به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی، دکتر محمد حبیبی با اعلام این خبر، اظهار داشت: این دارو در هفته دامپزشکی رونمایی شده و آماده عرضه به بازار است.

وی افزود: داروی مذکور به صورت انبوه تولید وآماده تحویل به متقاضیان می باشد.

مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه داروی گیاهی تولید شده برای مبارزه با کنه در زنبورستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: هر دارویی که سازمان دامپزشکی پروانه تولید ویا گواهی ثبت آن را صادر می‌کند از نظر کیفیت و اثر آن در مزرعه، مورد آزمایش قرار گرفته است واثربخشی آن تائید شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این داروی گیاهی اثراتی مشابه انواع شیمیایی دارد، بیان کرد: قطعا تاثیر این دارو مشابه نمونه‌های شیمیایی است و در آزمایشات مزرعه‌ای پاسخ‌دهی مناسبی داشته است. اما باید مصرف‌کننده در نظر داشته باشد که آن را در زمان و دوز مشخص شده  استفاده کند.

حبیبی در ارتباط با قیمت این داروی گیاهی ضد کنه، خاطر نشان کرد:در قیمت‌گذاری داروهای دامی ، سازمان دامپزشکی نقشی ندارد.

وی ادامه داد: سازمان دامپزشکی فقط کیفیت واثر بخشی وبی خطری دارو را بررسی می‌کند، اما آنچه مسلم است، هزینه این دارو از نمونه‌های خارجی بسیار  کمتر خواهد بود .

مدیر کل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی همچنین از واردات داروهای «آپیستان» و «هایوکلین » برای رفع نیازهای دارویی زنبورداران خبرداد.

وی اضافه کرد: ژل اسید فرمیک از جمله داروهای تولید داخل است که زنبورداران می‌توانند برای مبارزه با کنه از آن استفاده کنند.

حبیبی تصریح کرد: اگر در سراسر کشور متقاضیانی برای این دسته از داروها که در داخل کشور تولید می شوند وسازمان دامپزشکی نیز برای آن ها پروانه ی تولید صادر کرده است ،متقاضی وجود داشته باشد، امکان تامین آن  فراهم است. استان‌های مختلف می‌توانند کمبودهای خود را به سازمان دامپزشکی اعلام کنند تا نسبت به رفع نیازها اقدام شود.

وی به زنبورداران توصیه کرد: برای مبارزه با بیماری در زنبورستان‌ها اکیدا از داروهای غیر مجازوقاچاق  استفاده نکنند. مصرف این گونه از  داروها اثرات زیان‌باری برای زنبور ، مصرف‌کنندگان عسل ومحیط  ایجاد می‌کند.