رونمایی از 6 واکسن و داروی جدید دامپزشکی

مصطفی عزیزیان، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی از رونمایی 6 واکسن و داروی جدید(واکسن سه گانه گامبورو، نیوکاسل و آنفلوانزای طیور، واکسن مقابله با طاعون نشخوارکنندگان کوچک، داروی تزریقی ضد التهاب ملوکسی کام، داروی تزریقی پنی سیلین استرپتومایسین (25-20) ،داروی اروتروپین و داروهای ارگانیک وبا منشا گیاهی) در حوزه دامپزشکی خبرداد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور،به مناسبت گرامیداشت هفته دامپزشکی، سازمان دامپزشکی هر سال نشستی خبری با اصحاب رسانه ترتیب می‌دهد. امسال هم طبق سنت هر ساله این نشست با حضور خبرنگاران برگزار شد. مدیریت این جلسه، با دکتر محسن مشکوة، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان بود.

در این نشست مشکوة با تاکید بر اینکه سازمان دامپزشکی تا کنون هیچ مجوزی برای عرضه شیر خام صادر نکرده است، سیاست‌های سازمان در این رابطه را تشریح کرد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی گفت: پس از ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز برای عرضه شیر خام،به صورت بسته بندی شده در صورتی که مراکز دامداری شرایط لازم را داشته باشند، بر اساس مقررات و ضوابط بهداشتی سازمان دامپزشکی، مجوز دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: به محض صدور مجوز برای عرضه شیر خام، مراتب از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

مشکوة بیان کرد: به دنبال هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط با سلامت جامعه نظیر وزارت بهداشت هستیم تا در ارتباط با عرضه شیر خام و حفظ سلامت جامعه قصوری ایجاد نشود یا اشکالی پدید نیاید.

وی درباره نحوه صدور مجوز برای عرضه شیرخام به صورت بسته بندی شده، خاطر نشان کرد: بر اساس بخشنامه ابلاغ شده به استان‌ها، گاوداری‌های متقاضی دریافت مجوز در صورتی که از نظر بروسلوز یا سل گاوی پاک باشند و بار میکروبی شیر آنها پایین باشد، می توانند شیر خام خود را به صورت بسته‌بندی، تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی عرضه کنند.

معاون بهداشتی، پیشگیری سازمان دامپزشکی تاکید کرد: روی بسته بندی شیر خام عرضه شده قید می‌شود که شیر خام است، باید قبل از مصرف،جوشانده شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود فعالیت‌های سازمان دامپزشکی را در تامین امنیت زیستی کشور، جلوگیری یا کاهش ورود،بروز و شیوع بیماری های دامی بسیار مهم ارزیابی کرد.

مشکوة اظهار داشت: شعار امسال روز ملی دامپزشکی «واکسیناسیون دامپزشکی برای بهداشت عمومی،پیشگیری و کنترل بیماری های ویروسی و باکتریایی» است.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره اقدامات دامپزشکی برای برخورد با متخلفین، تصریح کرد: تجربه نشان داده که فرهنگسازی در زمینه‌ مقابله با تخلفات، نسبت به اقدامات قهری موفقیت آمیزتر است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی اضافه کرد: برای برخورد با اینگونه تخلفات باید همه امکانات خود را بسیج کنیم، نیروی نظامی و انتظامی را در سطح شهرها و روستاها به خدمت بگیریم تا جلوی تخلف و تکرار آن گرفته شود. اما برخورد قهرآمیز فقط برای یک مدت کوتاه جواب می‌دهد. در درازمدت باید برای مقابله با تخلفات فرهنگسازی کرد.

وی از آمادگی کامل سازمان دامپزشکی برای عرضه بهداشتی دام سالم مورد نیاز عید قربان، به هموطنان خبرداد.

مشکوة خاطر نشان کرد: اقدامات نظارتی سازمان دامپزشکی به مناسبت‌های خاص مذهبی از جمله عید قربان تشدید می‌شود. چند سالی است که به مناسبت عید قربان دراستان‌ها و شبکه‌های دامپزشکی، نیروهای دامپزشکی بسیج شده‌اند تا به ارائه خدمات بپردازند.

وی گفت: در برخی کلانشهرها از جمله تهران با همکاری شهرداری و سازمان میادین میوه‌ و تره‌بار، محل‌هایی برای عرضه دام و کشتار بهداشتی آن فراهم شده است.

معاون بهداشتی وپیشگیری و درمان سازمان دامپزشکی، هویت دار کردن دام‌ها بویژه دام‌های سنگین را یکی از برنامه‌های اصلی این سازمان اعلام کرد.

وی افزود: در قانون برنامه پنجم توسعه وقانون نظام جامع دامپروری به موضوع هویت دار کردن دام‌ها توجه شده است. برنامه نرم افزاری شناسنامه‌دار کردن دام‌ها تهیه شده است. در قالب این سیستم، دام‌ها پلاک کوبی می‌شوند و مشخصات آنها در این سامانه ثبت خواهد شد. به این ترتیب ردیابی محصولات آنها هم امکان‌پذیر می‌شود.

رونمایی از 6 واکسن و داروی جدید به مناسبت هفته دامپزشکی

مصطفی عزیزیان، معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی از رونمایی 6 واکسن و داروی جدید در حوزه دامپزشکی خبرداد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که همواره در بخش زنبورداری مطرح بوده استفاده از دارو بدون مشورت با دامپزشک بوده است. در برخی موارد این رفتارها نگرانی‌هایی را درباره باقیمانده دارو در عسل ایجاد کرده است.

عزیزیان با اشاره به اینکه یک داروی گیاهی برای مقابله با کنه واروا در کشور تولید شده است، گفت: امسال به دلیل خشکسالی و تبخیر بیش از حد، محصول عسل کاهش یافت. البته این مشکل جهانی بود و در کل منطقه هم با مشکل کاهش تولید عسل مواجه بوده‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات سازمان دامپزشکی در زمینه جایگزینی داروهای ارگانیک وگیاهی به جای ترکیب های شیمیایی، گفت: سازمان دامپزشکی 3-2 مجوز برای استفاده از داروهای گیاهی به زنبورداران داده است اما دارویی که رونمایی می‌شود، برای نخستین بار در ایران تولید شده است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه سال گذشته مجوز تولید دو واکسن در کشور از سوی سازمان دامپزشکی صادر شده، اظهار داشت: واکسن مقابله با طاعون نشخوارکنندگان کوچک یکی از این واکسن‌ها بود که بوسیله موسسه رازی رونمایی می شود.

وی اضافه کرد: واکسن سه گانه «گامبورو، نیوکاسل و آنفلوانزای طیور» که در بیمارهای طیور کاربرد دارد، بوسیله یک شرکت خصوصی برای نخستین بار در کشور تولید شده است.

عزیزیان داروی تزریقی ضد التهاب ملوکسی کام را یکی دیگر از داروهایی دانست که در این هفته رونمایی می‌شود.

وی افزود: این دارو در بخش انسانی هم کاربرد داشته اما برای نخستین بار در دامپزشکی تولید و عرضه شده است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی بیان کرد: داروی تزریقی پنی سیلین استرپتومایسین (25-20) هم برای نخستین بار در کشور تولید و رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: ماده اولیه داروی اروتروپین که برای مسمومیت‌های طیور کاربرد دارد و سالهاست که از خارج وارد می‌شود، برای نخستین بار در ایران تولید شده است که در روز جشن دامپزشکی رونمایی خواهد شد.

عزیزیان خاطر نشان کرد: این 6 دستاورد جدید، صرفه جویی ارزی معادل 10 تا 15 میلیون دلار برای کشور به همراه دارد.

وی اظهار داشت: نگاه سازمان دامپزشکی به سمت استفاده از داروهای ارگانیک وبا منشا گیاهی است. استفاده از داروهای گیاهی مقاومت میکروبی نسبت به پاتوژن‌هایی که در دامپزشکی مطرح هستند را به حداقل می رساند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی افزود: مصرف داروهای شیمیایی مقاومت‌هایی را در میکروب‌ها ایجاد کرده است. با ورود داروهای گیاهی به عرصه دامپزشکی تا حدودی این مقاومت‌ها رفع می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی به معاون رییس جمهور نامه نوشت

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی از مکاتبه وزیر جهاد کشاورزی با نوبخت، معاون رییس جمهور برای تامین منابع مالی سازمان دامپزشکی در راستای پرداخت غرامت دامدارانی که دام‌ بیمار آنها معدوم شده، خبرداد.

دکتر خالد خداویردی افزود: در این نامه وزیر جهاد کشاورزی ازدکتر نوبخت، معاون رییس جمهور خواستندتا نسبت به تامین اعتبار مورد نیاز سازمان دامپزشکی کشور،جهت پرداخت غرامت دام و طیور معدوم شده در اثر ابتلا به برخی از بیماریهای مشترک در سنوات گذشته و همچنین موارد احتمالی که ممکن است تا پایان سال 92اتفاق بیفتد،اقدام و مساعدت لازم به عمل آید.

وی کل نیروهای ستادی سازمان دامپزشکی را پنج هزار و نهصد  نفر اعلام کرد و گفت: یک هزار و 350 دامپزشک وتعداد واحدهای اداری فنی 740 واحد که از این تعداد 132 واحد پست‌های قرنطینه ای استانی و مرزی می باشد.

خداویردی تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه به حمایت‌های انجام شده از بخش خصوصی، نزدیک به 6 هزار و 500 پروانه درمانگاه، داروخانه و آزمایشگاه برای بخش خصوصی صادر شده است. این مجوزها زمینه اشتغال 17 هزار نفر دامپزشک را فراهم کرده است.

وی با اشاره به تلاش سازمان دامپزشکی برای اجرای اصل 44 قانون اساسی تاکید کرد: با عنایت به سه رویکرد اصل 44 مبنی بر واگذاری ،حمایت و نظارت در بخش نظارت سازمان دامپزشکی کشور بدلیل کمبود نیروی انسانی،با مشکلاتی مواجه می باشد.زیرا هر فرآیندی که به بخش غیردولتی واگذار میشود،نظارت بر صحت انجام آن بر عهده سازمان دولتی و حاکمیتی می باشد.