استفاده از خمیر مرغ در صنایغ غذایی آزاد شد

 حسن رکنی در بازدید از غرفه خبرگزاری مهر در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در گفتگو با مهر از لغو ممنوعیت  استفاده از خمیر مرغ در فرآورده های گوشتی خبر داد و اظهار داشت : خوشبختانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شخص وزیر براساس کارهای کارشناسی که انجام شده بود، در این زمینه اعلام موافقت کردند.

وی اضافه کرد : استفاده از خمیر مرغ در صنایع غذایی بحث جدیدی نیست و در تمام دنیا مرغ های پایان دوره تبدیل به خمیر مرغ می شود و در صنایع غذایی کاربرد دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود : متاسفانه برخی افراد با بی توجهی و انجام مصاحبه های غیرمسئولانه اقدامی انجام دادند که منجر به آسیب‌ دیدن تولید کنندگان شد.

رکنی با اشاره به اینکه با اقدام اخیر وزارت بهداشت و تدبیر و توجه وزیر بهداشت این موضوع حل و فصل شده است، خاطرنشان کرد : خوشبختانه دیگر مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی، انجام آزمایشات کامل و دقیق بر روی کیفیت خمیر مرغ را مورد اشاره قرار داد و گفت : نتایج این آزمایشات نشان دهنده آن است که خمیر مرغ دارای کیفیت قابل قبول است و قابلیت استفاده در صنایع غذایی و حتی خوراکی را دارد؛ یعنی می تواند مستقیماً بدون آنکه در صنایع تکمیلی برود، مصرف شود.

به گفته وی، خمیر مرغ از نظر کیفیت با مرغ نیمچه گوشتی متفاوت است؛ بنابراین قیمت متفاوتی نیز دارد اما از نظر بهداشتی هیچ محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد.

رکنی به این پرسش که از چه زمانی ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در صنایع غذایی لغو شده است، پاسخ داد : کمتر از یک ماه است که این اتفاق رخ داده است.

معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی همچنین در رابطه با اعتبار پنج میلیارد تومانی که قرار بود برای حذف مرغ های پایان دوره در اختیار تشکل های مرغ تخمگذار قرار بگیرد، گفت : با توجه به اینکه اختصاص این مبلغ مصوبه دارد، بنابراین این اقدام دیر یا زود انجام خواهد شد و سوخت و سوز ندارد.

وی درباره اینکه برخی اظهار داشتند مبلغ پنج میلیارد تومان به مبالغ کمتر کاهش یافته است، تصریح کرد : این مبلغ کاهش نیافته و حتماً در اختیار تشکل های مرغ تخمگذار قرار خواهد گرفت.

رکنی اضافه کرد : این مساله نیاز به پیگیری دارد تا مبلغ مذکور از سازمان مدیریت و برنامه ریزی دریافت شود و در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد.

وی افزود : برای اینکه موقتاً کار راه بیفتد و تولید کنندگان دچار مشکل نشوند، از محل صندوق وابسته به طیور، مبلغی را در اختیار آنها قرار دادیم و فکر می کنم با توجه به پیگیری های مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، به زودی مبلغ پنج میلیارد تومان نیز در اختیار آنان قرار بگیرد.