قرص‌های تصفیه آب OASIS

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در این مطلب با انواع قرص‌های تصفیه‌کننده و ضدعفونی‌کننده آب آشنا خواهیم شد.

قرص‌های تصفیه آب OASIS

اثر باکتری‌کشی: قرص‌های تصفیه آب OASIS قادرند باکتری‌ها، اسپورها، کیست‌های انگلی، جلبک‌ها، قارچ‌ها، انگل‌های تک یاخته‌ای و به ویژه آنتاموباهیستولیتیکا و ویروس‌ها را ازبین ببرند. 

آن دسته از میکروارگانیسم‌های بیماری‌زائی که توسط آب انتقال و شیوع می‌یابند و توسط قرص‌های تصفیه آب OASIS ازبین می‌روند عبارتند از:

سالمونلا تیفی، ویبریو کلرآ، شیگلا سونه‌ای، استرپتوکوکوس فکالیس، اشرشیاکلی و عموماً میکروارگانیسم‌های شناخته شده‌ای که بیماری‌های تیفوئید (حصبه)، اسهال خونی، وبا، فلج اطفال و اسهال را ایجاد می‌کنند توسط قرص‌های OASIS ازبین می‌روند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد 80درصد بیماری‌ها در جهان مرتبط با آب هستند و نیز 50در صد موارد مرگ و میر کودکان در جهان را بیماری‌های با منشاء آب ایجاد می‌کنند.

از مدت‌ها قبل نزدیک به سال‌های 1900 نیاز به تصفیه آب‌های آلوده با استفاده از یک سیستم سریع‌الاثر آسان و کم‌حجم احساس می‌شد. امروزه اکثر تجهیزات آب‌رسانی لوله‌ای درسراسر دنیا توسط کلرین تصفیه می‌شوند اگرچه هیپوکلریت سدیم به عنوان آزادکننده کلرین مطرح می‌گردد، ولی متاسفانه به واسطه ناپایداری به سرعت از میزان کلرین در دسترس و قابل استفاده آن کاسته شده و به همین دلیل محاسبه میزان دقیق کلرین سودمند در محلول گندزدای تهیه شده توسط این ماده را با مشکل مواجه می‌کند. قرص‌های تصفیه آب OASIS به صورت قرص جوشان حاوی سدیم دی کلروایزوسیانورات (NaDCC) تولید شده‌اند که این ماده دارای قدرت بسیار زیاد گندزدائی نسبت به سدیم هیپوکلریت با PH نزدیک به خنثی و نیز سهولت در مصرف می‌باشد. 

با استفاده از این قرص‌ها می‌توان غلظت مشخص از محلول گندزدا را به‌طور دقیق تهیه نمود. در تولید این قرص‌ها دقت بسیاری شده که هر قرص دارای مقادیر دقیق و حساب شده‌ای از کلرین باشد تا چه در مصرف محدود فردی و خانگی و چه درمورد مصرف در تانک‌های بزرگ آب دقت لازم را داشته باشد. محصولات ارائه شده شامل 2 نوع بسته‌بندی کوچک و 2 نوع بسته‌بندی بزرگ جهت تامین مصارف مختلف و متنوع می‌باشد.

راهنمای مصرف قرص‌های تصفیه آب OASIS

به‌طور کلی PPm 10 کلرین در دسترس جهت گندزدائی آب در مخازن توصیه شده است و باتوجه به این امر که شستشو و ضدعفونی متداول تانک‌های آب بسیار ضروری می‌باشد لازم است در این مورد دستورالعمل‌های مصرف به دقت مورد استفاده قرار گیرد:

مقدار PPm 5 کلرین دردسترس را از قرص‌ها تهیه کرده و مدت 5 دقیقه بگذارید درداخل تانک باقی بماند وسپس آن را شستشو دهید. محلول حاوی PPm 200 کلرین را به همراه یک دترجنت خنثی (غیر یونی و یا آنیونی به هیچ‌عنوان ازنوع کاتیونی استفاده نشود) برای تمیزکردن تانک استفاده کرده و در نهایت آن را بشوئید. غلظت PPm60 کلرین را توسط قرص‌های کلر تهیه کرده و داخل تانک ریخته و سپس تانک را از آب پر نموده و بگذارید 16 ساعت بماند. آب را برای تعیین وجود PPm50 کلرین دردسترس آزمایش کنید سپس آن را کاملاً تمیز کرده و بعد از آن تانک جهت مصرف آماده می‌باشد.

برای کلیه لوله‌های تازه نصب شده در سیستم آبرسانی سیستم را با محلول حاوی PPm50 کلرین قابل دسترس به مدت 30 دقیقه شستشو داده و مطمئن شوید که در پایان بقایائی از کلرین در لوله‌ها نمانده باشد.

بیشتر بدانیم:

ضدعفونی‌کننده و شوینده جرمی ساید. اچ

موارد مصرف قرص‌های جوشان و گرانول‌های ضدعفونی‌کننده حاوی کلرین BIOSPOT

جهت کلیه سطوح در بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، صنایع غذایی، رنگ بری، استخرها و منازل

یکی از عوامل عمده اتفاقات ناخواسته در منزل و یا حتی در محیط کار استفاده ازمایع سفیدکننده (بلیچ) یا سدیم هیپو کلریت (NaOCl) می‌باشد. 

مایع سفیدکننده عامل بروز هزاران اتفاق در طول زمان بوده است. باوجود این امر، این ماده هم چنان به عنوان پرمصرف‌ترین ضدعفونی‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این امر موجب شده که کلرین (که بلیچ تنها یک از فرآورده‌های آزادکننده آن می‌باشد) توسط بسیاری از مراکز علمی صاحب‌نظر به عنوان یک ضدعفونی‌کننده موثر و قوی در برابر عوامل بیماری‌زا معرفی شود. این امر تنها دلیلی است که بسیاری از مراکز علمی بزرگ و مطرح در دنیا آن را جهت استفاده بر علیه ویروس HIV (عامل ایدز) و ویروس (HBV) هپاتیت B، و نیز جهت ضدعفونی کلیه سیستم‌های آب‌رسانی، لوله‌کشی و نیز تجهیزات مرتبط با آن و آب آشامیدنی توصیه می‌کنند. متاسفانه برغم تمامی این موارد، بلیچ دارای معایب برجسته‌ای می‌باشد. ناپایدار بوده و به مرور زمان تجزیه می‌شود، دارای خاصیت خورندگی بوده و می‌تواند آسیب جدی به پوست و چشم مصرف‌کننده برساند. درصورتی که شرایط نگهداری آن مطلوب نباشد، سرعت تجزیه مواد موثره آن زیاد می‌شود تا جایی که کلیه خواص آن ازبین می‌رود. این ماده موجب سفید شدن، لکه‌دار شدن و بی‌رنگ شدن و نیز به تدریج ازبین رفتن لباس‌ها و پارچه‌های نرم می‌شود. نقل و انتقال و نگهداری آن دشوار می‌باشد و نیاز به درب‌های محافظ دارد که امکان نشت فرآورده از آن کنترل شود. تهیه محلول ضدعفونی با غلظت دقیق از بلیچ دشوار بوده و غلظت تهیه شده و به دنبال آن تاثیر فرآورده در هر بار مصرف متفاوت می‌باشد.

باتوجه به کلیه مشکلات، چگونه می‌توان فرآورده مناسبی از کلرین را بدون معایب بالا انتخاب نموده و مورد مصرف قرار داد.

پاسخ آن در قرص‌های کلرین جوشان BIOSPOT می‌باشد.

این قرص‌های کوچک و سفید بر پایه یکی از ترکیبات خشک آزادکننده کلرین به نام سدیم دی کلرو ایزوسیانورات (NaDCC) بوده که با سایر مواد جهت جوشان شدن فرآورده مخلوط شده وسپس پرس و تبدیل به قرص می‌شود. نتیجه این عمل محصولی است با حلالیت بالا و سهولت استفاده، طیف اثر وسیع سالم‌تر و بسیار دقیق‌تر بلیچ که به عنوان جایگزین مناسب آن می‌تواند مورد مصرف قرارگیرد. NaDCC شهرت فراوانی در مصارف صنعتی و بیمارستان کسب نموده است.

مهمترین مزایای قرص‌های کلرین عبارتند از

پایداری بالا: این فرآورده‌ها بیش از 5 سال پایدار می‌باشند. دقت به کار رفته در این فرآورده‌ها بالا بوده به گونه‌ای که سطح کلرین حاصل همواره ثابت و به میزان مجاز آن در محلول باقی می‌ماند.

سهولت و راحتی در مصرف: تنها کافی است قرص‌ها را داخل آب انداخته و صبر کنید تا حل شود. سرعت حل شدن قرص‌ها را می‌توان با استفاده از آب گرم و یا با هم زدن، زیاد نمود.

مقرون به صرفه بودن: با این قرص‌ها به راحتی می‌توانید غلظت دقیق مورد نیاز خود را فراهم کنید. این امر مانع از آن می‌شود که غلظت محلول بیش از حد مورد نیاز باشد (مانند آنچه که در سایر فرآورده‌ها مانند بلیچ پیش می‌آید) و یا کمتر از حد مورد نظر باشد که قدرت تاثیرگذاری آن کاهش می‌یابد. با این قرص‌ها می‌توانید دقیقاً به حد مورد نظر دست یابید.

سهولت نگهداری و نقل و انتقال فرآورده: بدون خطر نشت و یا ریختن فرآورده بر روی جائی و یا ایجاد لک و یا خورندگی بر روی محیط و البسه و فلزات و...

مصرف مطمئن‌تر و سالم‌تر از بلیچ: با مصرف این فرآورده خطر بروز آسیب‌های فردی و سایر اتفاقاتی که در مصرف بلیچ متداول می‌باشد کاهش می‌یابد.

خورندگی بسیار کمتر نسبت به سایر فرآورده‌های مشابه: آزمایشات متعدد نشان می‌دهند که خورندگی این فرآورده بر روی فلزات در مصرف متداول بسیار کمتر از بلیچ می‌باشد.

طیف میکربی و خاصیت میکروب‌کشی بیشتراز بلیچ بخصوص در محیط های آلوده عفونی.

حل شدن در آب با PH نزدیک به خنثی: این امر مصرف فرآوره در بسیاری از محیط ها مانند اتاق‌های عمل و.. را سالم‌تر و امکان‌پذیرتر از سدیم هیپو کلریت می‌سازد که PH محلول آن متغیر بوده و بین 9 تا 12 می‌باشد.

گرانول‌های ضدعفونی‌کننده 50 درصد NaDCC 

گرانول‌های ضدعفونی‌کننده جهت ضدعفونی سطوح سخت که با مایعات زاید بدن مانند خون ادرار و.. آلوده شده باشد به کار می‌روند.

طریقه مصرف گرانول‌های ضدعفونی‌کننده 50 درصد NaDCC

جهت مصرف از دست‌کش محافظ استفاده کنید. ابتدا گرانول‌ها را بر روی کلیه سطوح آلوده پخش کنید به گونه‌ای که کلیه سطوح مایعات زائد را پوشش دهد. آن را 2 دقیقه بگذارید بماند. بعد از پاک کردن آن از روی سطوح تمامی قسمت‌ها را با دستمال یک بار مصرف تمیز، جهت تکمیل پاکیزه‌سازی سطح پاک کنید. اگر محیط آلوده به ادرار را ضدعفونی می‌کنید قبلاً مطمئن شوید که محیط دارای تهویه مناسب می‌باشد. این کار را می‌توان با باز نمودن درب‌ها و پنجره‌ها جهت برقراری جریان هوا انجام داد.

برای آشنایی با موارد بیشتر کلیک کنید: آشنایی با انواع ضدعفونی‌کننده‌ها و گندزداها