تشخیص جرب در سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ممکن است برای تشخیص دقیق جرب در سگ به کمک دامپزشک نیاز داشته باشید.

اولین قدم نمونه‌برداری از پوست است. جرب‌هایی که در نمونه‌ی گرفته شده از پوست وجود دارند زیر میکروسکوپ نمایان می‌شوند. اما معمولاً آزمایشات منفی هستند، زیرا جرب‌ها خیلی سریع حرکت می‌کنند و گرفتن نمونه‌ی آلوده دشوار است.

بنابراین ممکن است دامپزشک چندین نمونه را برای شناسایی جرب‌ها و تخم‌هایشان بردارد.

همچنین آزمایش آنتی‌بادی می‌تواند به تائید تشخیص کمک کند.

عارضه گال اغلب با حساسیت پوستی اشتباه گرفته می‌شود. بنابراین آزمایشات دیگری نیز وجود دارد که ممکن است توسط دامپزشک انجام گردد.

سایر روش‌ها تشخیصی

تست دیگری که برای تشخیص جرب به‌کار می‌رود تست رفلکس پدال-پینا (Pedal-Pinna Reflex Test) است. دامپزشک لاله گوش سگ شمارا نگه داشته و قسمت زیرین آنرا خراش می‌دهد.

اگر عکس‌العمل سگ خاراندن گوشش با پای عقبش باشد، معمولاً نشان‌دهنده جرب سارکوپتیک است. سگ‌های بدون جرب معمولاً این‌گونه عکس‌العمل نشان نمی‌دهند، اما حیوانات آلوده همیشه همین بازخورد را دارند.

بیشتر بدانیم:
آشنایی با بیماری‌های پوستی در سگ‌ها

و روش دیگری که وجود دارد تجویز آیورمکتین (داروی ضدانگل) می‌باشد.

اگر با تجویز این دارو علائم بیماری کاهش یافت، بدین معناست که سگ شما به‌احتمال زیاد انگل داشته و این خارش‌ها مربوط به حساسیت پوستی نبوده است.

اما نویسنده این مطلب آیورمکتین را به‌عنوان ابزاری تشخیصی، تایید نمی‌کند. شما به سگ خود دارویی پرخطر می‌دهید که ممکن است نیازی به آن نداشته باشد.

نکته:

گاهی دامپزشکان بجای تجویز آیورمکتین از روش دیگری استفاده می‌کنند. به این‌صورت که اگر به حساسیت پوستی مشکوک شوند، کورتیزون را که دارویی موثر جهت رفع آلرژی می‌باشد، تجویز می‌کنند. اما این دارو می‌تواند رشد انگل‌ها را سرعت ببخشد. بنابراین پیش از تجویز هرنوع دارو باید مشکل اصلی را تشخیص داد.

سرنخ‌های دیگر برای تشخیص جرب در سگ

یکی از نشانه‌های دیگر تشخیص انگل اینست که سگ‌های دیگر حاضر در خانه‌تان نیز خودشان را می‌خارانند. همانطور که قبلاً گفته شد باتوجه به مسری بودن جرب سارکوپتیک، می‌توان به این نتیجه رسید که سگ‌ها به آن مبتلا هستند.

به‌هرحال اگر پوست شما نیز خارش دارد (و جوش‌های بنفش روی پوستتان می‌بینید) ممکن است شما نیز مبتلا شده باشید.

اگر به‌موقع تشخیص دادید که یکی از سگ‌های شما به انگلی دچار شده است باید خیلی فوری اورا از دیگر سگ‌ها جدا کنید تا از گسترش آن جلوگیری نمایید.

مقاله‌ی کامل را مطالعه کنید:
جرب سارکوپتیک در سگ