مکمل های الکترولیت برای اسب

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ الکترولیت ها انواعی از مواد معدنی هستند، مثل سدیم، پتاسیم، و کلراید، و مقدار کمتری از مواد معدنی دیگر از جمله منیزیم، کلسیم و سولفور که در بدن اسب نقش مهمی ایفا می کنند.

مواد معدنی دسته اول باید بیشتر از دسته دوم در رژیم غذایی اسب وجود داشته باشند.

 در سالهای گذشته استفاده از الکترولیتها به دیده تردید نگریسته می شد. اما اکنون پس از انجام مطالعات پزشکی متعدد، سودمندی آن به اثبات رسیده و استفاده از مکمل های غذایی الکترولیت برای اسبها کاملا مرسوم شده است.

با این وجود هنوز هم بسیاری از مالکین اسب در مورد اینکه آیا واقعا اسبها به الکترولیت نیاز دارند یا خیر و اینکه بهترین روش گنجاندن الکترولیتها در رژیم غذایی روزانه اسبها چیست دچار تردیدهایی هستند. در حالی که بعضی افراد در درستی استفاده از الکترولیتها مردد مانده اند، بعضی دیگر از آن سوی بام می افتند و به استفاده بی رویه از الکترولیتها اقدام می کنند که بیش از آنکه برای اسب مفید باشد باعث آسیب زدن به او می گردد.

به طور کلی می توان گفت که بهترین نتایج استفاده از مکمل الکترولیت برای اسبها زمانی به دست می آید که مقدار اندک این نوع مکمل در زمانی که اسب در رویدادهای ورزشی مهم شرکت می کند و یا در زمان بین رقابتهای ورزشی به رژیم غذایی او افزوده شود. علاوه بر این، می توانید مطابق دستورات استاندارد، دوز مناسبی از مکمل های الکترولیت را برای چند روز قبل از یک رویداد ورزشی در نظر بگیرید و آن را تا چند روز پس از رویداد ادامه دهید.

در هنگام استفاده از مکمل های الکترولیت نباید تحت تاثیر تبلیغات بازرگانی قرار بگیرید و مکمل های غیر استاندارد را بخرید چرا که بسیاری از مکمل هایی که در بازار به فروش می رسد چیزی به جز قند نیست. اگر اسب شما بیش از حد کار نمی کند و با او تمارین سخت انجام نمی دهید، و اگر به او غذای مناسب و کافی می دهید، تنها مکملی که لازم است استفاده کنید نمک است (که شامل سدیم و کلراید می شود) و پتاسیم مورد نیاز بدن اسب هم از علوفه خشکی که می خورد تامین می گردد.

از سوی دیگر، اگر به طور مرتب با اسبتان تمرین سخت می کنید و یا در صورتی که اسبتان را برای مسابقات اسبدوانی یا رویدادهای استقامتی آماده می کنید، می توانید همانطور که گفته شد مکمل های الکترولیت را برای او در نظر بگیرید. مکمل های الکترولیت در هنگام کارهای سخت به اسب کمک می کند تا بهترین عملکرد را داشته باشد و فشار ورزش های سخت برایش قابل تحمل شود.

اما سایت دنیای اسب به شما توصیه می کند که مکمل ها را به جای اینکه در آب اسب بریزید به غذای او اضافه کنید؛ چرا که ممکن است اسب به اندازه ای آب نخورد که مکمل به میزان موثر وارد بدنش شود. علاوه بر این، اگر اسب از مزه مکمل الکترولیت خوشش نیاید ممکن است باعث شود که آب کافی ننوشد و به جای اینکه مصرف مکمل به نفع او باشد به ضررش تمام شود و اسب در معرض خطر جدی قرار گیرد.

اختصاصی سایت جهان اسب (دنیای اسب سابق)

منبع: www.horses-and-horse-information.com