درمان-خانگی-کنه-سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ جلوگیری از بروز کک در حیوان خانگی ضروری است. محصولات تجاری نیز کنه‌ها را که بلایی واقعی برای حیواناتی است که به بیرون از خانه می‌روند درمان می‌کنند. در زمان‌های خاصی، هر روز باید کل پوست، گوش‌ها، گردن یا مکان‌هایی که کک‌ها راحت‌تر می‌چسبند را بررسی کنید. به جای انتخاب یک محصول تجاری مبتنی بر عوامل شیمیایی، چرا دستور طبیعی کنترل کک را برای سگ یا گربه خود در نظر نگیرید؟

چرا باید کک‌ و کنه‌ را از بین ببریم؟

این مقاله در مورد یک محصول ضدکک نوشته شده است، اما این محصول به طور کلی روی همه انگل‌های خارجی، از جمله کک، کنه، شپش و ... اثر می‌گذارد. این انگل‌ها در تمام طول سال در باغ‌ها و فضاهای سبز وجود دارند، بنابراین هر زمان که حیوان به بیرون می‌رود، احتمالاً آلوده می‌شود. اجازه دهید به طور خاص روی کک‌ها و کنه‌ها تمرکز کنیم که بیشتر در پوست‌ همراهان ما یافت می‌شوند.

کک چقدر خطرناک است؟

کک‌ها با چشم غیرمسلح قابل تشخیص هستند، به شرط آن که چشم تیزبین داشته باشید، زیرا خیلی سریع حرکت می‌کنند. برای بهتر دیدن آنها، باید حیوان را روی سطح ستون پشتی که به سمت دم می‌رود، نوازش کنید. کک‌ها ترجیح می‌دهند آنجا لانه کنند. اگرچه دیدن آنها آسان نیست، اما تأیید حضور آنها با ردپایی که از خود به جا می گذارند بسیار ساده است. پوست این حیوان با نیش‌های صورتی پوشیده شده است و موها دانه‌های ریز سیاه رنگی را نشان می‌دهد که چیزی جز مدفوع کک نیست.

نگران‌کننده ترین چیز در مورد کک‌ها ظرفیت تولیدمثل فوق سریع آنها است. فقط در عرض چند روز، حیوان می‌تواند بدون اینکه صاحب آن متوجه شود آلوده به کک شود. بزاق کک می‌تواند یک واکنش آلرژیک در حیوان ایجاد کند، با خارش شدید که می‌تواند منجر به رفتار غیرمعمول (پرخاشگری، کاهش اشتها و غیره) شود. خطر عفونت ثانویه را نیز نباید نادیده گرفت. آنها عامل بیماری‌های خاصی مانند درماتیت هستند که باعث ریزش موی قابل توجه در حیوانات می‌شود.

بیایید اضافه کنیم که کک‌ها ممکن است تصور کنند که پشت حیوان دیگر فضای مطلوبی برای آنها نیست و تصمیم بگیرند که تا حدودی روی کوسن‌ها، مبل‌ها، تخت‌ها، موها یا سطوح دیگری که محیطی مساعد برای تولیدمثل خود پیدا می‌کنند مهاجرت کنند. در این صورت ریشه کن کردن آنها بسیار پیچیده‌تر می‌شود.

کنه‌ها چقدر خطرناک هستند؟

به طور کلی، کنه را نمی‌توان دید، می‌توان آن را احساس کرد. با نوازش موهای حیوان خانگی خود است که می‌توانید یک توده غیرطبیعی را احساس کنید. کنه گربه یا سگ را گاز می‌گیرد و سپس بدون حرکت در جای خود می‌ماند و سپس به مرور زمان با تغذیه از خون حیوان رشد می‌کند. او فقط زمانی جدا می‌شود که کاملاً راضی باشد که تخم‌گذاری کند. مکان های مورد علاقه او؟ گردن، گوش‌ها و معده، یعنی قسمت‌هایی که پوشش حیوان ظریف‌تر است و می‌تواند راحت‌تر استقرار ‌یابد.

کنه‌ها حتی از کک هم خطرناک‌ترند. آنها ناقل بیماری‌های جدی یا کشنده برای گربه‌ها یا سگ‌ها هستند، مانند بیماری لایم که باعث تب، خستگی و درد مفاصل می‌شوند. مراقب باشید، انسان‌ها می‌توانند این بیماری‌ها را از حیوانات آلوده خود بگیرند. به همین دلیل است که پس از مشاهده و شناسایی، کنه باید فورا حذف شود. برای انجام این کار، شما نیاز به یک موچین مخصوص برداشتن کنه دارید و نه چیز دیگری. برداشتن آن با انگشتان فقط بدن کنه را زخمی می‌کند. پس از برداشتن، پوست حیوان باید ضدعفونی شود و کنه از بین برود (در حالت ایده آل سوزانده شود).

درمان کک برای گربه‌ها و سگ‌ها: هر چند وقت یک بار آن را تجدید کنیم؟

بین سگ و گربه، دفعات درمان کک متفاوت است. در گربه‌ها، قرص ضدکک را می‌توان هر 12 هفته تجویز کرد و قرص موجود در پیپت باید هر ماه تجدید شود. در سگ‌ها، اگر درمان ضدکک با قلاده ضدکک یا قرص‌های ضدانگلی طولانی اثر انجام شود درمان باید هر ماه یا هر دو ماه یکبار تکرار شود. ما در اینجا در مورد درمان پیشگیرانه صحبت می‌کنیم. در صورت نیاز به درمان، در صورت مشاهده کک بر روی پوست، باید بلافاصله درمان انجام شود و موهای حیوان باید هر روز و چند بار در روز با شانه ضدکک برس کشیده شود.

دستورالعمل ضدکک برای سگ یا گربه

سگ‌ها و گربه‌ها همیشه با هم کنار نمی‌آیند و جای تعجب نیست که همین امر در مورد آماده‌سازی ضدکک آنها نیز صادق است که بسته به نوع حیوان متفاوت است. مثلا ما به ویژه از روغن‌های ضروری برای گربه اجتناب می‌کنیم. گربه برخلاف پستانداران دیگر، مانند انسان یا سگ، آنزیم گلوکورونیل ترانسفراز را ندارد. این آنزیم مسئول حذف فنل‌ها و سموم طبیعی از گیاهان خاص است. در صورت استفاده از اسانس، گربه در صورت تماس با پوست خود یا بلعیده شدن آن هنگام شستشو، می‌تواند به شدت بیمار شود.

کنترل کک برای سگ‌ها

کنترل کک برای سگ‌ها می‌تواند حاوی روغن‌های ضروری باشد، به شرطی که با احتیاط استفاده شوند زیرا می‌دانیم که می‌توانند تحریک‌کننده و حساسیت‌زا باشند. ما به شما یک دستور العمل ساده، طبیعی و موثر برای جلوگیری از بروز کک و سایر انگل‌ها برای سگ خود پیشنهاد می‌کنیم. برای انجام این کار، شما باید مواد و لوازم زیر را داشته باشید:

- یک اسپری آبپاش؛

- 250 میلی لیتر آب؛

- 4 قاشق غذاخوری سرکه سیب؛

- 10 قطره از اسانس اسطوخودوس، نعناع و اکالیپتوس.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که آب و سرکه سیب را مستقیماً در بطری اسپری مخلوط کنید، سپس اسانس‌ها را با قطره چکان اضافه کنید. و در اینجا محلول خانگی ضدکک آماده استفاده است. قبل از هر بار استفاده، باید مخلوط را خوب هم بزنید تا اسانس‌ها یکدست شوند.

برای پیشگیری، ما این محلول را در هفته، روی موهای سگ و همچنین روی سبد یا فرش آن اسپری خواهیم کرد. مراقب باشید از نواحی گوش و چشم خودداری کنید، زیرا سرکه سیب را به خوبی تحمل نمی‌کنند. پس از اسپری، می‌توان برای اثربخشی بیشتر پوست حیوان را ماساژ داد. برای جلوگیری از لیسیدن سگ و خوردن اسانس‌های آن، می‌توانید فرآورده را روی پارچه‌ای اسپری کنید و آن را به دور گردن سگ ببندید.

در درمان، آماده سازی یکسان خواهد بود، اما کاربرد تا حدودی متفاوت است. در اینجا، ما مخلوط را به پوشش حیوان اسپری می‌کنیم و با یک پارچه تمیز ماساژ می‌دهیم. بعد از 10 دقیقه که اجازه دادید تا عمل کند، می‌توان موهای سگ را با استفاده از یک شانه ضدکک شانه کرد که به طور سیستماتیک در یک کاسه سرکه سیب فرو می‌رود. سپس سگ با آب ولرم شسته می‌شود و این عمل یک هفته بعد تکرار می‌شود. در نهایت، مجدداً بر اهمیت رعایت دقیق دوزهای فوق الذکر، به ویژه دوزهای اسانس، تأکید می‌کنیم.

ضدکک برای گربه‌ها

در اینجا به معرفی یک دستورالعمل برای درمان کک در گربه‌ها می‌پردازیم که ساخت آن بسیار ساده، موثر و کاملا طبیعی است و فقط از گیاهان تهیه شده است. برای این کار به یک بشقاب و یک کاسه، یک صافی خوب، یک کتری و یک اسپری آبپاش احتیاج داریم. بنابراین، علاوه بر لوازم جانبی، مواد زیر را اضافه می‌کنیم:

رزماری: علاوه بر تقویت موی گربه، به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده آن نیز شناخته شده است.

گل اسطوخودوس: بوی اسطوخودوس برای گربه بی‌ضرر است و کامل کک‌ها را از بین خواهد برد. حتی اسطوخودوس برای آرامش گربه نیز مفید است.

برگ نعناع: ضد آفت طبیعی، نعناع روی همه انگل‌ها اثر می‌گذارد.

عصاره وربنا: به دلیل خواص ضد قارچی آن، در صورت وجود کک در پوشش حیوان، درد ناشی از نیش را تسکین می‌دهد.

تهیه داروی ضدکک برای گربه‌ها

تنها کاری که باید انجام دهید این است که آب را بجوشانید. یک مشت از هر گیاه در ظرفی ریخته روی آن را با آب در حال جوش پر می‌کنیم تا دم بکشد و سپس خنک شود. سپس برگ‌ها برداشته می‌شوند. عصاره به دست آمده را می‌توان داخل اسپری آبپاش ریخت. محلول ضدکک، بدون هیچ گونه مواد نگهدارنده، بدون هیچ گونه مواد شیمیایی و بدون هیچ محصول تهاجمی برای گربه یا انسان آماده است. انگل‌ها دفع خواهند شد.

با این حال مراقب باشید، زیرا این محلول حاوی هیچ گونه ماده نگهدارنده‌ای نیست، بنابراین این ترکیب باید حداکثر تا 15 روز نگهداری شود. هنگامی که مخلوط روی حیوان مالیده شد، بقیه مواد را می‌توان روی سطوحی که با گربه در تماس است، مانند کوسن، مبل و غیره اسپری کرد.

هر چند وقت یکبار از ضدکک برای گربه استفاده کنیم؟

تنها کاری که باید انجام دهید این است که محلول آماده شده را روی پوست گربه اسپری کنید. حیوان می‌تواند خود را لیس بزند بدون اینکه برای سلامتی آن خطرناک باشد. استفاده از آن یک بار در ماه به عنوان پیشگیری کافی است. از طرفی به عنوان یک درمان شفابخش بهتر است هر روز روی موهای حیوان و نواحی در تماس تا زمانی که کک‌ها از بین بروند استفاده شود. سپس به مدت 1 ماه هفته‌ای یکبار.

آیا می‌توانید خودتان یک قلاده کک پیشگیرانه درست کنید؟

چرا به فکر ساخت قلاده ضدکک برای حیوان خانگی خود باشیم؟ زیرا قلاده‌های ضد انگل تجاری مملو از مواد فعالی هستند که برای انسان بسیار مضر است. در حالت ایده‌آل، بهتر است آنها را لمس نکنید، به خصوص کودکان خردسال که می‌توانند انگشتان خود را در دهان خود قرار دهند. با این حال، حتی به عنوان یک بزرگسال، بسیار دشوار است که هرگز به قلاده سگ یا گربه دست نزنید. به همین دلیل است که ساخت قلاده ضدکک با محصولات طبیعی ترجیح داده می‌شود.

اما مراقب باشید، در اینجا هم، دستور‌العمل برای سگ‌ها، برای گربه‌ها مناسب نخواهد بود. مورد ارائه شده برای یک قلاده ضدانگلی برای سگ است. گربه اسانس درخت چای را تحمل نمی‌کند، زیرا برای حس بویایی بسیار قوی آن بسیار قوی است و برای سلامتی آن بسیار خطرناک است.

برای تهیه قلاده کک طبیعی سگ ابتدا باید خود را به یک قلاده پارچه‌ای استاندارد مجهز کنید. انتخاب درست بسیار مهم است زیرا الیاف پارچه باید متخلخل باشد تا بتوان آن را آغشته کرد. سپس باید مخلوطی را با 2 قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین، 5 قطره اسانس درخت چای و 5 قطره اسانس اسطوخودوس آماده کنید. پس از آماده شدن و یکدست شدن مخلوط، قلاده را در آن فرو می‌کنیم تا خوب خیس بخورد. سپس آن را به مدت یک روز می‌گذاریم تا خشک شود و پس از آن می‌توان آن را دور گردن سگ قرار داد.

منبع: lemonade.fr