دلقک ماهی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ دلقک ماهی که به واسطه کارتون "در جستجوی نمو" معروف شد، به ماهی محبوب تعداد زیادی از خانواده‌‌ها تبدیل شده است تا اشتیاق فرزندان خردسالشان را برآورده کند. با این حال دلقک‌ماهی، ماهی آب دریاست که دوست دارد به صورت دسته جمعی زندگی کند و تحمل تنهایی و حتی کمتر از آن، زندگی در یک محیط گرد ساده را ندارد. علاوه بر این، نمی‌تواند بدون ارتباط با شقایق دریایی زندگی کند. زیستگاه طبیعی او آب‌های اقیانوس آرام و اقیانوس هند است. این درحالیست که پرورش شقایق در آکواریوم بسیار دشوار است.

بنابراین، پرورش دلقک ماهی اغلب برای آکواریوم‌دارهای باتجربه‌ای که قادر به نگهداری از ماهی‌ها در آکواریوم آب شور هستند، مناسب است. با این حال، آماتورها هم با رعایت نکاتی می‌توانند این ماهی را داشته باشند. هر اطلاعاتی که باید را درمورد دلقک ماهی به دست آورید تا آن را به خوبی در آکواریوم پرورش دهید و هر روز از رنگ‌های درخشان این ماهی زیبا لذت ببرید!

دلقک ماهی کیست؟

این ماهی بومی اقیانوس آرام و هند که در آب دریا زندگی می‌کند در بزرگسالی به طور متوسط بین 7 تا 15 سانتی متر قد دارد. اگرچه کارتون "در جستجوی نمو" او را در رنگ‌های راه راه قرمز با سفید و مشکی در حد یک سلبریتی معروف کرد، اما دلقک ماهی می‌تواند طیف وسیع‌تری از رنگ‌ها مانند سیاه، نارنجی، قرمز و زرد را نشان دهد. همچنین بسته به نوع ماهی می‌تواند راه راه یا خالدار باشد.

همه دلقک ماهی‌ها نر به دنیا می‌آیند. فقط از یک سن خاص است که می‌توانند به ماده تبدیل شوند. از آنجایی که این ماهی دوست دارد گروهی زندگی کند، غریزه اجتماعی قوی دارد که بر جنسیت آن تأثیر می‌گذارد. در واقع، مسن‌ترین ماهی گروه بالاترین مقام را دارد و گروه را رهبری می‌کند. اغلب این ماهی ماده است. فردی که رتبه دوم را در گروه به خود اختصاص می‌دهد یک نر است. بنابراین، هنگامی که ماده می‌میرد، نر مولد جای او را می‌گیرد و ماده می‌شود و دومین نر مسن جایگزین او می‌شود. و سلسله مراتب ادامه پیدا می‌کند…

دلقک ماهی در حالت طبیعی خود در جریانات گرم و نمکی، اغلب در امتداد سواحل اقیانوس هند و آرام زندگی می‌کند. به ویژه این ماهی در اطراف پاپوآ گینه نو، مالزی، تایلند و فیلیپین به وفور دیده می‌شود. این ماهی‌ها خصوصیت زندگی در همزیستی با شقایق‌های دریایی را دارند و برخلاف سایر ماهی‌ها در برابر سم آنها مصون هستند.

در آکواریوم، دلقک ماهی به طور متوسط پنج سال زندگی می کند، این درخالیست که در اقیانوس تا ده سال نیز عمر می‌کند. آنها شکننده نیستند، اما رعایت نیازهای اولیه آنها ضروری است: آب شور دریا و وجود شقایق دریایی.

دلقک ماهی‌ها و شقایق‌ها در فروشگاه‌های تخصصی حیوانات خانگی یا به صورت آنلاین به فروش می‌رسند. مراقب باشید، زیرا نیازهای یک محیط آب شور با نیازهای آب شیرین بسیار متفاوت است. هزینه نیز بالاتر است و تجهیزات خاص همیشه به راحتی در همه فروشگاه‌های حیوانات خانگی یافت نمی‌شود. قبل از خرید ماهی و آکواریوم خود به خوبی تحقیق کنید!

با دانستن اینکه به حداقل دو یا حتی در حالت ایده آل یک گروه ماهی نیاز دارید، بودجه خود را برنامه‌ریزی کنید!

چگونه دلقک ماهی را در آکواریوم پرورش دهیم؟

آکواریوم آب دریا

دلقک ماهی یک حیوان اجتماعی است که گروهی حرکت می‌کند. بنابراین لازم است که چندین عدد از آنها را داشته باشید و هرگز اجازه ندهید آنها به تنهایی زندگی کنند. برای جلوگیری از افسردگی و مرگ زودرس، اگر مخزن شما کوچک است، حداقل یک جفت را نگهداری کنید، و اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که یک آکواریوم بزرگ دارید، یک گروه کوچک را انتخاب کنید.

دلقک ماهی برای زندگی به آب نمک و شقایق دریایی نیاز دارد. با این حال، پرورش شقایق در آکواریوم بسیار پیچیده است. بنابراین توصیه می‌شود در صورتی این ماهی را تهیه کنید که آکواریومی بزرگ و مجهز دارید.

برای سلامتی ماهی خود، به شما توصیه می کنیم یکی از این سه گونه شقایق را در مخزن خود قرار دهید: شقایق غول پیکر (Stichodactyla gigantea)، شقایق باشکوه (Heteractis magnifica) یا شقایق مرتنس (Stichodactyla mertensii). هیچ فضیلتی در پذیرش دلقک ماهی بدون شقایق دریایی وجود ندارد زیرا آنها زنده نمی‌مانند. با این وجود شقایق خود را با دقت انتخاب کنید تا اندازه آن متناسب با مقدار ماهی باشد. اگر شقایق خیلی کوچک باشد زود پژمرده می‌شود. به همین ترتیب، برخی از شقایق‌ها برای گونه‌های خاصی از دلقک ماهی‌ها نامناسب هستند.

از طرفی در آکواریوم خود مرجان‌ها را قرار ندهید، زیرا شقایق‌ها دائما در حال حرکت هستند و ممکن است به خود آسیب جدی وارد کنند. برای شقایق‌ها، مطمئن شوید که یک مخزن با نور بسیار زیبا، سطح اکسیژن بالا و سطح نیترات و فسفر پایین دارید.

یک مخزن حدودا 200 لیتری انتخاب کنید، زیرا اگر دلقک ماهی کمی شنا کند، شقایق‌ها به میل خود به فضا نیاز دارند تا حرکت کنند. دما را بین 23 تا 28 درجه سانتیگراد، PH بین 8 تا 8.4 و سختی آب را بین 0 تا 32 گرم در ساعت نگه دارید. هرگز آکواریوم خود را از آب شیرین پر نکنید. آن را باید با استفاده از دستگاه اسمز نمک زد و تمیز کرد. نگهداری از این نوع آکواریوم پیچیده‌تر از مخزن آب شیرین است و هزینه بیشتری دارد. پس قبل از اینکه متعهد شوید دوباره فکر کنید!

از نظر بستر، ماسه مرجانی را انتخاب کنید.

یک رژیم غذایی متنوع

دلقک ماهی همه چیزخوار است، به این معنی که هم از گیاهان و هم از حیوانات کوچک مانند پلانکتون یا میگو تغذیه می‌کند. تهیه غذای مناسب، متعادل، متنوع و باکیفیت برای آنها ضروری است. آنها به مقدار زیادی ویتامین با منشاء حیوانی و گیاهی نیاز دارند.

دلقک ماهی اغلب تمایل به ذخیره غذای اضافی دارد. این عادت از زندگی در محیط طبیعی به او می‌رسد. در واقع از شقایق خود دور نمی‌شود و منتظر می‌ماند تا طعمه‌اش برای تغذیه به سراغش بیاید، از این رو تمهیدات لازم است.

دلقک ماهی

تولید مثل دلقک ماهی

دلقک ماهی می‌تواند در آکواریوم تولیدمثل کند که در میان گونه‌های ماهی آب شور نادر به شمار می‌رود. سپس با نظافت و احتیاط محل تکثیر خود را آماده می‌کند و در کنار شقایق‌ها می‌ماند.

سپس ماده می‌آید تا تخم‌ها را در آنجا بگذارد و نر بلافاصله آنها را بارور می‌کند.

روز اول پس از لقاح، رنگ تخم‌ها زرد تا نارنجی است. از روز سوم ابتدا قهوه‌ای می‌شوند و سپس شروع به روشن شدن می‌کنند تا اینکه کاملا شفاف شوند.

در طول لانه سازی، نر از تخم‌ها مراقبت می‌کند و آنها را با باله‌های خود می‌چرخاند تا مطمئن شود که آب آنها تازه و اکسیژن‌دار است.

بعد از یک هفته وقت جوجه‌ریزی است! دلقک ماهی‌های کوچک حدود دو هفته به صورت لارو باقی می‌مانند و در قاعده شقایق محافظت می‌شوند. سپس آن را رها می‌کنند تا یک شقایق جدید، متعلق به خودشان، پیدا کنند.

از سن 12 روزگی می‌توان به لارو میگوی آب نمک و پودر فیتوپلانکتون تغذیه کرد.