خرگوش-آنگورا

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ خرگوش آنگورا حیوان کوچکی است که به لطف پوشش بلند، نرم و ابریشمی خود قابل شناسایی است. چندین نژاد آنگورا با اندازه معمولی یا کوتوله وجود دارد. این لاگومورف‌های کوچک بسیار دوست‌داشتنی و لطیف هستند، اما نیازهایی هم دارند که برآورده کردن آن‌ها مهم است، به‌ویژه وقتی صحبت از مراقبت از پوشش ضخیم آنها می‌شود. در این مقاله با خرگوش آنگورا بیشتر آشنا شوید.

 

خرگوش آنگورا: همدمی کوچک و دوست‌داشتنی!

ما در مورد خرگوش آنگورا صحبت می‌کنیم ، اما در واقعیت چندین نژاد آنگورا وجود دارد که عبارتند از:

- خرگوش آنگورا کوتوله

- خرگوش قوچ آنگورا کوتوله

- خرگوش آنگورای فرانسوی

- خرگوش آنگورای انگلیسی

- خرگوش آنگورا غول پیکر

با این حال، با وجود این تغییرات، خرگوش های آنگورا همه دارای برخی ویژگی های مشابه هستند.

وزن و اندازه خرگوش آنگورا

وزن خرگوش آنگورا بسته به اندازه، نژاد، جنس و ویژگی‌های ژنتیکی خاص متفاوت است. این وزن برای خرگوش‌های غیرکوتوله بین 3.5 تا 5 کیلوگرم و برای خرگوش‌های کوتوله آنگورا بین 1.4 تا 1.7 کیلوگرم متغیر است.

موهای خرگوش آنگورا

خرگوش آنگورا خانواده‌ای است که افراد با موهای بسیار بلند را گرد هم می‌آورد. این خرگوش‌ها، هر نژادی که باشند، در واقع دارای پوششی متراکم، بسیار نرم و ابریشمی هستند که می‌تواند به 10 سانتی‌متر برای غیر‌کوتوله‌ها و تا 7 سانتی‌متر برای آنگوراهای کوتوله برسد. تنوع رنگ بسیار گسترده است.

گوش خرگوش آنگورا

خرگوش آنگورای غیرکوتوله دارای گوش‌هایی با طول متوسط 10 سانتی‌متر هستند. این اندازه برای آنگوراهای کوتوله 5 سانتی متر است.

امید به زندگی خرگوش آنگورا

خرگوش آنگورا می‌تواند تا 8 سال یا حتی تا 10 سال عمر کند. با این حال، امید به زندگی خرگوش بیش از همه به محیط زندگی آن بستگی دارد. یک خرگوش آنگورا که از یک رژیم غذایی سالم، باکیفیت و متعادل تغذیه می‌شود و در محیطی آرام و متناسب با نیازهایش تکامل می‌یابد، تمام مراقبت‌های لازم برای راحتی و رفاه خود را نیز دریافت می‌کند، طولانی‌تر از خرگوش آنگورا زندگی می‌کند. پذیرایی نامناسب است

به یاد داشته باشیم که آوردن یک حیوان خانگی یک تعهد است. خرگوش آنگورا یک اسباب بازی نیست و این واقعیت که یک حیوان خانگی جدید است نباید منجر به دست کم گرفتن نیازهای آن شود. اگر توان و تمایلی برای مراقبت صحیح از این همراه کوچک دلپذیر و دوست داشتنی ندارید، بهتر است از آوردن آن خودداری کنید.

شخصیت خرگوش آنگورا

خرگوش آنگورا حیوانی بسیار ملایم، مهربان و دلپذیر برای همزیستی است. نسخه کوتوله به خاطر ظاهر عروسکی کوچکش بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است، اما این حیوانات همگی دوست داشتنی، پرشور و دارای شخصیت خوب هستند.

تولیدمثل خرگوش آنگورا

تقریباً در سن 6 ماهگی است که خرگوش آنگورا به بلوغ می‌رسد، درواقع بین سنین 4 تا 6 ماهگی برای ماده‌ها و 6 تا 7 ماهگی برای نرها. باید بدانید که این حیوانات به شدت توسط هورمون‌های جنسی خود تحریک می‌شوند. در نتیجه، برای جلوگیری از تکثیر سریع و ایجاد ناامیدی جنسی غیرضروری در آنها در صورت عدم تمایل به تولیدمثل، بهتر است آنها را عقیم کنید.

در خرگوش آنگورا، بارداری به طور متوسط 28 تا 33 روز طول می‌کشد. یک ماده می‌تواند در هر بار بستری دو تا پنج خرگوش به دنیا بیاورد. در این حیوانات کوچک که دائماً به واسطه هورمون‌هایشان تحریک می‌شوند، اجتناب از تولیدمثل دشوار است و باید بدانید که حاملگی‌های متوالی ماده‌ها را خسته می‌کند و اغلب منجر به مرگ زودرس می‌شود.

چه وسایلی برای خرگوش آنگورا ضروری است؟

مانند همه حیوانات، خرگوش آنگورا به یک محیط زندگی سالم و راحت و سازگار با نیازهای خود نیاز دارد. بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید که به او زیستگاهی ارائه می‌دهید که نیازهای او را برآورده کند.

خرگوش‌های آنگورا که می‌توانند به باغ یا فضای باز حیاط دسترسی داشته باشند در قفس چوبی بزرگی در دو طبقه مجزا که فضایی برای استراحت (با استراحت و وعده‌های غذایی لازم) و فضایی برای بازی دارد تا حیوان بتواند جست و خیز کند خوشحال خواهند شد.

در داخل خانه، بهتر است قفسی با اندازه مناسب تهیه کنید که به راحتی تمیز شود. مدلی از قفس را انتخاب کنید که به اندازه کافی بزرگ باشد و به او اجازه ‌دهد در حالی که این تقسیم را به دو فضای مجزا حفظ می‌کند، ورزش کند. اجازه ندهید خرگوش آنگورا بدون نظارت در خانه شما پرسه بزند، زیرا ممکن است اشیاء خطرناک را بلعیده و متعاقباً دچار انسداد روده شود. این نوع عارضه نیاز به مشاوره اورژانسی دامپزشکی و مداخله جراحی دارد.

خرگوش‌های آنگورا حیواناتی نسبتاً حساس هستند. از قرار دادن زیستگاه آن‌ها در محل‌های عبور، در آب‌ها یا در فضایی که خیلی گرم است خودداری کنید، چرا که پوشش بسیار ضخیم آن‌ها در این مورد برایشان دردسرساز خواهد بود!

خرگوش آنگورای شما علاوه بر زیستگاه، نیازهای دیگری نیز دارد. در اینجا لوازم جانبی که برای رفاه آنها لازم است را آورده‌ایم:

- یک کاسه آب، پایدار و محکم؛

- یک کاسه برای غذای او؛

- یک قفسه یونجه؛

- یک شانه و یک برس برای باز کردن مو و پوشش او و از بین بردن موهای مرده.

- ناخن‌گیر خرگوش

- اسباب‌بازی‌های مناسب برای خرگوش

چگونه به خرگوش آنگورا غذا دهیم؟

خرگوش آنگورا به یک رژیم غذایی سالم، متنوع و متعادل نیاز دارد تا نیازهای تغذیه‌ای خود را پوشش دهد و به تندرستی آن کمک کند. باید بدانید که این حیوانات کوچک سیستم گوارشی شکننده‌ای دارند و به کوچکترین کمبودی بسیار حساس هستند. بنابراین ضروری است که به آنها یک رژیم غذایی مناسب و غیرصنعتی ارائه شود و از هر گونه غذایی که برای خرگوش سمی است اجتناب شود.

اگر خرگوش آنگورا شما در فضای باز زندگی می‌کند، می‌تواند مانند پسرعموهای وحشی خود از علف‌های تازه تغذیه کند. یونجه نیز مناسب است و به افرادی که در داخل خانه زندگی می‌کنند اجازه می‌دهد تا به خوبی تغذیه شوند. یونجه این مزیت را دارد که ساینده است و بنابراین به حیوان کوچک کمک می‌کند تا دندان های ثنایایش را که به طور مداوم رشد می‌کنند، صیقل کند. یونجه همچنین به هضم بهنر غذای خرگوشتان نیز کمک می‌کند.

همچنین در ارائه سبزیجات فصلی تازه به خرگوش آنگورای خود تردید نکنید، ترجیحاً با محتوای قند کم. در نتیجه، واضح است! باید از دادن هویج به خرگوش خود اجتناب کنید. برخلاف تصور رایج، آنها برای خرگوش از همه نژادها ایده‌آل نیستند. می‌توانید هر از چندگاهی به عنوان میان وعده فقط هویج کوچکی به خرگوش خود بدهید.

چگونه از خرگوش آنگورا مراقبت کنیم؟

خرگوش آنگورا دارای موهایی زیبا و نرم و ابریشمی است. اما برای اینکه به همین شکل باقی بماند، مراقبت از آن ضروری است. این حیوان کوچک به بهداشت خود نیز اهمیت زیادی می‌دهد. اگر موهایش ابریشمی نباشد، خودش موها را بیرون می‌کشد و می‌بلعد. بنابراین، پوست او بسیار شکننده است. بنابراین بهتر است به او کمک کنید تا از موهای زیبای خود به خوبی مراقبت کند.

برس کشیدن

برای این کار، موهای خرگوش آنگورا را هر روز برس بزنید. برس زدن برای تهویه مناسب پوشش و تحریک میکروسیرکولاسیون خون به منظور تحریک رشد مجدد موهای قوی‌تر ضروری است. همچنین راه خوبی برای از بین بردن موهای مرده و بررسی پوست حیوان کوچک برای شناسایی انگل‌های احتمالی یا حتی آسیب به شمار می‌آید.

در دوره ریزش، پوشش خرگوش آنگورا باید چندین بار در روز برس کشیده شود. این کار از خوردن مقدار زیادی از آن توسط خرگوش کوچک شما و در نتیجه ایجاد مشکلات گوارشی در او جلوگیری می‌کند. در واقع، توجه داشته باشید که مو بدون برس باعث ایجاد گره می‌شود. وقتی این‌ها خیلی بزرگ باشند، می‌توانند سیستم گوارشی خرگوش را مسدود کرده و منجر به مرگ آن شوند.

حذف موهای مرده

هر 80 تا 100 روز، خرگوش آنگورا پوست‌اندازی می‌کند. کمک به حذف این موهای مرده برای جلوگیری از بلعیدن آنها توسط حیوان بسیار مهم است. در طول این دوره‌های ریزش، همراه کوچک خود را چندین بار در روز برس بزنید تا به او کمک کنید تا از شر این دسته از موهای مرده خلاص شود. تخمین زده می‌شود که مراقبت روزانه دو ساعت طول می‌کشد.

توجه داشته باشید که پشم خرگوش آنگورا را می توان پس از آن استفاده کرد. موهای خرگوش آنگورا حتی به دلیل کیفیت و زیبایی آن مورد توجه است.

قیچی کردن موهای خرگوش آنگورا

خرگوش آنگورا باید از شر موهای مرده خود در طول دوره پوست اندازی و همچنین به خصوص در تابستان نیز خلاص شود، چرا که در غیر این صورت به شدت از گرما رنج خواهد برد. بنابراین، موهای این حیوان کوچک را می‌توان در تابستان یا در دوره‌های ریزش قیچی کرد، به خصوص اگر نتوانید به او کمک کنید تا از پوشش خود هرروز مراقبت کند.

بهترین کار این است که خود را به یک گیره مناسب مجهز کنید و خرگوش آنگورای کوچک خود را از سنین بسیار پایین عادت دهید تا آن را به عنوان یک موقعیت استرس‌زا تجربه نکند. اگر ترجیح می‌دهید با قیچی مداخله کنید، از قیچی‌هایی با انتهای گرد استفاده کنید و بسیار مراقب باشید، زیرا خرگوش های آنگورا می‌توانند واکنش‌های شدیدی داشته باشند و حرکات ناگهانی انجام دهند که می‌تواند به آنها آسیب جدی وارد کند.