذاشتن صریح مشکلات با مردم از سوی مسئولین تأکید کرد و خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: «اگر آنفلوانزای پرندگان وارد کشور می‌شود، نباید پنهان‌کاری و بیماری را مخفی کرد»

روحانی در ادامه، انتقاد صریح خود را این گونه ادامه داد: «باید در همان روز نخست که آنفلوانزا وارد کشور می‌شود، بدون پنهان‌کاری آن را با مردم در میان گذاشت و نباید طوری رفتار کرد که مردم از تغییر قیمت‌ها [قیمت تخم‌مرغ] در بازار متوجه موضوع شوند.»

این سخنان در حالی بیان می‌شد که بر اساس برخی آمار‌های منتشره، مدتی پیشتر شمار مرغ‌های تلف شده بر اثر ابتلا به بیماری مهلک آنفلوانزای حاد پرندگان از شمار ده میلیون گذشته بود و آن گونه که مسئولان مرتبط خبر می‌دادند، این بیماری در شدیدترین حالت خود در کشورمان قرار داشت.

بی‌توجهی حجتی به انتقاد روحانی و خطر بزرگی که مردم را تهدید می‌کند!

وضعیتی که سید فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار کشور چند هفته پیش در توضیح آن گفته بود: در سال گذشته در همین تاریخ [اواخر آذرماه]، حدود بیست کانون بیماری در کشور وجود داشت، ولی امسال از ابتدای مهرماه تاکنون، بیش از ۱۷۰ کانون آلوده داشته‌ایم که تقریباً ۹۰ درصد آن مربوط به واحد‌های صنعتی است. سال گذشته در دوره بیماری ۱۱/۵ میلیون قطعه مرغ تلف شده بود که پیامد آن وارد آمدن خسارت هزار و پانصد میلیارد تومانی به صنعت مرغ داری کشور بود.»

این در حالی است که به گفته طلاکش، برای معدوم سازی این میزان مرغ مبتلا به بیماری، سازمان دامپزشکی کشور نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان هزینه متحمل شد که البته هزینه‌ای بسیار قابل توجه و چشمگیر است؛ هزینه‌ای هنگفت که امسال افزایش چشمگیری یافته، چون بیماری با شدت بسیار بزرگتری بروز کرده است.

آن گونه که مسئولان خبر می‌دهند، تا روز گذشته آمار مرغ‌های مبتلا به بیماری آنفلوانزای پرندگان که معدوم شده اند به عدد ۱۴ میلیون رسیده است؛ عددی که قطعا نهایی نیست و از این روی می‌تواند نویدبخش بحرانی بزرگ در کشورمان باشد. بحرانی که با کمبود تخم مرغ و افزایش قیمت آن در کشور خودنمایی کرده، ولی آنچنان که باید جدی گرفته نشده است.

از این روی می‌گوییم جدی گرفته نشده که می‌بینیم به رغم تذکر صریح رئیس جمهور به وزیر کشاورزی، حجتی ترجیح داده در این خصوص اظهار نظر نکرده و ماجرا را کامل با مردم در جریان نگذارد؛ اقدامی عجیب که ممکن است ناشی از این باور باشد که در این روز‌ها به دلایل التهاب‌های بروز کرده، بهتر است مردم را در جریان اخبار نامطلوب قرار ندهیم!

باوری که دست کم رئیس جمهور با آن مخالف است و این مخالفت را به وضوح اعلام کرده و به دلایلی، رویکرد عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد. به این دلیل که واردات ۲۰ میلیون قطعه مرغ تخم گذار برای جبران خسارات‌ وارد آمده به مرغداران در دستور کار مسئولان قرار گرفته و علاوه بر آن، هر چند با تأخیر، واردات تخم مرغ آغاز شده و کاهش نرخ این کالا را به دنبال داشته است.

اینجاست که باید از وزیر کشاورزی پرسید، چرا به رغم تذکر رئیس جمهور، در این خصوص شفاف سازی نکرده و نمی‌کوشد تا مردم را در جریان این بحران بزرگ قرار دهد؟ مگر غیر از این است که بی اطلاعی از چنین بیماری خطرناکی ممکن است سلامت جامعه را در معرض تهدید قرار دهد و از آن مهم تر، همراهی مردم با دولت را در بروز کمبود‌ها به پایین‌ترین سطح خود رسانده و غائه سازی کند؟!