سگ نژاد اشنایزر

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ اشنایزر (اشنوزر) در تیپ، نوع، اندازه و رنگ‌های مختلف وجود دارد که هرکدام برای هدف خاصی پرورش یافته‌اند. به طور کلی این نژاد در سه تیپ بزرگ جثه (اشنایزر غول پیکر) متوسط جثه (اشنایزر استاندارد) کوچک جثه (اشنایزر مینیاتوری) یافت می‌شود.

اشنوزر غول‌پیکر حاصل آمیزش اشنایزر استاندارد با سگ گریت دین (GreatDane) بوده و از میان خانواده اشنایزها اشنوزر متوسط جثه مورد اغبال بیشتری قرار گرفته و آن را به عنوان استاندارد این نژاد در نظر گرفته‌اند.

سگ اشنایزر به خاطر خصوصیات ممتاز، هوش و تربیت‌پذیری بالا سگی چند منظور است و می‌توان از وی برای اهداف مختلف بهره جست. در ابتدا از این نژاد برای کشیدن سورتمه استفاده می‌شد ولی امروزه بیشتر به عنوان سگ نگهبان و همراه خانواده استفاده می‌شود.

معنی نام اشنایزر در زبان آلمانی(ماهیچه) است که به قدرت بالای این نژاد اشاره می‌کند. اشنایزر سگی چهارشانه عضلانی و قوی است با سری قوی و کشیده، سینه نسبتاً پهن و فراخ، پوشش بدن زمخت، خشن و سیمی به همراه خزی نرم، گوش‌ها و پاها توسط موی کوتاه پوشیده شده، پوشش بدن به رنگ‌های سیاه، سیاه کهربایی و فلفل نمکی مورد قبول است.

خلق و خوی سگ اشنایزر

سگ‌های اشنایزر بسیار فعال، بازیگوش، باهوش و تعلیم‌پذیر هستند. اشنایزرها به لحاظ خصوصیات رفتاری قرابت زیادی با سگ‌های تریر دارند. این نژاد به طور ذاتی دشمن جوندگان به خصوص موشها است، همچنین رفتار خوبی با اعضای خانواده به خصوص کودکان دارد. اشنایزر را باید از سنین تولگی اجتماعی کرد تا مقید شود این سگ بسیار جسور و کمی سلطه‌جو است از این رو احتیاج به صاحبی دارد که به او بفهماند که رئیس کیست، اشنایزرها بسیار تعلیم‌پذیر و باهوش هستند و به خوبی فرامین را فرا می‌گیرند. اشنایزر احتیاج به مربی با تجربه دارد تا سرکشی این سگ را در هنگام تربیت و آموزش بتواند کنترل کند.

آموزش سگ اشنایزر

وزن و ارتفاع

وزن و ارتفاع در اشنایزرها در تیپ‌های مختلف متفاوت است، وزن و ارتفاع در اشنایزر استاندارد، وزن در نرها ۲۷ تا ۳۶ کیلوگرم و در ماده‌ها ۲۵ تا ۳۴ کیلوگرم و ارتفاع در نرها ۶۶ تا۷۱ سانتیمتر و در ماده‌ها ۵۸ تا ۶۶ سانتیمتر است.

طول عمر

در حدود ۱۲ تا ۱۵ سال می‌باشد.

شرایط نگهداری سگ اشنایزر

این نژاد برای زندگی در منازل کوچک و آپارتمان‌ها مناسب نیست. سگ اشنایزر نیاز به فعالیت بدنی و ورزش زیاد دارد همچنین علاقه زیادی به دویدن در مسافت‌های طولانی در محیط‌های باز دارد. در صورتی که سگ اشنایزر در منازل کوچک نگهداری شود و یا امکان فعالیت فیزیکی مناسب برای این نژاد فراهم نشود، این نژاد مشکل زیادی برای صاحب خود به وجود می‌آورد و اقدام به تخریب وسایل منزل و کندن زمین و بالا رفتن از حصار می‌کند.

خلق وخوی سگ اشنایزر

مشکلات سلامتی نژاد اشنایزر

از مشکلات سلامتی و بیماری‌های شایع در اشنایزر می‌توان به صرع و همچنین سرطان به خصوص سرطان انگشت، پا و ماهیچه اشاره کرد.

آراستن

تمیز نگهداشتن موهای این نژاد آسان است اما گاهی لایه زیرین مو به حالت نمدی در می‌آید که این مشکل را می‌توان با شانه کردن در مواقع لزوم ازبین برد. حداقل چهار بار در سال باید ناخن‌هایش کوتاه شود. همیشه باید از خشک و تمیز بودن گوش‌ها اطمینان حاصل نمود، اطراف چشم‌ها را باید با دستمال نمدار تمیز نمود و ریشش را بعد از غذا خوردن باید شست و یا تمیز کرد تا آثار باقیمانده غذا از بین برود. ریزش مو در این نژاد بسیار کم می‌باشد.

نحوه آرایش موها و انتهای سر و پوزه در حیوان از نظر ارزیابی مرغوبیت و خلوص نژادی در نمایشگاه‌های سگ از فاکتور قابل اهمیتی برخوردار است.

چشم‌ها به رنگ تیره و بیضوی شکل، گوش‌ها افتاده که معمولاً کوتاه می‌شود و به صورت سیخ و ایستاده است، دم باید از مفصل سوم و یا چهارم کوتاه شود.

تاریخچه سگ اشنایزر

سگ نژاد اشنایزر برای اولین بار در سال ۱۹۰۹ میلادی در نمایشگاه سگ واقع در شهر مونیخ کشور آلمان با نام سگ اشنایزر خرسی روسی مطرح شد و تا بعدها با نام اشنایزر مونیخی شهرت داشت، منشا این نژاد به کشور روسیه باز می‌گردد.

گروه

سگ‌های کاری.

گردآوری و تنظیم: پرنده جنگل junglebird.ir

سگ اشنایزر مینیاتوری
سگ اشنایزر مینیاتوری
سگ اشنایزر استاندارد
سگ اشنایزر استاندارد
سگ اشنایزر غول پیکر
سگ اشنایزر غول پیکر