3 میلیون دام از جنگل های شمال خارج شد

علی اوسط منتظری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز مابقی دام ها نیز در جنگل ساماندهی خواهند شد.

به گفته وی، هم اکنون طرح خروج دام از جنگل های شمال کشور تحت عنوان ساماندهی دام در جنگل در دست اجراست.

وی اظهار داشت: در راستای حفظ و صیانت از جنگل های شمال تاکنون یک میلیون و 300 هزار دام از جنگل های شمال خارج و ساماندهی شده است.

وی ادامه داد: برای حفظ تولید پروتئین و اشتغال پایدار در این زمینه باید بتوانیم جنگل های شمال را حفظ کنیم که به طور معمول عملیات ساماندهی در سامانه های عرفی به شکل واحدهای دام های بسته انجام می شود تا علاوه بر کاهش مشکلات دامداران، جنگل نیز به درستی مدیریت و حفاظت شود.

وی درباره بهره برداری از جنگل، تصریح کرد: باید واژه بهره برداری از جنگل به مدیریت جنگل تبدیل شود زیرا اگر بخواهیم به طور صرف نگاه بهره برداری و اقتصادی به جنگل داشته باشیم روش صحیحی نیست.

وی افزود: به طور قطع اگر مدیریت ما براساس موازین و مبانی علمی باشد می توانیم علاوه بر حفظ جنگل عایداتی تحت عنوان چوب نیز داشته باشیم، ضمن آنکه معتقدیم باید از تمام ظرفیت های جنگل بهره مند شویم. 

وی ادامه داد:هم اکنون حدود 103 رودخانه در شمال کشور وجود دارد که سرمایه عظیمی برای کشور است که سازمان شیلات می تواند در این زمینه سرمایه گذاری های خوبی داشته باشد بنابراین باید علاوه بر حفظ و صیانت از منابع طبیعی کشور از سرمایه ها و ظرفیت های موجود نیز استفاده کرد. 

به گفته منتظری، در بحث مدیریت جنگل، سال گذشته حدود 640 هزار مجوز برداشت چوب داده شد که به طور متوسط 800 هزار چوب از جنگل های کشور برداشت شده است.


برچسب ها: