محلول موضعی پوویدون آیداین 10درصد، بتادین

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ محلول موضعی پوویدون آیداین 10درصد (بتادین) ضدعفونی‌کننده با طیف گسترده بر علیه باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها، پروتوزوآها و اسپور باکتری‌ها.

موارد مصرف: محلول موضعی پوویدون آیداین جهت ضدعفونی کردن پوست و سوختگی‌های درجه 2و 3 و همچنین ضدعفونی کردن محل تزریق و پیشگیری از عفونت در بخیه و پانسمان به کار می‌رود.

مکانیسم اثر: این دارو ترکیبی از ید و پلی‌مرها به عنوان حامل است و از طریق آزادسازی تدریجی ید در تماس با پوست و غشاهای مخاطی با تشکیل فیلم نازکی اثر ضدعفونی‌کننده خود را اعمال می‌کند. پوویدون آیداین روی باکتری‌های گرم مثبت و منفی دارای اثر باکتریسیدی است و علیه قارچ‌ها، ویروس‌ها، انگل‌ها، کیست‌ها، پروتوروآها، مخمرها و اسپورها موثر است.

قدرت اثر دارو سمیت و تحریک آن کمتر از فرآورده‌های حاوی ید آزاد می‌باشد.

روش مصرف: مقداری ازمحلول پوویدون آیداین را بدون رقیق کردن در ظرف کوچک دهان گشاد بریزید. گاز استریل را در محلول بخوابانید تا کاملاً به آن آغشته شود. گاز را با پنس برداشته و بر روی موضعی که می‌خواهید ضدعفونی کنید بمالید. از ریختن محلول روی محل اکیداً خودداری کنید. نواحی آغشته شده به محلول را کاملاً تمیز کنید و قطرات انباشته شده در محل بخیه را کاملاً خشک کنید.

موارد منع مصرف: دارو در مناطق وسیع پوست آسیب‌دیده و در بیماران مبتلا به گواتر با احتیاط مصرف شود. این دارو در بیماران دارای سابقه حساسیت مفرط به ید، باید با احتیاط فراوان مصرف شود. زیرا ممکن است باعث بروز واکنش‌های التهابی نظیر سرخی و تورم شود.

نکات قابل توصیه:

-1 درصورت بروز تحریک موضعی مصرف دارو باید قطع شود.

2- از انباشته شدن دارو در چین‌خوردگی‌های پوست و یا زیر بدن بیمار بستری (pooling beneath the patient) جلوگیری شود.

-3 فقط برای استعمال خارجی است.

-4 از تماس محل با چشم خودداری شود.

روش نگهداری:

- در ظروف در بسته نگهداری شود.

- دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

برای آشنایی با موارد بیشتر کلیک کنید: آشنایی با انواع ضدعفونی‌کننده‌ها و گندزداها