به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ تترونیکس 30 ترکیبی از 300 میلی گرم اکسی تتراسایکلین دی هیدرات و 20 میلی گرم فلونیکسین به صورت ملح مگلوماین محصولی جدید از شرکت داروسازی نصر فریمان می‌باشد.

شکل دارویی:

محلول استریل تزریقی

گروه دارویی:

آنتی بیوتیک

مکانیسم اثر:

تتراسایکلین‌ها آنتی بیوتیک‌های وسیع‌الطیفی هستند که علیه گونه‌های زیادی از باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی موثرند. همچنین علیه تعدادی از بیماری‌های ناشی از مایکوپلاسما، ریکتزیا کلامیدیا و بیماری‌های ناشی از بابزیا و آناپلاسما نیز موثرند. مکانیسم اثر آنها به این صورت است که به تحت واحد ۳۰S ریبوزوم‌های باکتری متصل می‌شوند و تولید پروتئین را مهار می‌کنند.

نحوه عمل به این ترتیب است که اتصال کمپلکس Aminoa-Cyl - tRNA به مجموعه ریبوزوم mRNA انجام نمی‌گیرد که نتیجه آن مهار تکثیر باکتری می‌باشد. تتراسایکلین‌ها عموما باکتریواستات هستند ولی در غلظت‌های بالا خاصیت باکتریوسیدی نیز دارند که دلیل آن از بین رفتن غشاء سیتوپلاسمی ارگانیسم‌ها می‌باشد.

فلونیکسین مگلوماین یک ضدالتهاب غیراستروئیدی همراه با خاصیت ضددردی و ضدتب می‌باشد. این دارو از طریق مهار سیکلوکسی ژناز از تولید آیکوزانوئیدها شامل: پروستاگلاندین‌ها، ترومبوکسان و پروستاسیکلین که واسطه‌های شیمیایی التهاب هستند، جلوگیری می‌کند. ترومبوکسان و پروستاسیکلین در ایجاد تغییرات همودینامیک شدید در شوک اندوتوکسیک دخالت دارند. تجویز فلونیکسین اثر اندوتوکسین ایجاد شده در اسیدوز لاکتیک و نیز ضایعه به سلول‌های اندوتلیال را کاهش می‌دهد. 

فارماکوکینتیک:

بعد از تجویز اکسی تتراسیکلین بروش عضلانی، سریعا وارد خون شده و مقادیر بالای آن در بافت‌ها یافت می‌شود. از آنجائیکه به نسبت بالایی به پروتئین‌های سرم متصل می‌شود، مقدار موثری از آن در ارگانیسم در مدت زمان طولانی حفظ می‌شود. اکسی تتراسیکلین سریعا در تمامی بافت‌ها و مایعات بدن توزیع می‌شود و حداکثر غلظت آن در کلیه‌ها، کبد، صفرا، ریه، طحال و استخوان و حداقل غلظت دارو در مایع سینوویال، مایع پروستاتیک و CSF می‌باشد.

اکسی تتراسیکلین از خون توسط کبد گرفته و متابولیزه می‌شود. دارو از طریق کلیه‌ها و دستگاه گوارش (صفرا) دفع می‌شود که عموما ۵۰% تا ۸۰٪ آن از طریق ادرار دفع می‌شود. دفع دارو از طریق شیر هم وجود دارد. فلونیکسین شروع اثر سریع و دوام اثر طولانی دارد. اثرات درمانی فلونیکسین ۲ ساعت بعد از تجویز خوراکی یا پارانترال دارو ظاهر می‌شود.

فلونیکسین در سراسر بافت‌ها و مایعات بدن توزیع می‌شود. حداکثر پاسخ درمانی ۱۲ تا ۱۶ ساعت بعد از تجویز ایجاد می‌شود و تا ۳۶ ساعت دوام اثر دارد. نیمه عمر پلاسمایی دارو ۱ الی ۸ ساعت در گاو و ۱ الی ۶ ساعت در اسب می‌باشد. فلونیکسین از طریق کلیه‌ها و به شکل کونژوگه دفع می‌شود. همچنین امکان دفع دارو از طریق صفرا و ترشحات معدی روده‌ای نیز وجود دارد.

موارد مصرف:

این دارو به صورت فراورده‌ای فرموله شده است که خاصیت ضدباکتریایی و ضدالتهابی با یک بار تزریق را فراهم سازد. این دارو برای درمان بیماری‌هایی استفاده می‌شود که هم آنتی بیوتیک و هم ضدالتهاب مورد نیاز است. از این دارو در درمان بیماری‌های ناشی از گونه‌های مختلف پاستورلا، کورینه باکتریوم پیوژنز، استافیلوکوکوس اورئوس، مایکوپلاسما و غیره استفاده می‌شود.

مقدار و روش مصرف:

گاو: ۳۰ میلی گرم اکسی تتراسیکلین و ۲ میلی گرم فلونیکسین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن معادل ۱ میلی لیتر دارو به ازای هر ۱۰ کیلوگرم وزن بدن به روش عضلانی عمیق.

گوساله گوسفند، بز: ۸ تا ۱۵ میلی گرم اکسی تتراسیکلین و ۰/۵ تا ۱ میلی گرم فلونیکسین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن معادل ۱/۵ تا ۲/۵ میلی لیتر دارو به ازای هر ۵۰ کیلوگرم وزن بدن به روش عضلانی عمیق. 

عوارض جانبی:

احتمال بروز تورم و نکروز در محل تزریق عضلانی وجود دارد. در دام‌هایی که از بیماری‌های قلبی، کلیوی و یا کبدی رنج می‌برند استفاده نگردد. همزمان با سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروییدی استفاده نگردد. 

در دام‌هایی که به این دارو حساسیت دارند و دام‌هایی که احتمال بروز زخم‌های گوارشی و خونریزی وجود دارد استفاده نگردد.

موارد احتیاط:

تزریق سریع وریدی منجر به کاهش فشار خون و کلاپس ناگهانی می‌شود. 

مواردی از ضایعات کلیوی و اثرات هپاتوتوکسیک ناشی از دوز زیاد دارو گزارش شده است.

تداخل دارویی:

اکسی تتراسیکلین با پنی سیلین‌ها، آمینوگلیکوزیدها شامل استرپتومایسین، نئومایسین، جنتامایسین، سفالوسپورین‌ها و پلی میکسین‌ها اثر آنتاگونیستی دارد. 

زمان پرهیز از مصرف:

گوشت گاو: ۳۵ روز پس از آخرین تزریق.

شیر: در گاوهای شیری استفاده نگردد.

شرایط نگهداری:

در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد و دور از نور نگهداری شود. از یخ‌زدگی دارو جلوگیری شود.

بسته بندی این دارو در ویال ۲۰ ،۵۰ و ۱۰۰ میلی لیتری عرضه می‌گردد.

فقط برای مصرف دامپزشکی