غذای تمساح و کروکودیل

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تمساح‌ها و کروکودیل‌ها می‌توانند مدت زیادی را بدون غذا تحمل کنند. دانشمندان معتقدند که بچه تمساح‌ها و کروکودیل‌ها می‌توانند بدون غذا تا بیش از چهار ماه و بالغین آنها تا بیش از دو سال زنده بمانند. بیشتر تمساح‌ها و کروکودیل‌ها سالیانه فقط 50 وعده کامل غذا می‌خورند (در حالیکه انسان 1000 وعده غذا می‌خورد)، آنها همچنین در مدت زمستان و زمانهایی که بی‌حرکت و کم کارند، غذای کمی می‌خورند.

غذای تمساح‌ها و کروکودیل‌ها در حیات وحش چیست؟ غذای تمساح‌ها و کروکودیل‌ها شامل؛‌ حشره، قورباغه، عنکبوت، جانوران صدفدار، حلزون، پرنده، ماهی، خزندگان دیگر و جانوران پستاندار است. اما این مسئله که از هرکدام این غذاها، چه مقدار می‌توانند بخورند به اندازه، نوع و محل زندگیشان بستگی دارد.

تنوع در خوراک غذای بچه‌های بیشتر انواع تمساح‌ها و کروکودیل‌ها، حشره است اما به محض اینکه کمی بزرگتر شدند نوزاد قورباغه، حلزون، خرچنگ، میگو و ماهی‌های کوچک را می‌خورند. هنگامی‌که بزرگتر شدند شروع  به خوردن، ماهی‌های بزرگتر، پرندگان، خزندگان و پستانداران کوچک و بزرگ می‌کنند.

بالغین آنها نه تنها معده‌های بزرگتر و اشتهای بیشتری دارند بلکه برای اینکه بتوانند طعمه را بگیرند پوزه‌های قویتری هم دارند. غذایی که یک تمساح یا کروکودیل می‌خورد به زیستگاهش بستگی دارد. تمساح‌ها و کروکودیل‌هایی که در آب شور مردابها و دهانه رودخانه‌ها زندگی می‌کنند از همنوعانشان که در آبهای شیرین زندگی می‌کنند، غذاهای متنوع‌تری می‌خورند زیرا انواع غذاهای اطرافشان متفاوت است.

نوع (شکل) پوزه نیز در تعیین غذا نقش مهمی دارد. از آنجائی‌که پوزه‌های بلند و باریک قادرند آب را کنار زده، راهی باز کنند و سریعتر و آسانتر از پوزه‌های پهن و سنگین از میان آب عبور کنند، بنابراین برای صید ماهی بسیار مناسبند.

گریال‌ها و کروکودیل‌هایی که پوزه‌های باریک دارند، تعداد زیادی ماهی می‌خورند. آنها غذاهای دیگری نیز می‌خورند زیرا بسیار جانوران فرزی هستند و قادرند با جهش به داخل آب، پرنده یا جغد نیز شکار کنند. تمساح‌ها و کروکودیلها که پوزه‌های پهن و سنگین دارند که برای طعمه‌های بزرگتر قوی است. نوع پستاندارانی که به عنوان غذا شکار می‌شوند؛ به حیات وحش موجود در کشورهایی که زندگی می‌کنند، بستگی دارد.  

تقسیم غذا در کروکودیل و تمساح

هنگامی‌که گله‌ای از ماهی‌ها به یک کانال باریک نزدیک می‌شوند، کروکودیل‌های نیل در یک ردیف پهن شده و به ماهی‌هایی که به مسیرشان نزدیک می‌شوند حمله می‌کنند. آنها هرگز از مسیرشان خارج نمی‌شوند مبادا راه گریزی برای ماهی‌ها باز گذارند. حتی بر سر غذا با یکدیگر نمی‌جنگند. زمانیکه یک پستاندار بزرگ گیر می‌افتد و بزرگی آن به اندازه‌ای است که کنترل آن برای یک کروکودیل به تنهایی سخت و دشوار است، دیگر کروکودیل‌ها جمع شده و غذا را با هم تقسیم می‌کنند. آنها دور لاشه حیوان حلقه‌ای تشکیل می‌دهند، هر کروکودیل منتظر نوبت خود می‌ماند، سپس جلو رفته، تکه‌ای از گوشت جسد را کنده و به عقب بر می‌گردد تا تکه گوشتش را بخورد، و دوباره منتظر می‌ماند، تمساح‌ها و کروکودیل‌ها شکار چیان خوب و ماهری هستند. 

تغذیه کروکودیل و تمساح

غذای تمساح‌ها و کروکودیل‌های موجود در دامداری‌ها و مزارع

چه نوع غذایی می‌توان به تمساح‌ها یا کروکودیلهای موجود در دامداری‌ها دارد؟ 

لازم است که به بچه تمساح‌ها و کروکودیل‌ها حدوداً هر دو روز یکبار یا هفته‌ای سه تا چهار بار خوراک داده شود. هنگامی‌که بزرگتر می‌شوند، تکه‌های غذا را هم می‌توان بزرگتر انتخاب کرد و باید دو یا سه بار در هفته به آنها غذا داد. 

به تمساح‌ها، کروکودیل‌ها و کایمن‌ها به طور معمول همه نوع غذایی داده می‌شود و تقریباً هر غذایی را که جلویشان گذاشته شود، با اشتیاق می‌خورند. این به این معنی است که باید آنها را با یک رژیم غذایی متعادل؛ تأمین کنید.

منبع: vet.mihanblog.com