محلول گلوتارال 2درصد

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ محلول گلوتارال 2درصد بهترین و تنها محلول ضدعفونی‌کننده انتخابی جهت استریلیزاسیون سرد است.

محلول ضدعفونی‌کننده قوی و وسیع‌الطیف با اثر سریع برعلیه باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی، ویروس‌ها ( نظیر ویروس هپاتیت و ویروس عامل ایدز) اسپور باکتری‌ها (نظیر اسپورهای جنس باسیل و کلستریدیوم) مایکوباکتریوم توبر کلوزیس، پسودوموناآئروژینوزا، قارچ‌ها، کپک‌ها و مخمرها

موارد مصرف: جهت ضدعفونی کردن و استریلیزاسیون آندوسکوپ‌ها، تجهیزات پزشکی، قطعات پلاستیکی و لاستیکی مورد استفاده در مجاری تنفسی و بی‌هوشی، لوازم دندان پزشکی، سوندها، ترمومترها، وسایل آندوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی و لوزم جراحی ظریف که در اثر حرارت آسیب خواهند دید و.... به کار می‌رود.

مکانیسم اثر: گلوتارال پس از فعال شدن به یک عامل ضد میکروب با اثر میکروب‌کشی قوی، ضد سل، قارچ‌کشی، اسپورکشی و ضدویروسی تبدیل می‌شود. توانایی ترکیب حتی در حضور مواد آلی مانند خون، بافت نیز به میزان زیاد باقی می‌ماند.

روش مصرف: پس از شستشوی کامل تجهیزات، لوازم و قطعات، آنها را خشک کنید، درسینی‌ها و ظرف‌های مشبک قرار دهید. محلول گلوتارالدئید 2درصد را با اکتیواتور فعال نموده و قطعات فلزی یا پلاستیکی و سایر تجهیزاتی که نمی‌توان از حرارت جهت استریلیزاسیون آنها استفاده نمود را در محلول گلوتارال فعال شده فرو ببرید. برای جلوگیری از تبخیر و استشمام بوی فرآورده، در ظرف را ببندید و بر حسب نیاز به یکی از دو روش زیر عمل کنید :

- برای ضد عفونی نمودن:

پس از مدت 10 دقیقه لوازم را از محلول خارج کنید و قبل از استفاده کاملاً آب‌کشی نمایید. (در این صورت اشکال فعال میکروب‌ها در سطوح اشیا ازبین می‌روند.)

- برای استریلیزاسیون سرد:

لوازم را به مدت 10 ساعت در محلول گلوتارال قرار داده و پس از مدت 10 ساعت در شرایط استریل لوازم را از محلول خارج کنید و با آب استریل کاملاً بشویید. دقت نمایید لوله‌ها و مجاری کاملاً آب‌کشی شود و قبل از مصرف وسایل را خشک کنید. (در این صورت اسپورهای مقاوم در سطوح اشیا ازبین می‌روند.)

دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی در بخش روش‌های ضدعفونی و استریلیزاسیون بر علیه ویروس عامل ایدز محلول گلوتارآلدئید 2درصد فعال شده (الکالاین) را جهت ضدعفونی وسایل آندوسکوپی پزشکی و جراحی از طریق فرو بردن آنها به مدت 30 دقیقه در این محلول توصیه می‌کند.

تهیه محلول فعال

به همراه این محلول یک ظرف کوچک‌تر ماده فعال‌کننده است. محتوی ظرف فعال‌کننده را به محلول گلوتارال 2درصد اضافه و مخلوط نمایید. محلول به رنگ سبز کم رنگ در می‌آید. این امر نشان‌دهنده فعال بودن محلول حاصل است. توجه داشته باشید که علاوه بر فعال‌کننده ماده دیگری نباید به فرآورده اضافه شود. محلول فعال شده به مدت 14 روز فعالیت و خاصیت خود را حفظ می کند و پس از این مدت باید دور ریخته شود.

نکات قابل توصیه

از تماس محلول با چشم‌ها، پوست و غشاهای مخاطی باید اجتناب کنید. در صورت تماس اتفاقی، موضع باید سریعاً با آب شسته شده و در خصوص چشم‌ها به پزشک مراجعه نمایید. از استنشاق محلول خودداری کنید. محلول را همیشه در ظروف در بسته نگهداری کنید. در هنگام کار با محلول بهتر است از دست‌کش و عینک استفاده نمایید.

شرایط نگهداری

محلول را در دمای کمتر از 30 درجه سانتی‌گراد و دور از نور نگهداری کنید. ظرف محتوی محلول تا موقع مصرف داخل کارتن نگه داری شود. دور از دسترس اطفال نگهداری نمایید.

برای آشنایی با موارد بیشتر کلیک کنید: آشنایی با انواع ضدعفونی‌کننده‌ها و گندزداها