پاسخ دامپزشکی به رنگ کردن گوشت قرمز

محسن مشکوه روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق قانون، نظارت بهداشتی بر تمامی محصولات خام دامی بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است و پس از فرآوری محصول این وظیفه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محول می شود.

وی با بیان این که، نظارت بهداشتی بر تمامی کشتارگاه ها، مراکز بسته بندی و مراکز عرضه محصولات خام دامی بر عهده این سازمان قرار دارد تصریح کرد: تغییر رنگ گوشت قرمز به سن و نوع تغذیه دام بستگی دارد، اما وجود ماده پروتئینی همچون میوگلوبین نیز تعیین کننده رنگ گوشت از صورتی کم رنگ به قرمز و قهوه ای است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: ماده پروتئینی میوگلوبین و هموگلوبین در ماهیچه و عضلات دام وجود دارد و هنگام کشتار، وقتی گوشت در معرض اکسیژن قرار می گیرد، باعث تغییر رنگ گوشت می شود. 

وی افزود: در حال حاضر در کشتارگاه های صنعتی برای این که، دام در هنگام کشتار استرس و زجر کمتری را متحمل شود، برای بیهوشی از روش های مکانیکی(ضربه زدن به سر)، الکترونیکی و در برخی موارد محدود از گاز CO2 دی اکسید کربن نیز استفاده می شود، اما به طور معمول از این گاز برای تغییر رنگ گوشت استفاده نمی شود. 

مشکوه اضافه کرد: در صورتی که شرایط کشتار مناسب باشد، 50 درصد خون در لاشه باقی می ماند که در معرض اکسیژن موجب تغییر رنگ گوشت می شود.

وی با بیان این که، ماندگاری گوشت قرمز بین سه تا چهار روز است اظهار کرد: در مراکز بسته بندی برای ماندگاری گوشت قرمز از خلع، گازهای ازت، ازن و در برخی موارد از CO2 استفاده می شود که به طور معمول از خلع استفاده می کنند.

وی ادامه داد: مسئولیت نظارت بر لاشه گوشت در قصابی ها، مراکز بسته بندی و کشتارگاه ها بر عهده سازمان دامپزشکی کشور است و بنا بر این مراکز بسته بندی تائید و صدور مجوز بهره برداری بهداشتی را از سازمان دامپزشکی دریافت می کنند و این مراکز تحت نظارت کارشناسان فنی سازمان دامپزشکی قرار دارند. 

مشکوه با بیان این که، هم اکنون 67 کشتارگاه دام صنعتی و حدود 400 مراکز بسته بندی گوشت در کشور فعال است تصریح کرد: در نظر داریم 300 کشتارگاه سنتی باقیمانده در کشور به کشتارگاه صنعتی تبدیل شود و با افزایش مراکز بسته بندی تعداد قصابی ها را کاهش دهیم.

وی گفت: امیدواریم به سمتی حرکت کنیم که مردم برحسب نیاز و سلیقه خود بتوانند گوشت مورد نیاز خود را از خرید گوشت بسته بندی بهداشتی تامین کنند.