فله فروشی شیر در چهار استان بزرگ

اسماعیل خاتمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه هم‌اکنون در چهار استان بزرگ کشور یعنی تهران، خراسان رضوی، مازندران و اصفهان شیر در حجم بسیار گسترده‌ای فله‌فروشی می‌شود، گفت: تعداد مراکز فروش فله‌ای شیر به قدری زیاد شده‌ و این مراکز حتی شناسنامه‌دار هم شده‌اند به طوری که دیگر امکان برخورد با آنها دشوار شده است.

وی افزود: وضعیت به گونه‌ای شده که یکی از شرکت‌های بزرگ لبنی در کشور رسما و با بسته‌بندی متعلق به خود شیرخام را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌فروشد و کسی هم جلوی آن را نمی‌گیرد.

او با بیان اینکه در شیک‌ترین خیابان‌های استان‌های بزرگ شیرخام به صورت رسمی فروخته می‌شود، توضیح داد: سازمان دامپزشکی در حوزه صنایع غذایی و به ویژه شیرخام بسیار ضعیف عمل کرده است.

رئیس انجمن غذایی و دارویی مازندران گفت: فقط در استان مازندران بالغ بر 600 مرکز فروش فله‌ای شیر فعالیت می‌کنند و به صورت رسمی محصولات خود را در بازار عرضه می‌کنند.

خاتمی تاکید کرد: سازمان دامپزشکی درباره فروش فله‌ای شیر در بازار با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد و به گونه‌ای رفتار می‌کند که تولید شیر و عرضه آن در بازار را به هم ریخته است که نتیجه این بلوا رونق فله فروشی شیر در بازار شده است.

به گزارش ایسنا، در همین حال معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور مدعی شد که "دستورالعمل فروش شیر فله‌ای سالم برای جلوگیری از عرضه غیر بهداشتی آن که تاکنون رایج بوده، ابلاغ شده است اما هنوز به هیچ واحدی برای عرضه شیر فله‌ای مجوز داده نشده است."

این در حالی است که همین مقام مسئول در تاریخ 12 شهریور ماه امسال از ابلاغ دستورالعمل عرضه فله‌ای شیر خام سالم خبر داد و گفت که "براساس این دستورالعمل تنها به دامداری‌ها و مراکز دارای شرایط مجوز داده می‌شود و قرار نیست همه دامداری‌های کشور شیر فله‌ای توزیع کنند بنابراین نگرانی بابت مضر بودن این طرح برای سلامتی انسان وجود ندارد."