درمان‌های طبیعی برای جرب سارکوپتیک

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ داروهای مخاطره‌آمیز (و عصبی) که ذکر شد تنها گزینه برای ازبین بردن جرب سارکوپتیک نیستند. می‌توانید از دامپزشک خود درباره برخی درمان‌های طبیعی مشورت کرده یا از روش‌های درمانی زیر کمک بگیرید.

اولین قدم اینست که مطمئن شوید سگ شما از سلامت کلی برخوردار است.

تقویت ایمنی بدن

سگ‌های سالم با ایمنی مناسب به‌راحتی قادرند با آلودگی‌های انگلی مبارزه کنند.

به گفته دامپزشک هومیوپاتی دی‌ لانکو، همه‌چیز بستگی به سیستم ایمنی دارد: «بالا بردن سیستم ایمنی بدن از اهمیت بسیاری برخوردار است. با کمک موادی چون قارچ، DMG (دی متیل گلیسین) و ویتامین‌ها (A،  C و D). البته هومئوپاتی یا همسان‌درمانی (homeopathy) و حتی سرخارگل (اکیناسه Echinacea) یا دیگر داروهای گیاهی مثل خوک طلایی (golden seal) نیز می‌توانند مفید باشند. بهرحال گسترش جرب با ضعف سیستم ایمنی بدن مرتبط است.»

---«داروهای گیاهی ذکر شده در اروپا و امریکا متداول بوده و ممکن است در کشور ما شناخته شده نباشند. اما داروهای گیاهی مشابه زیادی وجود دارند که با تحقیق و مطالعه دامپزشکان کشور و بهره‌وری از پوشش گیاهی غنی سرزمین چهارفصل ایران می‌توان به تاثیر آنها در درمان جرب و انگل‌های سگ دست یافت، ادامه این خبر می‌تواند به این مهم کمک کند.»---

بعضی افراد بوراکس (borax) و هیدروژن پراکسید (hydrogen peroxide) را به‌عنوان گزینه‌های مفید درمانی پیشنهاد می‌دهند. دکتر دی درباره این موارد گفته:

«من هرگز پوست حیوان را به بوراکس آغشته نمی‌کنم، چراکه بسیار آسیب‌رسان و خشن است. ممکن است شما پراکسید را امتحان کنید که آن‌هم آسیب‌رسان بوده و رنگ موی حیوان را تغییر می‌‍دهد»


از این 4 گیاه ضدانگل استفاده کنید:

ریتا هوگان (Rita Hogan) متخصص داروهای گیاهی برای سگ‌ها، این درمان‌های گیاهی را ارائه داده است:

1. روغن گردوی باربادوس (جاتروفا کروسز) 

Jatropha cruces) Barbados Nut Oil)

این دامپزشک مصرف روغن گردوی باربادوس را برای درمان جرب سارکوپتیک بسیار قبول دارد. این روغن حشره‌کش، ضدانگل و ضدقارچ است.

برای دیگر انگل‌های پوستی نیز مناسب می‌باشد. اگر این روغن را با روغن خالص نیولی (niaouli essential oil) مخلوط کنید برای درمان جرب سارکوپتیک بسیار موثر می‌باشد.

روغن گردوی باربادوس فقط برای مصارف خارجی است. نیولی از خانواده درخت چای (tea tree) بوده اما به‌آن اندازه آسیب‌رسان نیست. 

• 15 قطره روغن نیولی را با 1 اونس (28 گرم) روغن گردوی باربادوس مخلوط کنید.

• مخلوط را روزانه 2-3 بار به‌صورت موضعی مصرف کنید.

2. مخلوط روغن چریش و اسانس روغنی

Neem And Essential Oil Blend

پالماروسا (Palmarosa) و شمعدانی (geranium) دو روغن گیاهی دیگر برای درمان جرب سارکوپتیک می‌باشد.

رقیق‌شده این روغن‌ها بی‌خطر بوده و برای استفاده موضعی روی بدن سگ‌ها اشکالی وجود ندارد.

احتیاط: بعضی افراد گیاه درخت چای (tea tree) یا روغن میخک (clove oil) را پیشنهاد می‌دهند، اما این گیاهان برای سگ سمی بوده و هرگز آنها را توصیه نمی‌کنیم.


روغن چریش با نام علمی Azadirachta indica از دانه گیاه چریش (این گیاه در جنوب‌شرق بلوچستان نیز به‌کثرت یافت می‌شود) تهیه شده که برای این انگل موثر عمل می‌کند.

روغن چریش انگل‌های روی پوست را خفه می‌کند، همچنین جرب‌ها را مجبور می‌کند تا به سطح پوست بیایند (جایی که درنهایت آنها را می‌کشد).

روغن چریش ضدانگل، ضدباکتری و ضدقارچ است. همچنین چرخه‌ی تکثیر جرب را متوقف می‌کند.

شامپوهای تهیه شده از این گیاه نیز مفید می‌باشند.

• 7 قطره روغن پالماروزا (palmarosa) و 7 قطره روغن شمعدانی (geranium) را با 1 اونس روغن چریش مخلوط کنید.

• یا از دم‌کرده برگ گیاه چریش برای شستشو استفاده کنید. 3 قاشق غذاخوری از برگ چریش را با 16 اونس (نیم کیلوگرم) آب خیسانده و دم کنید.

• دوبار در روز از آن استفاده کنید.

همچنین می‌توانید برگ گیاه چریش را با ریشه زردچوبه مخلوط کنید تا به فواید آن بیفزایید. حتماً پیش از مصرف زردچوبه حساسیت سگ خود به این گیاه را تست کنید.

3. دم‌کرده یا خیسانده روغن چریش و زردچوبه

Turmeric And Neem Oil Infusion

هر ریشه کوچک زردچوبه را با 8 اونس (230 گرم) آب بخیسانید.

ریشه زردچوبه را خرد کرده و در یک قابلمه کوچک به‌مدت 30 دقیقه با حرارت ملایم در آب بجوشانید. این مخلوط را با خیسانده برگ مخلوط کرده و بعنوان شوینده برای سگ استفاده کنید.

روزانه دوبار بدن سگ را به این محلول آغشته کرده و بگذارید خشک شود. این کار را به‌مدت 14 روز انجام دهید.

همچنین می‌توانید از تنتور گیاهی چریش بعنوان جایگزین استفاده کنید. 30 میلی‌لیتر تنتور را در هر 1 اونس آب بعنوان شوینده استفاده کنید.

4. روغن کارانجا

Karanja Oil

روغن کارانجا جایگزین مناسبی برای روغن چریش (neem) بوده، که یک ضدانگل عالی است. فقط لازم است در دستورالعمل‌های بالا از روغن کارانجا بجای روغن چریش استفاده کنید.


ریتا (متخصص گیاهان دارویی) با دکتر دی موافق است، که برای پیشگیری و درمان آلودگی حیوان به جرب، محافظت و تقویت سیستم ایمنی سگ بسیار مهم است.