واردات لبنیات 7 برابر شد

به گزارش «سرویس اقتصاد داخلی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از خبرنگار تابناک اقتصادی، اوج واردات لبنیات برپایه شیر خام به کشور در حدود 288 هزار تن و در سال 1391 ثبت شده و بیشترین واردات در این تراز در قالب شیرخشک صورت گرفته است.

وابستگی به شیر و فرآورده های آن حتی در ذهن متولدین دهه 60 نیز نقش بسته است و دورانی که تنها پنیر عمده بازار دانمارکی بود را نمی توان فراموش کرد. این وابستگی اما با جهشی که در تولید اتفاق افتاد در مدت کوتاهی تبدیل به خودکفایی شد. مسبب این جریان هم واردات گاو‌های هلشتاینی بود که به دستور عباسعلی زالی وزیر وقت کشاورزی انجام شد. 

با ساماندهی دامداری ها صنایع وابسته یعنی صنعت فرآورده‌های لبنی نیز پا گرفت و در مدتی کوتاه بازار لبنیات داخلی داغ شد.

تنوع بالای تولیدات در سال های اخیر ناشی از اقدامات حمایتی بود که از دامداران صورت گرفت اما این حمایت ها در دهه 80 تا حد زیادی رنگ باخت و چه با تعیین قیمت شیر خام و چه با کاهش تعرفه واردات زمینه زیان دهی دامداران فراهم شد.

به طور متوسط از سال 1380 تا سال 1393 سالانه حدود 100 هزار تن معادل شیر خام به ارزش حدود 2.8 میلیارد دلار وارد کشور شده است که بیشترین آن مربوط به سال 1391 با بیش از 378 میلیون دلار بوده و واردات ارزشی لبنیات کشور به میانگین سالانه حدود 200 میلیون دلار رسیده است.


برچسب ها: