تشکیل کمربند ایمنی برای مقابله با لامپی اسکین در زنجان

"مهدی حیدری" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: از اواسط خردادماه سال‌جاری شاهد ورود بیماری لامپی اسکین از مرزهای غربی کشور بودیم که این بیماری مشترک انسان و دام نیست، ولی با وارد آوردن خسارت به گله دام‎های سنگین، زمینه ضرر و زیان دامداران و فعالان این حوزه را فراهم می‎کند.

وی افزود: علایم این بیماری در گله‎های گاوی شامل بروز تب، بی‎حالی دام، ترشحات بینی و حلق، آبریزش چشم، بی‎اشتهایی و کاهش تولید شیر است که تا دو روز بعد، این علایم باعث بروز زخم‌های جلدی در جمعیت گاو‎ها می‌شود.

حیدری تصریح کرد: انتقال این بیماری از طریق جابه‌جایی دام و حتی از طریق پشه و اجسام و لوازم آلوده به ویروس این بیماری امکان‎پذیر است و مگس‎های خون خوار نیز در گسترش مکانیکی آن نقش مهمی دارند.

این مسئول تاکید کرد: واگیری این بیماری تا 90 درصد و میزان تلفات آن 5 تا 85 درصد است و با توجه به میزان بالای خسارت، استان زنجان نیز به تبعیت از کل کشور در همه شهرستان‎ها با تشکیل تیم واکنش سریع در آماده‌باش کامل بوده و به صورت شبانه‌روزی اقدامات لازم را در دستور کار دارند.

حیدری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهرستان خدابنده، گفت: با ایجاد کمربند ایمنی در شهرستان واکسیناسیون جمعیت گاوی در معرض خطر، از طریق مراقبت فعال و سرکشی به روستاها و گاوداری‎ها صورت گرفته است.

وی افزود: طی سه روز 93 واحد روستایی و دامی تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند و با اطلاع‌‎رسانی گسترده از طریق سامانه پیام کوتاه و نصب بنر و چاپ و توزیع بروشور بین فعالان حوزه دامداری به ویژه گله‎های گاو، دامداران اطلاعات لازم را کسب کردند که از آن جمله از تبادل و جابجایی دام با استان‎های غربی که در معرض تهدید این بیماری هستند، پرهیز کنند.

حیدری خاطرنشان کرد: این استان‎ها شامل کردستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی هستند که تا کنترل کامل بیماری، دامداران باید از جابجایی دام بین این استان‎ها خودداری کنند، هم چنین توجه جدی به سم‎پاشی واحدهای دامی به صورت هفتگی داشته باشند.


برچسب ها: