کنه در شترمرغ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کنه یکی از انگل‌های خارجی بوده که وجود آن در بدن شترمرغ‌ها علاوه بر اینکه باعث آزار و ناراحتی پرنده شده، باعث انتقال بیماری‌های مختلف نیز می‌شود.

کنه‌های نرم 

این کنه‌ها به میزبان‌های خود حمله نمی‌کنند آنها خون میزبان خود را درشب خورده ودر طی روز در محیط بدن مخفی می‌شوند و فقط لارو کنه در زمان استفاده از خون بدن میزبان بمدت 10 روز حمله می‌کند بنابر این بالغین روی بدن شترمرغ دیده نمی‌شوند انتقال آرگاس پرسیگوس از پرندگان مهاجر (مرغابی‌ها) به جوجه شترمرغ‌ها در چاد گزارش شده است.

کنه‌های سخت 

شترمرغ‌ها می‌توانند میزبان تعداد زیادی از این کنه‌ها باشند بخصوص زمانی که بصورت آزاد در مراتع چرا می‌کنند مورد حمله این کنه‌ها قرار می‌گیرند.

بیشتر بدانیم:

انگل‌های داخلی و خارجی در شترمرغ

انگل‌های خارجی در طیور

بیماری تب کریمه کنگو CCHF

گونه‌های زیر ازشترمرغ‌های آفریقای جنوبی جدا شده‌اند که شامل:

AMBLYOMMA HERAEUM ALL STAGES

HYALOMMA MARGINATUM RUFIPES ADULTS AND IMMATURES

HYALOMMA TRUNCATUM ADULTS

RHIPICEPHALUS TURANICUS ADULTS

کنه‌های جدا شده از شترمرغ‌های آفریقای جنوبی:

HYALOMMA DROMEDRII

HYALOMMA IMPELATUM

RHIPICEPHALUS SANGUINEUS

AMBLYOMMA BEBRAEUM درزیمبابوه

کنه‌های گزارش شده از آمریکا:

AMBLYOMMA GEMMA

LEPIDUM

VERIEGATUM

HAEMAPHYSALIS PUNCTATA

HYALOMMA ALBIPARMATUM

H. IMPELATATUM

H. LUSITANICUM

H. MARGINATUM

H. M. RUFIPES

H. TRUNCATUM

RHIPICEPHALUS TURANICUS

صدمات ناشی از کنه‌ها در شترمرغ

محل مورد علاقه کنه‌ها برای اتصال زیر چانه می‌باشد هرچند در آلودگی‌های شدید کنه‌ها می‌توانند به تمام نقاط بدن متصل گردند. علامت نیش‌زدگی توسط کنه باعث لکه‌دار شدن پوست و منجر به کاهش قیمت آن می‌گردد.

فلجی و لنگش شترمرغ:

کنه‌های آمبیلیوما با اتصال به انگشتان پای شترمرغ بالغ و در جوجه‌های جوان باعث التهابات شدید و زخم‌های نکروتیک با علائم لنگش می‌گردد ودر آلودگی شدید جوجه‌ها با هیالوما ترانکوتوم منجر به فلجی می‌گردد.

تب کریمه خونریزی دهنده کنگو

این بیماری توسط کنه هیالوما انتقال می‌یابد وبعلت خطر انتقال بیماری به انسان در آفریقای جنوبی یک ماه قبل از انتقال پرنده‌ها به کشتارگاه برعلیه این کنه‌ها سمپاشی ومبارزه آغاز شده و پس از اطمینان از عدم وجود کنه‌ها به کشتارگاه ارسال می‌گردند ویک ماه آخر پرورش را درمحل عاری از کنه‌ها نگهداری می‌گردند.

درمان کنه قبل از کشتار

معمولاً برای درمان و دفع کنه‌ها از ارگانوفسفره‌ها بصورت اسپری استفاده می‌شود همچنین از آکاراسیدها مخصوصاً قبل از کشتار پرنده‌ها استفاده می‌شود.

شستشوی محیط و بدن 11 اینچ +500 لیترآب Decatix

اسپری بال پرنده 1 میلی‌گرم + کیلو گرم bayticol

اسپری داخل بدن 10 لیتر آب + 20 میلی‌لیتر Drastic dead lin

منبع: doctorvet


برچسب ها: