فایده چرای گردشی در مراتع طبيعی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ محققان برزیلی می‌گویند چرای گردشی و متناوب گاوها در مراتع طبیعی برای گاو و حیات‌وحش مطلوب است.

این شیوه که در سراسر جهان برای انواع دام‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد به‌منظور چرا در مناطق کم وسعت و طی زمانی کوتاه پیش از عزیمت به چراگاه‌های دیگر نیز توصیه می‌شود.

درنتیجه‌ی استفاده از این شیوه، دام‌ها بهتر چرا می‌کنند و پروار می شوند. ضمن این‌که علف‌ها فرصت بازیابی و احیا پیدا می‌کنند.

بررسی محققان برزیلی نشان می‌دهد میزان قابلیت تعلیف دام‌ها در چنین چراگاه‌هایی که به‌طور گردشی به چرای دام‌ها اختصاص یافته‌اند بالاتر و سنگینی دام‌ها ۱۵ درصد و میزان حاملگی آنها ۲۲ درصد بیشتر است.

بیشتر بدانیم:
روش‌های پرورش گوسفند
استفاده از فراورده‌های میکروبی در تغذیه گوساله‌های شیرخوار
دامپروری در استرالیا

محققان می‌گویند باتوجه به این که در چند سال گذشته بسیاری از چراگاه‌ها به شیوه‌ای غیرپایدار مورد چرا واقع و علف‌های غیربومی جایگزین علف‌های موجود شده‌اند؛ این شیوه بسیار موثر خواهد افتاد.

در سال‌های اخیر صنایع کشاورزی در برزیل توسعه قابل ملاحظه‌ای نیافته و پاره‌ای معضلات برای عرصه‌های طبیعی ازنظر بهره‌برداری بیش از ظرفیت یا ظرفیت ساختار آنها ایجاد کرده‌اند.


منبع: Science daily