اسب قره باغ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب قره باغ (Kara Bagh) یکی از قدیمی‌ترین اسب‌های سواری دنیا است که منشأ آن آذربایجان و حوالی دو رودخانه ارس و کورا می‌باشد. این نژاد در بهبود و اصلاح نژادهای اسب منطقه و به خصوص ممالک همجوار نقش بسیار مهمی داشته است و خود از تلاقی اسب‌های ترکمن ایران و عرب و بوم ‌آذربایجان حاصل شده است. در میان اجداد این اسب نژاد عرب تاثیر فراوانی بر روی آن گذارده به طوری که شباهت‌های ظاهری زیادی با اسب عرب دارد.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

اسب قره باغ (Kara Bagh)

اسب قره باغ به زندگی در مناطق کوهستانی عادت کرده شرایط سخت آب و هوایی را به خوبی تحمل می‌کند تحت تاثیر محیط قرار نگرفته و هیجان‌زده نمی‌شود. اسب قره باغ در به وجود آمدن بسیاری از نژادها دخالت داشته و در سطح وسیعی به سایر کشورها صادر شده است. یکی از نقش‌های اساسی اسب قره باغ دخالت در اصلاح نژاد اسب‌های لهستان است. اسب قره باغ در آسیا به اندازه‌ای اهمیت دارد که آن را همانند اسب تروبرد در اروپا قلمداد کرده‌اند.

اسب قره باغ

از نظر جثه این اسب جزو اسب‌های ریزجثه بوده ولی اندام کاملاً عالی و جاافتاده‌ای دارد به طوری که از عضله‌بندی خوب و اتصالات بدنی بسیار قوی برخوردار است. قد متوسط این حیوان بین 141 تا 143 سانتی‌متر است. سر این نژاد کوچک ظریف و کم مو با چشمان درشت و هوشیار است. گردن بالاتر قرار گرفته عضله‌ای بوده و طول آن متوسط است. رنگ غالب این اسب سمند طلایی و کمرنگ است. در چهار نعل و تاخت سواره نظام توانایی خوبی دارد و می‌تواند زمین‌های ناهموار را با بالا نگهداشتن سر خود به خوبی تاخت و تاز کند.

خصوصیات ظاهری اسب قره‌باغ

دارای تنفس زیاد برای صعود از بلندی‌ها، دست و پای بسیار قوی، سری متناسب، دمی کوتاه و هیکلی بسیار قوی و پرتحرک. اتصال گردن به تنه در سطح وسیع بوده و دارای خط گورخری در ناحیه از سر تا محل اتصال دم به تنه می‌باشد که این خط گورخری بارزترین نشان مشخصه این اسب می‌باشد. ران قوی و عضلانی، تناسب تنه با دست و پا بسیار جالب است، گوش‌ها متوسط و پرتحرک. اسب قره‌باغ پرانرژی و خوش رفتار می‌باشد و رنگ غالب در این نژاد، سمند و نیله و کهر می‌باشد.

ظاهر اسب قره باغ

موارد استفاده: سواری، چوگان‌بازی و مسابقه‌ای.

ارتفاع اسب: 2/14 وجب (2/144 سانتیمتر)

جمعیت و پراکنش اسب‌های قره باغ

بین 100ـ50 راس قابل شناسایی می‌باشد و منطقه پراکنش در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل است.

اسب قره باغ

منابع: اطلس رنگی نژادهای اسب های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران - سایت horse-rider.ir  

•••• در ادامه تصاویر ارسالی توسط آقای حسین نجفی (یکی از حامیان این نژاد زیبا) را مشاهده می‌کنید.

اسب قره باغ

اسب نژاد قره باغ، حسین نجفی

حسین نجفی، اسب نژاد قره باغ

اسب قره باغ در ایران