شیوع بیماری دامی در 5 استان

محسن مشکات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تصریح کرد: بیماری " لامپی اسکین" که گروه اصلی هدف آن گاوها، گوساله‌ها و گاومیش‌ها هستند معمولا ضایعات پوستی در دام بیمار ایجاد می‌کند که در برخی از شرایط به کاهش شیر و به ندرت به تلفات منجر می‌شود.

وی اصلی‌ترین عامل انتقال این بیماری را حشرات خونخوار دانست و گفت: این حشرات که عامل اصلی انتشار بیماری لامپی اسکین هستند سرعت سرایت را بالا می‌برد و از طرف دیگر کنترل بیماری را نیز قدری مشکل می‌کند. در کنار آن تماس دام بیمار با یکدیگر و البته شرایط خاص جوی مانند باد و طوفان نیز در گسترش این بیماری بی‌تاثیر نیست.

مشکات با بیان این‌که بیماری لامپی اسکین برای نخستین‌بار در ایران مشاهده شده است، اظهار کرد: در حال حاضر در گاوداری‌های پنج استان غربی ایلام، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی با دام‌های ناقل این بیماری برخورد کرده‌ایم که البته احتمال گسترش آن به دیگر مناطق نیز وجود دارد.

معاون سازمان دامپزشکی کشور درباره‌ اقدامات و راهکارهای کنترلی این سازمان برای مبارزه با بیماری لامپی اسکین نیز تصریح کرد: در این زمینه چهار راهکار عمده قابلیت اجرا دارد؛ از یک‌سو با قرنطینه و ممنوعیت تردد دام‌های بیمار می‌توان از گسترش بیماری جلوگیری کرد که البته با توجه به نحوه‌ی انتشار بیماری لامپی اسکین و ویروس ناقل آن این راهکار قدری غیرعملی است.

وی ادامه داد: واکسن زدن دام‌های در معرض بیماری نیز از دیگر راهکارهاست که این امر با جدیت آغاز شده و در مراکزی که احتمال خطر برای آنها وجود ندارد در حال پیگیری است. کنترل جمعیت حشرات به وسیله سم‌پاشی محل دام‌ها نیز از دیگر اقداماتی است که مدنظر قرار گرفته است. همچنین معدوم‌ کردن تلفات به شکل بهداشتی نیز از دیگر راهکارها در این حوزه است.

مشکات اضافه کرد:‌ البته تاکنون تعداد تلفات این بیماری در ایران بسیار پایین بوده و تاکنون تنها گزارش تلفات 12 رأس دام گزارش شده است.

معاون سازمان دامپزشکی درباره زمان احتمالی کنترل کامل این بیماری در ایران نیز اظهار کرد: اصولا بیماری‌هایی که عامل اصلی انتشار آن حشرات هستند قدری غیرقابل پیش‌بینی است اما تلاش‌های گسترده‌ای چه از طرف سازمان‌ مرکزی و چه از طرف مناطق درگیر صورت گرفته تا این بیماری در کوتاه‌ترین زمان ممکن مهار شود.

وی خاطر نشان کرد: سازمان دامپزشکی به دیگر مناطق نزدیک به استان‌های آلوده نیز آماده‌باش کامل داده تا جلوی گسترش بیماری در دیگر مناطق کشور نیز در بهترین حالت گرفته شود.