ناخن گربه

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور، آبزیان و حیوانات خانگی»؛ برخلاف سگ‌ها، گربه‌ها دارای پنجه‌های جمع‌شونده هستند که حیوان می‌تواند بنا به نیاز خود آن‌ها را به میل خود باز یا جمع کند. بیشتر اوقات، آنها جمع می شوند، اما گربه می‌تواند از آنها استفاده کند و در صورت لزوم آنها را بیرون بکشد. گربه‌های کوچک زمانی که در فضای باز زندگی می‌کنند، از پنجه‌های خود به خوبی نگهداری می‌کنند و ناخن‌هایشان را روی تکیه‌گاه‌های زیادی تیز می‌کنند تا از بلندی آن‌ها اذیت نشوند. از سوی دیگر، زمانی که خانه‌نشینی بیشتری دارند، لازم است که به آنها جایگزین‌هایی برای خراش دادن ارائه شود تا آنها تشویق به خراشیدن مبل‌ها نشوند و هر از چند گاهی نیز برای کمک به آنها لازم است ناخن‌ها را کوتاه کنید.

ناخن برای گربه چه مزایایی دارد؟ چگونه از ناخن‌های گربه مواظبت کنیم؟ چگونه آنها را به طور موثر کوتاه کنیم؟ در این نوشته پاسخ به سوالات خود را خواهید یافت.

ناخن‌های گربه به چه کار او می‌آیند؟

ناخن‌ها برای گربه بسیار مفید هستند. آنها از چندین لایه شاخی روی هم قرار گرفته و یک پالپ حاوی اعصاب و عروق خونی تشکیل شده‌اند. گربه می‌تواند به میل خود چنگال‌های خود را جمع کند و باز کند، به همین دلیل است که گفته می‌شود آنها قابل جمع شدن هستند. معمولاً گربه پنجه های خود را جمع می‌کند و هنگام حرکت فقط بالشتک‌های پنجه‌اش با زمین در تماس هستند. فقط در صورت نیاز آنها را بیرون می‌آورد.

ناخن‌ها چندین کاربرد برای گربه دارند. آنها به گربه کمک می‌کنند تا:

- از درختان و هر گونه تکیه‌گاهی بالا برود.

- جست و خیز کند

- طعمه‌اش را شکار کند

- از خود دفاع کند و بجنگد

- قلمرو خود را علامت‌گذاری کند

ناخن‌ها برای گربه بسیار مهم هستند، آنها به طور کلی توسط حیوان نگهداری می‌شوند که مراقب تمیز کردن و تیز کردن آنها بر روی انواع مختلف تکیه گاه ها است. در بیشتر موارد، گربه‌هایی که به فضای باز دسترسی دارند، ناخن‌های خود را با خراشیدن درختان یا سایر سطوح سخت حفظ می‌کنند. با این حال، برخی از بچه گربه‌ها ممکن است وسوسه شوند که همین کار را در داخل خانه، روی مبلمان، پرده یا حتی کاغذدیواری انجام دهند... در این صورت، باید یک جایگزین برای حیوان، مانند یک پایه مخصوص خراشیدن یا تنه درخت یا فرشی که دقیقا برای این کار در نظر گرفته شده است تهیه کرد.

آیا لازم است ناخن‌های گربه را کوتاه کنیم؟

آیا کوتاه کردن ناخن گربه مفید است؟ اگر گربه شما به اندازه کافی ناخن‌هایش را در خارج از منزل به کار نمی‌برد یا اگر فقط در داخل خانه زندگی می‌کند، لازم است آنها را کوتاه کنید تا هم او را آسوده کنید و هم فضای داخلی خود را حفظ کنید. دوستان گربه‌سان ما زمانی که نمی‌توانند چنگال‌هایشان را مطابق میل خود تیز کنند، خیلی سریع یک جایگزین داخلی برای خراش پیدا می‌کنند. این راهیست که به آنها به آنها امکان می‌دهد از چنگال‌های خیلی بلند اذیت نشوند. متأسفانه، این نیاز به تسکین خود اغلب آنها را وادار می‌کند تا تمام تکیه‌گاه‌های ممکن را خراش دهند تا جایی که به مبلمان شما نیز آسیب می‌رسانند.

گربه‌های خارج از منزل معمولاً تمایل دارند که ناخن‌های خود را به طور طبیعی وقتی بیرون هستند تیز کنند. کوتاه کردن آنها اهمیت زیادی ندارد، زیرا ممکن است برای شکار، دویدن یا بالا رفتن از درختان مفید باشد. جز در مواردی که حیوان ناراحت به نظر برسد، آنها را کوتاه نکنید. بهتر است فقط به یک گربه خانگی کمک کنید، زیرا ممکن است وقتی او را نوازش یا با او بازی می‌کنید به دنبال راه‌های دیگری ناخودآگاه به شما آسیب برساند.

بهتر است همراه کوچک خود را از سنین پایین به این حرکت ساده عادت دهید، زیرا این کار به او اطمینان می دهد و عمل را سریعتر و آسان تر می کند.

چگونه ناخن گربه را کوتاه کنیم؟

اگر در مورد کوتاه کردن ناخن‌های گربه صحبت می‌کنیم، بیشتر بحث کوتاه کردن آنها به صورت جزئی است. در واقع، ناخن‌ها برای حیوان مهم هستند، حتی اگر در داخل خانه زندگی کنند. برای جلوگیری از آسیب رساندن به آن و خطر عفونت، انجام ژست مناسب با ابزار مناسب ضروری است.

در اینجا چند نکته برای کوتاه کردن موفقیت آمیز ناخن‌های گربه شما آورده شده است.

چه زمانی ناخن‌های گربه را کوتاه کنیم؟

اگر می‌گوییم مطلوب است که زودتر شروع به کوتاه کردن ناخن‌های این همخانه کوچکمان کنیم تا او را از سنین پایین به این ژست که برای رفاه او ضروری است عادت دهیم، پس نباید در هر زمانی که دلمان خواست اقدام کنیم. در واقع، ترجیحاً باید زمانی را انتخاب کنید که حیوان شما آرام و ساکت باشد. ایده‌آل این است که زمانی شروع کنید که او در جایی مستقر می شود تا خودش را اصلاح و مرتب کند یا وقتی می‌آید تا شما را در آغوش بگیرد.

چرا؟ زیرا اگر این کار را در زمانی که آشفته است یا در حال بازی کردن است یا زمانی که تازه شکار کرده یا جنگیده است، انجام دهید در خطر ارتباط ناخن کوتاه کردن به یک رویداد آزاردهنده هستید. پذیرش این عمل در آینده نیز برای او دشوارتر می‌شود. به همین ترتیب، اگر او بخوابد، خطر ایجاد مزاحمت برای او و حتی پرخاشگری او را دارید.

بهترین تصمیم این است که برای لحظه‌ای صبر کنید که او آرام باشد. با ملایمت رفتار کنید، بدون افراط و تفریط به او اطمینان دهید و خود را مطمئن نشان دهید تا او را دچار وحشت نکنید. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، رویداد را با لحظه‌ای دلپذیر مرتبط می‌کند و بنابراین پس از آن مطیع‌تر می‌شود.

ناخن‌های گربه را با چه چیزی کوتاه کنیم؟

از شروع کار با ابزار نامناسب خودداری کنید، زیرا این خطر وجود دارد که کار را برای خود سخت‌تر کنید، استرس بیشتری داشته باشید و حیوان کوچکتان را زخمی کنید، این اتفاق ممکن است سبب شود که حیوان اعتماد خود را نسبت به شما از دست بدهد. از قیچی و ناخنگیر انسان استفاده نکنید.

ناخنگیر گربه به صورت تجاری، در داروخانه‌ها یا دامپزشکی با قیمت پایین موجود است. این قیچی کوچک به طور ویژه طراحی شده است تا ناخن‌های همراهان کوچک ما را بدون خطر شکستن آنها کوتاه کنند. این‌ سرمایه‌گذاری نه تنها برای رفاه گربه شما، بلکه برای امور مالی شما نیز ضروری است! در واقع، در صورت عدم انجام این کار، از هزینه‌های قابل‌توجه‌تری برای جایگزینی مبلمان پاره شده خود و هزینه های دامپزشکی بالا در صورت استفاده از ابزار بدی که احتمالاً به ناخن‌ها آسیب می‌زند، جلوگیری خواهید کرد.

چگونه ناخن گربه خود را کوتاه کنیم؟

برای کوتاه کردن صحیح ناخن گربه، با اتخاذ موقعیت صحیح شروع کنید. بهترین کار این است که با توجه به ترجیحات او و همچنین با توجه به راحتی خود، خود را پشت او بگذارید و او را روی پاهای خود، روی میز یا روی زمین قرار دهید. اگر احساس می‌کنید که به تنهایی قادر به دستیابی به او نیستید، می‌توانید برای نگهداری بهتر حیوان به صورت دونفره اقدام کنید.

از وقت گذاشتن برای آرام کردن بچه گربه خود با نوازش یا صحبت آرام با او دریغ نکنید. از آنجایی که باید از غافلگیری او اجتناب کنید، بهتر است در حرکات خود مطمئن و ماهرانه خود را نشان دهید، زیرا گربه شما تنش، استرس و تردید شما را حس می‌کند و این حالات او را نگران خواهد کرد. در این صورت مطمئناً همکاری کمتری خواهد داشت. در عین حال ملایم و محکم باشید و به او اطمینان دهید که می‌دانید چه کاری باید انجام دهید.

پس از قرار گرفتن در موقعیت مناسب، این به شما بستگی دارد که کار درست را انجام دهید. به سرعت خواهید دید که نسبتاً ساده است. فقط کافیست که گربه خود را بشناسید. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید دنبال کنید:

به آرامی یکی از پنجه‌های گربه خود را بگیرید، آن را نگه دارید و به آرامی روی پدها را فشار دهید تا ناخن‌ها خارج شوند.

اگر گربه شما نگران به نظر می‌رسد، اجازه دهید ناخنگیر را بو کند تا به او نشان دهد که هیچ خطری برایش نیست.

ناخنگیر را بردارید و انتهای ناخن گربه را ببرید. قسمتی که باید برش داده شود بسیار کوچک است و انتهای نوک ناخن قرار دارد. دقت کنید که فقط قسمت نیمه شفاف را برش دهید و در سطح رگ مرکزی، سفید یا قرمز قرار نگیرد تا آسیبی به آن وارد نشود.

اگر دوست کوچک شما مقاومت می‌کند یا اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید ناخن‌های او را بدون خطر آسیب کوتاه کنید، کمک بگیرید یا به سادگی این کار را به دامپزشک خود بسپارید. او می‌تواند هر بار آن را اجرا کند یا ژست اجرا را به شما نشان دهد. در حالی که منتظر وقت پیدا کردن برای دکتر هستید، مطمئن شوید که جایگزینی برای ناخن کشیدن برای گربه خود پیدا می‌کنید تا به او اجازه دهید پنجه‌هایش را تیز کند، این کار او را از مبل زیبای شما منحرف می‌کند.

اگر به اشتباه ناخن خیلی کوتاه شده و به ورید یا عصب مرکزی برخورد کرده‌اید، باید اقدام کنید. در واقع، درد می‌تواند برای حیوان بسیار مهم باشد و همچنین می‌تواند خونریزی زیادی داشته باشد. ناخن را به خوبی ضدعفونی کنید و چند روز آن را تحت نظر بگیرید تا از عفونت جلوگیری کنید. اگر زخم بهبود پیدا نکرد به سرعت با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا هر گونه آسیب محل ورود باکتری است.

اکنون که ژست صحیح را می‌دانید، به طور مرتب ناخن‌های همراه کوچک خود را زیر نظر بگیرید تا در اسرع وقت آنها را کوتاه کنید. 

در مورد حذف دائمی ناخن‌ها چطور؟

اونیکسکتومی یا برداشتن دائمی ناخن‌ها در بسیاری از کشورها یک عمل ممنوع است. این عمل شامل برداشتن کامل ناخن‌های گربه است. این عمل جراحی برای گربه‌ای که بدون ناخن‌های بسیار مفیدش آسیب‌پذیر و درمانده می‌شود، دردناک و در عین حال بی‌رحمانه است.

بهتر است کمی از وقت خود را صرف کوتاه کردن مرتب ناخن‌های گربه کوچک خود کنید و با ارائه راهکارهایی برای اصلاح آنها از مبلمان و وسایل خود محافظت کنید.