بیماری لوک اروپایی در زنبورعسل

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بیماری لوک اروپایی (European Foulbroud) زنبورها یک بیماری فصلی است. زمان پیدایش آن عمدتاً از اواسط تا اواخر فصل بهار است؛ یعنی درست در زمان تزاید نسل. این بیماری نیز مانند بیماری لوک آمریکایی در بیشتر مناطق جهان وجود دارد. عامل بیماری در سال 1949توسط خانم آلکساندروا به نام استروپتو کوکوس پلوتون کشف شد. این عامل و بعدها ملیسوکوکوس پلوتون (Melisso coccus Poloton) نام گرفت. عامل بیماری یک باکتری ساپروفیت یا فرصت‌طلب است.

در موقع شیوع بیماری، باکتری‌های دیگری هم چون Bacillus alvei و Bacterium eurdice نیز به عنوان عوامل ثانویه وجود دارند.

عامل بیماری وارد همولنف نمی‌شود و محل آن فقط در روده لارو است. تأثیر این عامل رقابت غذایی است که با لارو به وجود می‌آورد؛ به همین دلیل هم به نام بیماری لاروهای گرسنه را اتلاق می‌شود.

بیماری لوک زنبورعسل

علایم بیماری لوک اروپایی

مانند لوک آمریکایی در دید کلی، ظاهر قاب حالت فلفل نمکی دارد؛ با این تفاوت که مرگ لاروها در اواخر دوره لاروی یا قبل از شفیرگی رخ داده است.

لازم به ذکر است که حالت فلفل نمکی (حالتی که حجره‌های درپوش دار و بدون درپوش به طور مخلوط در کنار هم قرار گرفته باشند) در بسیاری بیماری‌های ژنتیکی و هنگامی که ملکه ضعیف می‌شود، دیده می‌شود و با این بیماری باید آنها را تفکیک کرد.

لاروهای مرده معمولاً حالت پیچ خورده و خمیده دارند. لارو بیمار در ابتدا به زردی و سپس به قهوه‌ای تغییر رنگ می‌دهد. در آزمایش صحرایی، چوب کبریت بدن لارو کمتر از 2 سانتی‌متر کش می‌آید.

عمدتاً از لارو آلوده، بوی ترشیدگی و گندیدگی به مشام می‌رسد. لاروهای مرده به راحتی از حجره جدا می‌شوند.

لاروهای حاشیه، بیشتر مریض می‌شوند و این حالت ممکن است با سرماخوردگی اشتباه شود.

بیماری لوک اروپایی

پیشگیری و درمان بیماری لوک در زنبورعسل

درمان مثل درمان لوک آمریکایی است.

در پیشگیری به دلیل این که عامل بیماری تولید‌ هاگ یا اسپور نمی‌کند، برخورد خفیف‌تری با بیماری صورت می‌گیرد؛ مثلاً از روش سوزاندن کمتر استفاده می‌شود.

بچه‌گیری از کندو وغوطه‌ور کردن جعبه کندو در داخل پارافین مذاب از جمله راه‌های پیشگیری می‌باشند.

نویسنده: دکتر مرتضی طیبی