لوک-اروپایی

به گزارش «سرویس اختصاصی ماکی دام» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛بیماری لوک اروپایی یک بیماری مخصوص کندو است. عامل ایجاد کننده این بیماری ملیسوکوکوس پلوتونیوس می‌باشد.

این بیماری در سراسر جهان گسترده است.

لاروها در هر سنی مستعد عفونت هستند و پس از خوردن غذای آلوده، به باکتری آلوده می‌شوند. سپس باکتری در روده لاروها تکثیر می‌شود و بر سر غذا با لاروها رقابت می‌کند. در نتیجه لاروها بر اثر گرسنگی می‌میرند. لوک اروپایی با کندوهای تکه تکه با سلول‌های کندوی بدون سر مشخص می‌شوند که در آن لاروهای مرده یا در حال مرگ به سمت بالا حلقه می‌شوند، قهوه‌ای یا زرد هستند و به این شکل ظاهر می‌شوند که لاروها به داخل سلول «ذوب شده‌اند».

معمولاً زمانی که کلنی تحت استرس قرار می‌گیرد، شیوع بیماری‌های صعب‌العلاج اروپایی بیشتر است، که می‌تواند ناشی از جابجایی، شرایط آب و هوایی مانند شرایط خنک و مرطوب، یا تغذیه نامناسب، عمدتاً کمبود گرده باشد. حمله‌های شدید درصد زیادی از نوزادان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در طول زمان کلنی را ضعیف می‌کند و به طور بالقوه منجر به مرگ کلنی می‌شود.

گاهی اوقات علائم بیماری ممکن است در اوایل بهار ظاهر شود، زمانی که تعداد زنبورهای کارگر افزایش می‌یابد و در نتیجه زنبورهای کمتری برای انجام وظایف زنبورهای پرستار و تغذیه لاروهای در حال رشد، عمل می‌کنند. این اتفاق باعث ایجاد استرس برای زنبورهای در حال رشد و کلنی می‌شود. اغلب، زمانی که نسبت زنبورهای پرستار به لارو تثبیت شود، علائم ممکن است ناپدید شوند.

علیرغم این احتمال که در اوایل بهار لوک اروپایی افزایش می‌یابد، علائم و نشانه‌های بیماری در هر زمانی از سال می‌تواند وجود داشته باشد. تهدید همیشگی می‌تواند از یک کندوی عفونی بدون علامت باشد یا از عفونت مجدد کهیر توسط شانه و تجهیزات آلوده. بسته به این عوامل بیان بیماری ممکن است به طور پراکنده از سالی به سال دیگر و از فصلی به فصل دیگر تغییر کند.

گاهی اوقات، برخی از لاروهای آلوده به صورت لارو از عفونت جان سالم به در می‌برند و بالغ می‌شوند که باکتری را در مدفوع خود پخش می‌کنند و کلنی را بیشتر آلوده می‌کنند.

همانطور که بیماری کلنی را ضعیف می‌کند، ممکن است همچنین آن را مستعد حمله بیشتر کند. زنبورهای غارتگر که در تماس با باکتری هستند، سپس به عنوان ناقلی عمل می‌کنند که باکتری را در کلنی زنبورهای مهاجم پخش می‌کند. در موارد شدید، بیماری می تواند منجر به مرگ کلنی شود. لوک اروپایی بسیار مسری است و می‌تواند برای چندین سال در عسل، موم و تجهیزات زنده بماند.

علائم بیماری لوک اروپایی

لوک اروپایی باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم می شود.

علائم معمول عبارتند از:

- توزیع نامنظم نوزادان.

- لاروهای مرده و تغییر رنگ داده در سلول‌های بدون کلاهک. در شرایط خاص، لاروها ممکن است پس از شفیره شدن بمیرند.

بررسی دقیق‌تر سلول‌ها نشان می‌دهد که:

لاروهای آلوده ممکن است در داخل سلول حرکت کرده باشند و در حالت پیچ خورده قرار گرفته باشند (به جای اینکه به شکل C که مشخصه لاروهای سالماست  قرار  بگیرند).

لاروهای مرده از سفید مرواریدی به زرد و سپس قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهند و به یک توده مایع تبدیل می‌شوند (آزمایش چوب کبریت را می توان در این مرحله از چرخه بیماری انجام داد).

نای لاروهای آلوده نیز ممکن است با تغییر رنگ لارو، رنگ زرد واضح‌تری به خود بگیرد.

با گذشت زمان، لاروهای مرده شروع به خشک شدن می‌کنند و به یک پوسته قهوه‌ای تیره "لاستیکی" تبدیل می‌شوند که به طور شل به سلول می‌چسبد. این مقیاس منشا عفونت مجدد است.

تشخیص لوک اروپایی

کندوها باید حداقل دو بار در سال، ترجیحاً در بهار و پاییز، به طور کامل از نظر لوک اروپایی بررسی شوند، اگرچه لوک اروپایی ممکن است در زمان‌های دیگر سال نیز در کندوها ظاهر شود. این بیماری اغلب پس از اینکه کلنی تحت تاثیر نوعی استرس قرار گیرد، تشخیص داده می‌شود.

زنبورداران باید هنگام بررسی لوک اروپایی، هر قاب کندو را از کلنی خارج کنند، زنبورها را از قاب خارج کنند، و قاب نوزاد را از نظر علائمی مانند الگوی نامنظم زادوولد، لارو مرده، پوسته‌های تغییر رنگ یافته و/یا تیره رنگ در سلول‌های بدون سر بررسی کنند.

تک تک سلول‌های مولد باید به دقت از نظر علائم لوک اروپایی بررسی شوند. به رنگ و ظاهر لاروها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

یکی از علائم معمول بیماری لوک آمریکایی وجود لاروهای مرده در سلول‌های بدون کلاهک است (اگرچه درصد کمی از لاروهای آلوده به لوک آمریکایی پس از شفیره شدن می‌میرند، که می‌تواند باعث اشتباه گرفتن لوک آمریکایی با لوک اروپایی شود که به طور کلی باعث مرگ لارو پس از مرحله شفیره شدن می‌شود). لاروها معمولاً از سفید مرواریدی سالم به رنگ زرد و سپس قهوه‌ای تغییر می‌کنند در حالی که به یک توده نیمه مایع تبدیل می‌شوند.

تست چوب کبریت را می‌توان در این مرحله انجام داد تا لوک اروپایی از آمریکایی متمایز شود. با گذشت زمان، توده نیمه مایع خشک شده و تبدیل به یک پوسته لاستیکی می‌شود که به طور شل به سلول‌ها می‌چسبد. لوک آمریکایی نیز به شکل فلس رشد می‌کند، با این حال، فلس‌های لوک آمریکایی معمولا شکننده هستند و به شدت به سلول‌ها می‌چسبند.

تست چوب کبریت: زنبوردار باید آزمایش را روی سلول‌های مشکوک انجام دهد. این آزمایش کمک می‌کند تا لوک اروپایی را از آمریکایی که می‌تواند علائم مشابهی ایجاد کند متمایز کند.

آزمون به شرح زیر انجام می شود:

1- یک سلول مناسب با علائم احتمالی لوک اروپایی را شناسایی کنید.

یک کبریت را به لارو آلوده بچسبانید.

2- به آرامی کبریت را بردارید.

اگر بقایای نیمه مایع استخراج شود اما فقط یک نخ کوتاه (معمولاً کمتر از 1.5 سانتی متر طول) تشکیل دهد، احتمالاً از نوع لوک اروپایی است. با این حال، اگر یک نخ بلندتر و ناهموار (معمولاً 3 تا 5 سانتی متر) تشکیل شود، این نشان می‌دهد که کندو ممکن است به لوک آمریکایی آلوده شده باشد.

در موارد عفونت پیشرفته با لوک اروپایی، سلول‌ها ممکن است به Paenibacillus alvei  (عفونت ثانویه مرتبط با لوک اروپایی) نیز آلوده شوند. این عفونت ثانویه همچنین می‌تواند باعث افزایش ناهمواری شود و باعث می‌شود کندوی آلوده به لوک اروپایی نخ بلندتری تولید کند و شبیه کندوهای آلوده به لوک آمریکایی شوند.

اگر فکر می‌کنید اینطور است، به دنبال علائم دیگری در کلنی باشید که ممکن است به شما کمک کند تشخیص دهید که این بیماری لوک آمریکایی یا اروپایی است که کلنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به طور کلی، لوک اروپایی قبل از شفیره شدن، جوجه‌ها را می‌کشد، در حالی که لوک آمریکایی این کار را پس از آن انجام می‌دهد. بافت و چسبندگی فلس‌ها به سلول‌ها نیز می‌تواند به افتراق این دو بیماری کمک کند.

تفاوت‌های لوک اروپایی با لوک آمریکایی

لوک اروپایی

زبری: معمولاً در مراحل اولیه هیچ رشته‌ای وجود ندارد و رشته‌ می‌تواند تا حدود 1.5 سانتی متر کشیده شود. در مراحل بعدی عفونت و در صورت عفونت ثانویه، درهم تنیدگی افزایش می‌یابد.

شکل ظاهری رشته: بیشتر به صورت توده نیمه مایع خاکستری روشن، و کمی زرد به دلیل عفونت لوله‌های نای.

بو: بوی ترش احتمالی.

تشکیل کندو و مرحله عفونت: نوزادان تکه تکه با سلول‌های لوک اروپایی که معمولاً حاوی لاروهای مرده یا تغییر رنگ داده و پیچ خورده در سلول‌های بدون سر هستند.

فلس‌ها: لاستیکی، قهوه‌ای تا مشکی.

لوک آمریکایی

زبری: گاهی اوقات رشته‌های ظریفی در حدود 3-5 سانتی متر تشکیل می‌دهند.

شکل ظاهری رشته: رشته عموماً قهوه‌ای تیره است و می‌تواند کاملاً الاستیک باشد.

بو: ممکن است بوی نسبتاً گوگردی داشته باشد.

شکل‌گیری کندو و مرحله عفونت: نوزادان تکه تکه و سوراخ شده. نوزادان آلوده معمولاً پس از بسته شدن سلول‌ها می‌میرند.

فلس ها: شکننده، قهوه‌ای تا سیاه.

انتقال لوک اروپایی

لوک اروپایی بسیار مسری است و می‌تواند برای چندین سال در عسل، موم و تجهیزات زنده بماند. کندو اغلب می‌تواند بدون نشان دادن علائم قابل مشاهده، با لوک اروپایی آلوده شود. با این حال، زمانی که کلنی زنبور عسل تحت استرس قرار دارد، شیوع ناگهانی لوک اروپایی ممکن است رخ دهد. به همین دلایل، پیشگیری بهترین روش موجود برای مدیریت شیوع بیماری در میان کندوهاست.

مانند بسیاری از بیماری‌های زنبور عسل، لوک اروپایی می‌تواند به طور تصادفی توسط زنبورداران یا از طریق فعالیت‌های طبیعی زنبورها پخش شود. هنگامی که شانه‌های آلوده یا اجزای کندو در کندوهای غیر‌عفونی قرار می‌گیرند، زنبورداران می‌توانند به طور تصادفی باکتری را پخش کنند.

لوک اروپایی همچنین می‌تواند با تغذیه عسل یا گرده آلوده به کندو یا با استفاده از ابزار و تجهیزات آلوده منتقل شود. موادی که در کندوهای آلوده استفاده شده است باید آلوده تلقی شوند و تا زمانی که به طور کامل تمیز نشده‌اند تا باکتری‌ها از بین بروند نباید در کندوهای غیر‌عفونی استفاده شود. اگر زنبورها از کلنی‌های آلوده به کلنی‌های غیرآلوده بروند کندوها می‌توانند به طور طبیعی آلوده شوند. 

توزیع لوک اروپایی

این باکتری در سراسر جهان وجود دارد