کلووت

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کلرفنیر آمین مالئات از اولین نسل آنتی هیستامین‌های آلکیلامین و آنتاگونیست رسپتورهای H۱ می‌باشد. کلرفنیرآمین یک ترکیب آنتی هیستامین است که دارای درجه بالایی از اثربخشی و سرعت عمل است. در عین حال عوارض جانبی بسیار کمی دارد. کلرفنیر آمین در مقایسه با سایر آنتی هیستامین‌ها مانند هپیرآمین و پرومتازین از فعالیت ۵ تا ۲۰ برابری برخوردار است. كلووت محصولی از شرکت نصر فریمان می‌باشد.

شکل دارویی:

محلول استریل تزریقی 

گروه دارویی:

آنتی هیستامین 

ترکیب دارو:

هر میلی‌لیتر دارو حاوی ۱۰ میلی‌گرم کلرفنیرآمین مالئات می‌باشد. 

مکانیسم اثر:

در واکنش‌های آلرژیک یک عامل آلرژن (آنتی ژن) با آنتی بادی IgE سطح ماست‌سل‌ها و بازوفیل‌ها واکنش نشان می‌دهد و منجر به دگرانولیشن در سلول‌ها و آزاد شدن هیستامین و دیگر واسطه‌های شیمیایی از ماست‌سل‌ها و بازوفیل‌ها می‌شود. هیستامین آزاد شده می‌تواند بصورت موضعی و یا پخش شده در بافت با گیرنده‌های هیستامینی واکنش نشان بدهد.

هیستامین با گیرنده های H۱ واکنش داده و سبب خارش اتساع عروقی، کاهش فشار خون، احتقان، سر درد، تاکی کاردی و تنگی مجاری تنفسی، افزایش نفوذپذیری عروق و افزایش درد می‌گردد.

کلرفنیرآمین مانع از تولید یا عمل کردن هیستامین نمی‌گردد بلکه مانع از تاثیرگذاری آن بر روی سلول می‌شود. از دیگر اثرات این دارو اثر آنتی کولینرژیک و خواب‌آوری می‌باشد.

کلرفنیرآمین در کبد متابولیزه شده و متابولیت‌های دارو و داروی تغییر نیافته از طریق ادرار دفع می‌شوند. 

موارد مصرف:

درمان واکنش‌های آلرژیک در اسب،گاو گوسفند، بز، سگ و گربه.

جهت استفاده در شرایط آلرژیک ناشی از فعالیت غیرطبیعی هیستامین در بدن از جمله درماتیت، گزش حشرات، خارش‌ها، کهیر، رینیت و آبریزش از چشم و بینی، التهاب ملتحمه آلرژیک، شوک آنافیلاکتیک، حساسیت به داروها، همچنین درمان حمایتی در لنگش و استوماتیت، آزوتوری، ورم پستان، آتونی شکمبه و تب شیر. 

مقدار و روش مصرف:

به روش زیرپوستی یا عضلانی مصرف شود.

اسب و گاو: هر ۵۰۰ کیلوگرم وزن بدن ۵ میلی لیتر

گوسفند و بز ۱۰ تا ۲۵ کیلوگرم وزن بدن: ۱ تا ۲ میلی لیتر

گوسفند و بز بیش از ۲۵ کیلوگرم وزن بدن: ۲ تا ۳ میلی لیتر

سگ و گربه: ۰/۵ میلی‌لیتر به ازای هر ۱۰ کیلوگرم وزن بدن

عوارض جانبی:

مهم‌ترین عارضه جانبی تنبلی و عدم تمایل به حرکت می‌باشد. 

بی‌اشتهایی، استفراغ و اسهال ممکن است اتفاق بیفتد. 

تداخل دارویی:

مصرف همزمان با فنی‌توئین ممکن است منجر به افزایش اثرات فارماکولوژیک فنی‌توئین گردد. آنتی هیستامین‌ها ممکن است عملکرد ضدانعقادی هپارین و وارفارین را کاهش دهند. مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند منجر به تحریک شدید تا حد تشنج و یا کاهش عملکرد تا حد لتارژی و کما شده و به علت اثرات آنتی‌کولینرژیکی موجب کاهش تنفس و مرگ شود. 

دوره پرهیز از مصرف:

ندارد.

شرایط نگهداری:

دارو در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتیگراد و دور از نور نگهداری شود.

از یخ زدگی دارو جلوگیری شود.

بسته بندی:

این دارو در ویال‌های ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ میلی لیتری عرضه می‌گردد.