مرغ‌های خام آلوده به باکتریهای خطرناک هستند

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از واحدمرکزی خبر، این نشریه مهم آمریکایی که همتای نشریه « شصت میلیون مصرف کننده» در فرانسه است، اعلام کرد بررسی سیصد مرغ و جوجه خام خریداری شده در فروشگاههای بزرگ در سراسر آمریکا، نشان داد که تقریبا همه آنها و حتی گوشت هایی که برچسب های بیولوژیک روی آنها زده شده است، آلوده به باکتری هایی هستند که به طور بالقوه خطرناک هستند.

بیش از نیمی از نمونه های گوشت سفید که در ماه ژوییه خریداری شد و مورد مطالعه قرار گرفت، حاوی فضولات آلوده کننده بودند و تقریبا در نیمی از آنها دست کم یک باکتری مقاوم در برابر سه یا چهار آنتی بیوتیکی که مصرف آنها در میان مردم بیشتر رایج است، مشاهده شد.

نشریه مصرف کنندگان آمریکایی نوشت در این مطالعه گوشت های سفید ارائه شده در ده فروشگاه زنجیره ای و همچنین چندین شرکت مورد آزمایش قرار گرفت، اما هیچیک عاری از باکتری نبودند. محصولات سه کارخانه تولید گوشت سفید در جنوب غربی آمریکا تابستان امسال عامل شیوع باکتری خطرناک سالمونلا بودند اما مسئولان این کارخانه محصولات خود را از بازار جمع آوری نکردند. 

سالمونلا باکتری گرم منفی است که در معمولا در مرغ، جوجه و تخم‌مرغ وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از شایع ترین مسمومیت های غذایی است. سالمونلا می‌تواند تخمدان های پرنده را آلوده کند و قبل از تخم گذاری پرنده، وارد تخم مرغ شود یا اینکه هنگام تخم گذاشتن پرنده به پوسته تخم مرغ نفوذ کند. سالمونلا غالبا با پختن غذا از بین می‌رود ولی در برخی مواد غذایی از قبیل سس مایونز که حاوی تخم مرغ خام هستند، می تواند مشکل‌ساز شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، نشریه آمریکایی با ابراز نگرانی از این مسئله هشدار داد سرانه مصرف گوشت سفید در آمریکا هر ساله به طور متوسط چهل کیلوگرم است و شیوع بیماریهای ناشی از باکتری بر اثر مصرف گوشت سفید بسیار نگران کننده است. این نشریه افزود هر ساله چهل و هشت میلیون نفر به علت مصرف مواد غذایی آلوده به باکتریهای خطرناک به ویژه سالمونلا ، کامپیلوباکتر یا ای.کولی بیمار می شوند اما در این میان بیشتر موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های باکتریایی در نتیجه مصرف گوشت مرغ اتفاق می افتد. نشریه آمریکایی برای تهیه این آمار و ارقام روی مطالعاتی استناد کرده که بر روی شیوع بیماریهای باکتریایی در فاصله سال های هزار و نهصد و نود و هشت تا دو هزار و هشت توسط مرکز ملی پیشگیری از بیماری ها در آمریکا صورت گرفته است.

نشریه آمریکایی در مقاله خود برخی تدابیر احتیاطی پیشگیرانه را به مصرف کنندگان توصیه کرده است که مهمترین آنها عبارتند از: ‌شستن دست ها بلافاصله پس از لمس مرغ و جوجه خام، پختن مرغ با دمای سی و هفت درجه. تا کنون هیچ یک از مسئولان وزارت کشاورزی آمریکا به مقاله این نشریه واکنش نشان نداده اند.