ویتامین ب کمپلکس (بپلکس)
هر ميـلي لـيـتـر مـحتـوي: Vitamin B1 ((--Thiamin HCl))-- 11mg/ml Vitamin B6 ((-- Pyridoxine HCl))-- 4 mg/ml Nicotinamide 50 mg/ml D-Panthenol 2 mg/ml Vitamin B12 ((--Cyanocobalamin))-- 10 µg/ml

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ویتامین‌های گروه B بطور گسترده‌ای هم در منابع گیاهی و هم جانوری وجود دارند. تیامین (ویتامین B1) بعد از جذب در کبد به آنورین پیرو فسفات (کوکربوکسیلاز) تبدیل می‌شود. این ویتامین بعنوان کوانزیم برای چندین سیستم آنزیمی و کربوکسیله کننده بعنوان کوانزیم عمل می‌کند. مهمترین آنها دکربوکسیلاز است. این آنزیم‌ها برای دکربوکسیلاسیون پیروویک اسید که مرحله میانی متابولیسم کربوهیدرات می‌باشد، مورد نیاز است.

ویتامین B2 بعد از جذب فسفوریله می‌شود و دو کوانزیم زیر را تشکیل می‌دهد:

1- ریبوفلاوین فسفات که شامل یک مولکول ریبوفلاوین و یک مولکول فسفوریک اسید است.

2- ریبوفلاوین آدنین دی نوکلئوتید که شامل یک مولکول ریبو فلاوین، یک مولکول آدنین و دو مولکول فسفوریک اسید است.

کوانزیم‌های فسفات ساده (1) که برای انواع آنزیم‌های فلاووپروتئین عمل می‌کنند شامل: سیتوکروم- C ردوکتاز، ال- آمینو- اسید اکسیداز

مهمترین مجموعه ترکیبی گروه (2) کوانزیم آنزیم‌های زیر است: دی آمینو اکسیداز، گزانتین اکسیداز، آلدئید اکسیداز و غیره بنابراین ریبوفلاوین یک اثر مستقیم برروی متابولیسم کربو هیدرات‌ها، آمینواسیدها و آلدئید دارد.

پیریدوکسین (B6) هم به طور طبیعی وجود دارد و هم به صورت آلدئید و به صورت یک آمین. بعد از جذب پیریدوکسین بصورت آلدئید در تشکیل کوانزیم‌ها عمل می‌کند. استرپیریدوکسیل 5 فسفوریک اسید تشکیل شده، کوانزیم آنزیم‌های دکربوکسیلاز و ترانس آمیناز می‌باشد. این آنزیم‌ها در متابولیسم پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه دخالت دارند.

نیکوتینیک اسید بعد از جذب در کبد متیله، می‌شود. نیکوتینامید در بافت‌ها با پورین آدنین و فسفوریک اسید برای تشکیل دو سیستم کوانزیمی ترکیب میشود که این کوانزیم‌های حاوی نیکوتینامید بعنوان ناقلین هیدروژن در فرآیند اکسیداسیون و احیا متابولیسم سلولی عمل می‌کنند. ویتامین B12 برای حفظ مقدار طبیعی گروه‌های سولفیدریل در حالت احیا شده مورد نیاز است. کاربرد متابولیکی سیانوکوبالامین به شرح ذیر است:

1- حفظ و نگهداری خون سازی طبیعی در مغز استخوان و غیره

2- تشکیل و نگهداری غلاف‌های میلین فیبرهای عصبی

عموماً سیانوکو بالامین نقش مهمی در حفظ و نگهداری تمامی بافت‌هایی که در آنها تولید نوکلئوپروتئین، پروتئین و تبدیل چربی انجام می‌شود، دارند.

هر میلی‌لیتر داروی بپلکس محتوی:

Vit B1 (ThiaminHCL)     11 mg/ml

Vit B2 (Riboflavin5 sodium phosphate)      4 mg/ml

vit B6 (Pyridoxine HCL)      4 mg/ml

Nicotinamide     50 mg/ml

D - Panthenol      2 mg/ml

Vit B12 (Cyanocobalamin)     10 µg/ml 

این دارو محصولی از شرکت داروسازی نصر فریمان می‌باشد.

فارماکوکینتیک ب کمپلکس

ویتامین B کمپلکس جزو ویتامین‌های محلول در آب است. این دارو پس از تزریق عضلانی به راحتی جذب و به سرعت در سراسر بدن منتشر می‌شود. این ویتامین‌ها به سرعت از طریق ادرار به خارج بدن دفع می‌شوند.

موارد مصرف بپلکس

برای پیشگیری و درمان علائم ناشی از کمبود ویتامین‌های گروه B، در موارد بی اشتهایی در انواع دامها، کم خونی، در دوره نقاهت بیماریها، درمان بیماریهای مزمن، اسهال، کاهش رشد و ضعف عضلانی .

مقدار مصرف:

گاو، اسب و گوساله: 3 تا 5 میلی‌لیتر به ازای هر 25 کیلوگرم وزن بدن.

گوسفند، بز: 1 تا 2 میلی‌لیتر به ازای هر 15 کیلوگرم وزن بدن.

سگ و گربه: 1 میلی‌لیتر به ازای هر 5 کیلوگرم وزن بدن.

روش مصرف: دارو به روش عضلانی و زیر پوستی تزریق شود.

نکات قابل توصیه:

مدت زمان و مقدار مصرف دارو بر حسب علائم بیماری و طبق تشخیص دامپزشک تعیین می‌شود.

از انجماد دارو جلوگیری شود.

هشدار: از مصرف نوع تزریقی این دارو در انسان جلوگیری شود و در صورت وقوع چنین اشتباهی سریعا به پزشک مراجعه شود.

دوره پرهیز از مصرف: ندارد.

شرایط نگهداری: در دمای کمتر ا ز30 درجه سانتی‌گراد و دور از نور نگهداری شود. از یخ زدگی دارو جلوگیری شود.

بسته بندی: این دارو در ویال 20 ، 50 و 100 میلی‌لیتری عرضه می‌گردد.