شیر به نرخ پارسال، لبنیات به نرخ امسال!

به نقل از ایسنا، وزارت جهاد کشاورزی در ابتدای تیر ماه امسال نرخ مصوب خرید هر کیلوگرم شیر خام از دامداران را طبق تصویب ستاد تنظیم بازار ۱۴۴۰ تومان اعلام کرد اما صنایع لبنی در ادامه به دلیل آنچه " نبود کشش در بازار داخلی و صادراتی لبنیات" عنوان کردند از اعمال این قیمت سر باز زدند و اعلام کردند: " با توجه به نبود کشش در بازار داخلی لبنیات و کاهش قدرت رقابتی در بازارهای صادراتی، کارخانه‌ها نمی توانند هر کیلوگرم شیر خام را بیش از ۱۲۵۰ تومان بخرند".

به گفته مسئولان صنایع لبنی افزایش بیش از ۱۵ درصدی نرخ خرید شیر خام نیست لذا قیمت لبنیات هم به همین نسبت افزایش می‌یابد.

و درحالی که این افزایش ۱۵ درصدی طی دو - سه هفته اخیر در بازار لبنیات اعمال شد، دامداران اعلام می‌کنند: " همچنان برای تحویل هر کیلوگرم شیر خام خود به کارخانه‌های لبنی ۱۱۱۰ تومان (قیمت مصوب سال گذشته) دریافت می‌کنند و صنایع لبنی بدون اینکه شیر خام را گران کنند قیمت لبنیات را افزایش داده‌اند".

نرخ خرید شیر خام هیچ تغییری نکرده است

سعید سلطانی، مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران در این زمینه به ایسنا گفت: از ابتدای امسال تاکنون دامداران هر کیلوگرم شیر خام را به قیمت‌های سال‌ گذشته به کارخانه‌های لبنی تحویل می دهند و هیچ تغییر قیمتی در نرخ فروش این محصول به کارخانه‌ها اعمال نشده است.

وی افزود: براساس آمارهای دریافت شده از استان‌های کشور، متوسط نرخ فروش هر کیلوگرم شیر خام به کارخانه‌های لبنی در خرداد ماه امسال کمتر از ۱۱۱۰ تومان بوده است؛ به گونه‌ای که متوسط قیمت فروش هر کیلوگرم شیر تولید شده در واحدهای صنعتی کشور ۱۰۷۵ تومان و متوسط قیمت فروش هر کیلوگرم شیر تولید شده در واحدهای سنتی ۹۵۴ تومان بوده است.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی دامداران با بیان این‌که دولت با توجه به در نظر گرفتن قیمت ۱۴۴۰ تومانی برای فروش هر کیلوگرم شیر خام به کارخانه‌های لبنی باید مابه التفاوت آن را به دامداران پرداخت کند، اظهار کرد: براساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری در صورتی که دولت قیمتی را برای هر محصول کشاورزی تعیین کند اما قیمت آن محصول کمتر از نرخ مصوب باشد دولت باید مابه التفاوت آن را به عنوان یارانه به دامداران پرداخت کند؛ بنابراین وزارت جهاد کشاورزی پس از تعیین نرخ مصوب ۱۴۴۰ تومان برای خرید هر کیلوگرم شیر خام باید مابه التفاوت آن را در ماه‌های ابتدایی امسال به دامداران بپردازد.

سلطانی ادامه داد: در نظرسنجی صورت گرفته بین دامداران سراسر کشور بیش از ۸۴ درصد آن‌ها مخالف دریافت یارانه نقدی هستند و معتقدند یارانه غیر نقدی در قالب علوفه ارزان قیمت می تواند بازار تولید و هزینه‌های آن‌ها را متعادل کند.

مطالبات دامداران از کارخانه های لبنی چقدر است؟

از سوی دیگر علیرغم اعلام نرخ مصوب خرید هر کیلوگرم شیر خام از دامداران به قیمت ۱۴۴۰ از سوی وزارت جهاد کشاورزی و اعلام نرخ ۱۲۵۰ تومان از سوی صنایع لبنی، هیچ کدام از این نرخ ها توسط کارخانه های لبنی اعمال نشده در حالی که قیمت انواع لبنیات افزایش یافته است.

حال با توجه به تحویل روزانه حدود ۱۷ هزار تن شیر خام به صنایع لبنی از سوی دامداران، اگر نرخ مصوب وزارت جهاد کشاورزی را میزانی برای محاسبه مابه التفاوت نرخ قدیم و جدید شیر خام طی ۲۲ روز گذشته تیر ماه در نظر بگیریم میزان مطالبات دامداران از این کارخانه ها به بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان می رسد و اگر نرخ مصوب صنایع لبنی را نیز محاسبه کنیم این مطالبات بیش از ۵۱ میلیارد تومان می شود.

وزارت جهاد کشاورزی که از ابتدای امسال براساس قانون تمرکز وظایف بازرگانی بخش کشاورزی، مسئول تولید و بازار شیر و لبنیات است باید جدی‌تر بر اجرای صحیح مصوبات خود نظارت کند این درحالی است که مسئولان این وزارتخانه پس از اعلام نرخ جدید مصوبه خرید شیر خام از دامداران هیچ گونه نظارتی بر اجرای صحیح آن انجام نداده‌اند.


برچسب ها: