قمری-چینی
قمری چینی کوچکترین نوع کبوتر در جهان است. این پرنده دوست دارد به صورت جفت زندگی کند و برای پرواز آزادانه و ایمن به فضای بزرگی نیاز دارد.

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ قمری چینی کوچکترین نوع کبوتر در جهان است. زندگی با این پرنده آرام و ساکت راحت و پرورش دادن آن دلپذیر است. این پرنده اجتماعی بوده و دوست دارد به صورت جفت زندگی کند، اما برای پرواز آزادانه و ایمن به فضای بزرگی نیاز دارد. ویژگی‌های این حیوان حدود بیست سانتی متری و توصیه ما برای پرورش آن در خانه را در این مقاله بخوانید.

قمری چینی کیست؟

قمری چینی پرنده‌ای بومی استرالیا و از خانواده کلمبیدا است. این پرنده با ارتفاع 19 تا 21 سانتی‌متر و وزن متوسط 40 تا 50 گرم، کوچکترین نوع کبوتر در جهان است. قمری چینی 10 سال یا حتی در شرایط پرورش خوب بیشتر از آن امید به زندگی دارد.

طیف گسترده‌ای از ترکیب رنگ

جهش‌های مختلف قمری چینی باعث ایجاد طیف بسیار گسترده‌ای از ترکیبات رنگی شده است. در واقع، اگر هر یک به طور سیستماتیک دارای دم و کفل سفید باشد، می‌توان سایه‌های خاکستری، قهوه‌ای، قرمز، زرد، عقیق، سفید یا پرهای رنگارنگ را مشاهده کرد. رایج‌ترین آنها در پرورش دارای پرهای خاکستری مایل به آبی و شکم سفید هستند.

طرح کلی دور چشم در ماده‌ها کمتر دیده می‌شود و همین امر باعث می‌شود که دو جنس از هم متمایز شوند. با این حال، این تفاوت به تنهایی همیشه تشخیص نر از ماده را با قطعیت ممکن نمی‌سازد. پس در خرید پرندگان دقت کنید. اگر بخواهید آنها تولیدمثل کنند، ممکن است با دو حیوان همجنس برخورد کنید. و برعکس، اگر جوجه نمی‌خواهید، احتیاط کنید، زیرا این پرندگان خیلی راحت تولیدمثل می‌کنند.

پرنده‌ای آرام و اجتماعی

در طبیعت، قمری چینی را می‌توان در مناطق نیمه خشک استرالیا، به ویژه در شمال، غرب و مرکز کشور مشاهده کرد. تنها زمانی که آب کمیاب باشد، به سمت جنوب مهاجرت می‌کند.

توصیه می‌شود آنها را در قفسی بزرگ نگهداری کنید، اما نباید بیش از یک زوج در هر قفس با هم زندگی کنند، زیرا این پرنده نسبتا خجالتی است و به راحتی می‌ترسد. علاوه بر این، اگر با دو زوج روبرو شوید، دو گونه نر در معرض خطر این هستند که یکدیگر را به عنوان دشمن ببینند و به یکدیگر آسیب برسانند. اگر می‌خواهید چندین زوج را نگهداری کنید، حداقل سه زوج را در نظر داشته باشید.

قمری چینی پرنده‌ای آرام، ساکت و زیباست. می‌تواند با گونه‌های دیگر زندگی کند، مشروط بر اینکه فضای کافی برای حرکت به آن بدهید و پرندگانی اجتماعی و آرام را انتخاب کنید.

تولیدمثل قمری چینی

قمری چینی قادر به تولیدمثل در تمام طول سال است، اما توصیه نمی‌شود که آنها در زمستان این کار را انجام دهند، زیرا خطر مرگ و میر جوجه‌ها بسیار زیاد است. در حالت ایده‌آل، اجازه دهید سه بار در سال این کار را انجام دهند. بهار بهترین فصل است. برای جلوگیری از بچه‌های اضافی، می‌توانید لانه‌ها را از پرندگان جدا کنید، اما توجه داشته باشید که برخی از قمری‌ها جوجه‌های خود را در جای دیگری پنهان می‌کنند.

نر تمایل دارد بال‌های خود را در لانه تکان دهد تا ماده را جذب کند، سپس نمایش خواستگاری خود را آغاز می‌کند. این ماده است که در مورد جفت‌گیری تصمیم می‌گیرد. پس از جفتگیری، ماده در عرض دو تا سه روز تخم می‌گذارد و انکوباسیون 13 تا 14 روز طول می‌کشد. نر همچنین ممکن است چندین ساعت در روز روی تخم‌ها بخوابد.

جوجه‌های کوچک خیلی سریع رشد می‌کنند و تنها پس از 11 روز می‌توانند لانه خود را ترک کنند. وابستگی آنها در تغذیه به والدین از بین رفته است و می‌توانند خود از دانه‌ها تغذیه کنند.

چگونه قمری چینی را در خانه پرورش دهیم؟

یک قفس جادار

قمری چینی به فضا نیاز دارد. به او قفسی بدهید تا بتواند آزادانه در آن حرکت کند و بدون احساس خجالت پرواز کند. همچنین، یک قفس بزرگ باعث می‌شود که او کمتر احساس محدودیت کند و در نتیجه استرس و ترس کمتری داشته باشد. اگر اندازه قفس برای او مناسب نباشد، به سرعت متوجه می‌شوید که پرهای حیوان شما کدر شده و می‌ریزد. همچنین در این حالت اکثر کبوترها از پرواز امتناع می‌کنند و فقط روی زمین راه می‌روند.

قفسی زیبا به طول و عرض یک متر را ترجیح دهید که به اندازه کافی بلند باشد تا حیوان احساس راحتی کند. اگر در خانه کمبود فضا دارید، می‌توانید آن را در فضای باز نصب کنید، زیرا قمری چینی می‌تواند تا دمای 10- درجه سانتی‌گراد را تحمل کند، اما از مکان‌های مرطوب که در معرض زه‌کشی هستند اجتناب کنید. اگر شک دارید، از تقویت سه طرف قفس با صفحات پلکسی دریغ نکنید، زیرا هوای سرد می‌تواند برای آنها کشنده باشد.

قفس را با سکوهای کوچکی که در ارتفاعات مختلف قرار دارند مجهز کنید تا از چندین نقطه استفاده کند، اما از تداخل آن‌ها اجتناب کنید تا در پرواز اختلال ایجاد نکند. از طرفی دیگر نیازی به تهیه آینه، تاب و اسباب‌بازی نیست، زیرا قمری چینی علاقه‌ای به آنها ندارد.

رژیم غذایی مبتنی بر دانه

قمری چینی عمدتاً مخلوطی از دانه‌های گرد کوچک مانند ارزن را می‌خورد. او برخلاف اکثر پرندگان میوه و سبزیجات را دوست ندارد. بنابراین لازم است مکمل‌های غذایی تجویز شده توسط دامپزشک برای اطمینان از تعادل مناسب رژیم غذایی و محدود کردن خطر کمبودها تجویز شود. با این حال، می‌توانید برای او غذای تخم مرغ غنی شده با چربی تهیه کنید.