جذب داروسازان در عرصه دامپزشکی

«دکتر رسول دیناروند» در این نامه بر لزوم جذب داروسازان به عنوان مسئول فنی شرکت‌های تولیدکننده داروهای دامی تاکید نموده است ...

حکیم مهر - ذکر چند نکته در ارتباط با این نامه ضروری است :

1- از آنجایی که دکتر دیناروند، خود داروساز هستند و مسئولیت سازمان غذا و دارو را نیز بر عهده دارند، طبیعی است که از داروسازان حمایت نموده و در راستای ایجاد فرصت های شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته اقدام نمایند.

2- آنچه که حائز اهمیت است و متولیان دامپزشکی کشور نباید از آن غافل شوند، لزوم تلاش متقابل برای حفظ فرصت های شغلی برای دامپزشکان در مشاغلی است که رشته های دیگری نیز می توانند مسئولیت آن را برعهده گیرند، به عنوان مثال در صنعت فرآورده های گوشتی، صنایع لبنی، کارخانجات تولید داروهای دامی و غیره. انفعال متولیان دامپزشکی کشور بخصوص سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی در این زمینه می تواند منجر به از دست رفتن معدود فرصت های شغلی دامپزشکان در چنین عرصه هایی گردد.

3- نکته دیگری که نباید از آن غافل شد، لزوم حل مشکلات دامپزشکی در درون خانواده دامپزشکی و اجتناب از کشاندن آن به خارج از این خانواده می باشد. هر چند که ممکن است مشکلاتی در درون این صنف وجود داشته باشد، ولی می توان مطمئن بود که متولیان وزارت بهداشت در مقایسه با مسئولین دامپزشکی کشور، تعصب بسیار کمتری نسبت به این صنف داشته و منافع مجموعه خود را دنبال می کنند، لذا اقداماتی همانند نامه نگاری چند روز پیش انجمن داروخانه های دامپزشکی استان قزوین به وزیر بهداشت در انتقاد از پیش نویس شیوه نامه فروش دارو، فارغ از محتوای آن، بعید است که منجر به نتیجه ای مطلوب برای صنف دامپزشکی کشور گردد و تنها زمینه را برای دخالت وزارت بهداشت در حیطه اختیارات دامپزشکی بیشتر می کند. شایسته است که در چنین مواردی که بین بخش خصوصی و سازمان دامپزشکی اختلافی وجود دارد، ریاست محترم سازمان دامپزشکی با برگزاری جلسات مشترک با حضور نمایندگان بخش خصوصی و سازمان نظام دامپزشکی مسئله را بررسی و مشکلات را حل و فصل نمایند و از کشاندن موضوع به خارج از خانواده دامپزشکی اجتناب گردد.